کد خبر: 30102
A
مدیر کل بهزیستی اردبیل خبر داد

افزایش دو برابری معلولیت بینایی در کشور تا سال 1400

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل گفت: براساس نرخ رشد جمعیت سالمندی، در سال 1405 با انفجار جمعیت سالمندی و به تبع آن افزایش معلولیت بینایی روبرو خواهیم شد.

افزایش دو برابری معلولیت بینایی در کشور تا سال 1400

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، بهزاد ستاری در مراسم روز جهانی ایمنی عصای سفید در اردبیل اضافه کرد: از جمعیت استان اردبیل براساس آمار شیوع نابینایان به ازای هر هزار نفر، 5 نفر دچار معلولیت بینایی هستند که تعدادی از آنها از چشم چپ و تعدادی دیگر نیز از چشم راست نابینای نامطلق محسوب می شوند.

وی با بیان اینکه با این آمارها یک هزار و 270 نفر در استان از دو چشم خود نابینای مطلق هستند، بیان کرد: یک هزار و 900 نفر از چشم راست و دو هزار و 900 نفر از چشم چپ دارای مشکل بینایی هستند و در مجموع 6 هزار و 100 نفر از مشکلات نابینایی رنج می برند. 

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه یک هزار و 800 روشندل در استان تحت پوشش بهزیستی هستند تصریح کرد: از این تعداد تنها 650 نفر مستمری مستقیم دریافت می کنند. 

ستاری به فعالیت‌های حوزه پیشگیری نیز اشاره کرد و گفت: براساس اعتقاد پزشکان 60 درصد اختلالات بینایی قابل درمان و 20 درصد قابل پیشگیری است و براساس پیش بینی ها تا سال 1400 معلولیت بینایی در کشورمان دو برابر خواهد شد. 

وی با یادآوری اینکه 50 درصد معلولیت های بینایی در سنین بالای 50 سال رخ می دهد، خاطرنشان کرد: براساس نرخ رشد جمعیت سالمندی در سال 1405 ما با انفجار جمعیت سالمندی به تبع آن افزایش معلولیت بینایی روبرو خواهیم شد. 

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل به برنامه های سازمان بهزیستی در حوزه غربالگری و پیشگیری از اختلالات بینایی اشاره کرد و افزود: برنامه غربالگری در قالب طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان اردبیل بیش از 30 سال است که اجرا می شود و کودکان 3 تا 6 سال در استان همه ساله تحت پوشش این طرح قرار می گیرند. 

ستاری با بیان اینکه 87 درصد کودکان استان که رقمی در حدود 64 هزار کودک را شامل می شود تحت پوشش طرح غربالگری بینایی قرار گرفتند، بیان کرد: از این تعداد 385 کودک به دلیل اختلالات تنبلی چشم به متخصصی معرفی شدند و برای 70 نفر از آنها که دچار تنبلی چشم بودند مداوای به موقع انجام شده تا از نابینایی آنها جلوگیری شود. 

وی با اشاره به اینکه امسال نیز از آبان ماه در یک هزار و 409 پایگاه ثابت و سیار طرح غربالگری بینایی انجام می شود، اضافه کرد: 63 پایگاه به صورت مستمر در طول سال به خانواده ها ارائه خدمات خواهند کرد و ما امیدواریم تمام کودکان تحت پوشش این طرح قرار گیرند. 

مدیر کل بهزیستی استان اردبیل به خدمات ارائه شده به جامعه معلولان توسط بهزیستی اشاره کرد و گفت: ما به دلیل محدودیت منابع مالی و امکانات به تنهایی قادر نیستیم مشکلات معلولان را در حوزه های مختلف از مناسب سازی شهری گرفته تا استخدام و اشتغال و ... رفع کنیم و در این حوزه نیازمند یاری تمام دستگاه های اجرایی استان اردبیل هستیم.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر