کد خبر: 28333
A
معاون میراث فرهنگی گلستان:

سهل‌انگاری گردشگران علت آتش‌سوزی گورستان باستانی خالدنبی گلستان

معاون میراث فرهنگی استان گلستان سهل‌انگاری گردشگران را علت آتش‌سوزی گورستان باستانی خالدنبی اعلام کرد.

سهل‌انگاری گردشگران علت آتش‌سوزی گورستان باستانی خالدنبی گلستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، جاوید ایمانیان، معاون میراث فرهنگی استان گلستان درباره آتش‌سوزی گورستان باستانی خالدنبی گفت: قصدی برای آتش‌سوزی در این گورستان وجود نداشته است؛ چند گردشگر برای تفریح آتش روشن می‌کنند که در اثر خاموش نکردن آن حدود سه هزار مترمربع علف‌های خشک گورستان می‌سوزد.

 او درباره سنگ‌های شکسته‌ای که در این گورستان مشاهده شده است، گفت: به واسطه آتش‌سوزی و عریان شدن زمین و سوختن همه علف‌ها، سنگ‌های شکسته‌ای که از قبل در این مکان به صورت پراکنده وجود داشته، نمایان می‌شود. یعنی این سنگ‌ها از قبل وجود داشته و ممکن است افرادی آگاهانه یا ناآگاهانه این کار را انجام داده باشند.

ایمانیان با تاکید بر اینکه تا امروز هیچ عمدی برای آتش‌سوزی در گورستان باستانی خالدنبی گزارش نشده است، گفت: طبق گزارش‌های مسئولان محلی و هیات امنای این مکان که جزو انجمن‌های میراث فرهنگی نیز محسوب می‌شود؛ این آتش‌سوزی به خاطر سهل‌انگاری گردشگران رخ داده و طبق گزارش پاسگاه آنجا نیز هیچ مسئله‌ای مبنی بر عمد بودن این ماجرا وجود ندارد و این آتش‌سوزی به صورت اتفاقی بوده است. همچنین گرمای شدید و علف‌های خشک نیز از دلایل اصلی آتش‌سوزی بوده است.

معاونت میراث فرهنگی استان گلستان درباره احیای این مکان گفت: این گورستان فنس‌کشی و ثبت‌ ملی شده و اقدام بعدی که در دستور کار است؛ تعیین حریم برای محوطه این مکان خواهد بود. همچنین پاک‌سازی و محوطه‌سازی و در صورت نیاز مرمت برخی از سنگ‌های شکسته شده از اقدامات بعدی است. اگر همه این فعالیت‌ها به درستی انجام شود در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم از این بنا مانند موزه نیز استفاده کنیم.

 

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر