کد خبر: 30051
A

هم‌نوایی کشورهای عرب منطقه با ترامپ علیه ایران

تا انتشار این گزارش مقامات کویتی، قطری و عمانی درباره اظهارات جمعه شب دونالد ترامپ و سیاست‌اش در قبال ایران موضعی اتخاذ نکرده‌اند. هم‌چنین مقامات عراقی نیز در این‌باره اظهار نظری‌ نداشته‌اند.

هم‌نوایی کشورهای عرب منطقه با ترامپ علیه ایران

دیده بان ایران: اظهارت روز جمعه رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران، برجام و سپاه پاسداران که با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم همراه بود، واکنش گسترده‌ای در جهان داشت.

 می‌توان گفت که تقریبا اغلب کشورهای دنیا اظهارات ضد ایرانی ترامپ را رد کردند اما در این میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بیش از کشورهای دیگر در نقاط جهان از این سخنان استقبال کرده و برخی موضع بی‌طرفی اتخاذ کردند.

همان‌قدر که اظهارات و سیاست‌های ترامپ درباره ایران و نقش آن در منطقه غیرمنطقی، غیردقیق و خلاف تعهدات بین‌المللی این کشور بود، به همان اندازه مخالفت‌ها کشورهای عربی منطقه با ایران و سیاست‌هایش غیر واقعی است و بیش‌تر به یک بازی کودکانه از سوی آنها شبیه است. این کشورها در مخالفت با موضوعی مثل برجام توجیهات داخلی و انتقاداتشان نسبت به روابط دو جانبه با ایران را مطرح می‌کنند که بعضا امری غیر مرسوم در سطح بین‌المللی است.

موضوع هسته‌ای در بیش از یک دهه فضای ایران‌هراسی را درباره ایران ایجاد کرده بود که این کشورها از این فضا برای پیشبرد سیاست‌هایشان بیش‌ترین استفاده را بردند و با توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام و از بین رفتن این فضا در عمل برنامه‌ها و خیالات خام رهبران این کشورها نقش بر آب شد.

 در پی اظهارات ترامپ علیه ایران، عربستان سعودی اعلام کرد که لغو تحریم‌ها علیه این کشور ضمن بهبود و توسعه برنامه موشکی بالستیک ایران باعث ارتقای حمایت ایران از گروه‌های نظامی شده است.

این کشور همچنین مدعی شد که ایران از درآمدهای مالی به دست آمده از لغو تحریم برای حمایت از حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن استفاده کرده است.

هم‌چنین، وزارت خارجه امارات در بیانیه‌ای مدعی شد: ایران تلاش می‌کند تا در منطقه هرج و مرج و بی‌ثباتی ایجاد کند و توافق هسته‌ای این فرصت را به ایران داد تا با جامعه بین‌المللی همکاری و تعامل داشته باشد اما ایران از این توافق برای گسترش سیاست توسعه‌طلبانه خود بهره برد.

در این بیانیه ادعا شده است: استراتژی جدید آمریکا برای مقابله با رفتارهای منفی و غیرقابل قبول ایران از جمله برنامه موشکی که امنیت و ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد، اتخاذ شده است.

وزارت خارجه امارات اعلام کرده است: این استراتژی آمریکا همچنین برای مقابله با حمایت‌های ایران با گروهک‌های تروریستی مانند حزب‌الله و حوثی‌ها و مقابله با دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای همسایه و تهدید کشتیرانی بین‌المللی اتخاذ شده است.

امارات تاکید کرد است از استراتژی جدید آمریکا حمایت می‌کند و با آمریکا و همپیمانانش برای مقابله با فعالیت‌های ایران همکاری می‌کند.

بحرین نیز از دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس از استراتژی جدید آمریکا که از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد، استقبال کرد.

منامه با اشاره به اظهارات ترامپ علیه توافق هسته‌ای و سپاه مدعی شد: این موضع آمریکا بر اهمیت مبارزه با تروریسم و حامیان آن برای ایجاد جهانی پر امنیت و پر ثبات تاکید دارد و کشور بحرین از سیاست صحیح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و تلاشش برای منع انتشار تروریسم که ایران آن را انجام می‌دهد حمایت می‌کند.

بحرین با اشاره به اینکه ایران باید به حاکمیت کشورهای همسایه احترام بگذارد و به قوانین و معاهدات بین‌المللی پایبند باشد مدعی شد: ما از تمام تلاش‌هایی که هدف آنها منع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و منع ایران از کمک به شبه نظامیان افراطی است، حمایت می‌کنیم.

هم‌چنین دولت مستعفی یمن در بیانیه‌ای مدعی شد که استراتژی جدید آمریکا در مورد ایران تلاش ایران برای به کارگیری حوثی‌ها به منظور ایجاد بی‌ثباتی در منطقه را رسوا می‌کند.

این دولت اعلام کرد: ایران به منظور ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی در کشورهای همسایه‌اش در منطقه تلاش می‌کند و این جزء سیاست‌های توسعه‌طلبانه ایران است.

در بیانیه دولت مستعفی یمن ادعا شده است: نیروهای سپاه ایران با موشک‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های دیگر از حوثی‌ها حمایت می‌کنند و این حمایت نه تنها ثبات و امنیت منطقه بلکه کشتیرانی آزاد در دریای سرخ را نیز تهدید می‌کند.

تا انتشار این گزارش مقامات کویتی، قطری و عمانی درباره اظهارات جمعه شب دونالد ترامپ و سیاست‌اش در قبال ایران موضعی اتخاذ نکرده‌اند. هم‌چنین مقامات عراقی نیز در این‌باره اظهار نظری‌ نداشته‌اند.

اما در این میان سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران موضع نه جنگ، نه صلح یعنی بی‌تفاوتی را اتخاذ کرد.

حریری با اشاره به اینکه باید از ثبات و رسیدن به اتفاق نظر در منطقه حفاظت کرد، گفت: استراتژی جدید آمریکا میان آمریکا و ایران است و به لبنان مربوط نمی‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای ایجاد ثبات، کشورها باید به توافق برسند، گفت: موضع آمریکا در قبال ایران واضح و آشکار است و این امر به ما مربوط نمی‌شود، ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که در روزهای آینده چه چیزی به دست خواهد آمد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر