کد خبر: 28425
A

احزاب عرب کرکوک همه‌پرسی را تحریم کردند

احزاب عرب و ترکمان کرکوک با غیرقانونی خواندن همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق از مردم کرکوک خواستند در همه‌پرسی مشارکت نکنند.

احزاب عرب کرکوک همه‌پرسی را تحریم کردند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران به نقل خبرگزاری عراق "واع"، احزاب عرب در استان کرکوک اعلام کردند، با برگزاری همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق که شامل کرکوک و مناطق مورد مناقشه نیز می‌شود، مخالف هستند و مردم کرکوک را به عدم مشارکت و تحریم همه‌پرسی دعوت کردند.

۱۳ حزب ترکمان و عرب کرکوک در بیانیه‌ای تصریح کردند: همه احزاب عرب کرکوک با اجرای همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق در ۲۵ سپتامبر مخالفند. آنها همه‌پرسی را فاقد وجاهت قانونی می‌دانند که باعث تقسیم عراقی می‌شود که در طول هزاران سال یکپارچه باقی مانده است.

بیانیه مذکور تاکید کرد: تصمیم شورای استانی کرکوک در ۲۹ اوت بدون حضور نمایندگان احزاب عرب و ترکمان فاقد مشروعیت قانونی است، زیرا مانند این تصمیمات از اختیارات شورای کرکوک نیست و این اقدام ادامه سیاست‌های تک‌روی در اتخاذ تصمیمات سرنوشت‌ساز و انحصار قدرت است. این همان شیوه جریان‌های کرد حاکم در این استان بوده که از سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شده است.

در بین بیانیه آمده است، در حال حاضر باید همه تلاش‌ها به تکمیل عملیات آزادسازی‌ها، به خصوص آزادسازی شهرستان حویجه که جزء لاینفک کرکوک است، معطوف شود. با آزادسازی حویجه پیروزی نهایی بر گروه تروریستی داعش اعلام خواهد شد و هر گونه تاخیر در این زمینه به منزله توطئه علیه کرکوک و حتی عراق است.

13 حزب عرب و ترکمان تاکید کردند، نتایج همه‌پرسی و دستاوردهای آن را به رسمیت نمی‌شناسند. آنان از دولت عراق خواستند مذاکره‌ای اساسی بین نمایندگان گروه‌های مختلف کرکوک برای حل مشکلات موجود ترتیب دهد و آن را تنها راه حل برای مساله کرکوک عنوان کردند.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر