کد خبر: 30192
A

سردار جلالی: قابل قبول نیست کارخانه‌های شیمیایی و مراکز موشک‌سازی در داخل شهرها باشند

رییس پدافند گفت: در شهرها مراکز پرخطر زیادی وجود دارد اگر این مراکز پرخطر، ایمن هم باشند باید سناریو بروز خطر به سمت مردم را داشته باشند. این مراکز باید از شهرها خارج شوند. قابل قبول نیست کارخانه‌های شیمیایی و مراکز موشک‌سازی در داخل شهرها باشند.

سردار جلالی: قابل قبول نیست کارخانه‌های شیمیایی و مراکز موشک‌سازی در داخل شهرها باشند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سردار غلامرضا جلالی در دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار و پدافند غیرعامل که در وزارت کشور برگزاری شد، با بیان اینکه عوامل داخلی نیز می‌تواند برنامه توسعه کشور را برهم بریزد و تعادل را بهم بزند، تصریح کرد: مهمترین شرایط مردم و جنگ است. در جنگ جهانی دوم، مردم نقش هدف را داشتند. آلمانی‌ها برای تسلط بر انگلیس سعی می‌کردند با کشتن جمعیت آنها را مجبور بر عقب‌نشینی کنند یا آمریکا برای وادار کردن ژاپن به تسلیم از دو بمب هسته‌ای استفاده کرد. این نقش و مساله می‌توانست موجب فشار، عقب‌نشینی و تحمیل شود.

رییس پدافند غیرعامل ادامه داد: از سال ۲۰۰۵ به بعد، حضور نظامی امریکا منوط به سه شرط شد. شرط اول، موافقت مردم امریکا با آن جنگ است. شرط دوم این است که مردم کشور هدف نیز با آن جنگ همراهی کنند. شرط سوم نیز همراهی بین المللی است. در اینجا نقش رسانه‌ها و افکارعمومی برای همراه مردم و اقناع بسیار مهم است.

جلالی اضافه کرد: آمریکایی‌ها در بررسی‌هایشان در جنگ عراق به این رسیدند که مسایل قومی، مذهبی و نژادی خیلی مهم است. مردم دیگر از عنصر کشته شدن و فشار بر دولت‌ها برای تسلیم شدن به عنصر اصلی جنگ تبدیل شدند. به این خاطر آن مدل جنگ را عوض کردند و زیرساخت‌هایی که به مردم خدمت ارائه می‌دهند را هدف گرفتند تا دولت را ناکارامد در ارائه خدمت جلوه دهند و مردم را علیه دولت بشورانند.

وی با بیان اینکه ابزار رسانه هویت، ماهیت و نوع جنگ را تغییر می‌دهد، ابراز داشت: ما هم رسانه سنتی و هم رسانه مدرن در فضای سایبر را داریم. بخش عمده جنگ توسط شبکه های اجتماعی صورت می‌گیرد چرا که بر نوع فکر و بر افکارعمومی اثرگذاری دارند که متاسفانه در اختیار دولت ما نیست.

رییس پدافند غیرعامل با بیان اینکه امروز مدل‌های جنگ تغییر یافته است به طوری که آمریکایی‌ها می‌گوید کسی پیروز است که بتواند مردمش را مدیریت کند، ابراز داشت: وقتی دولت نتواند مردمش را پشتیبانی و نیازهای آنها را در شرایط خاص تامین کند آنگاه می‌توان براندازی کرد. بنابراین در جنگ‌های جدید اهداف فرق کرده‌اند. در جنگ لبنان دیدید که اسراییل بیمارستان‌ها، فاضلاب‌ها، درمانگاه‌ها، پل‌ها و به طور کلی زیرساخت‌ها را هدف گرفت.

وی با بیان اینکه باید برای شرایط بحرانی تقسیم نقش و مدیریت بحران داشته باشیم، یادآور شد: باید الگوهای ارائه خدمت را بلد باشیم. متاسفانه ۷۲ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند. در شهرها مراکز پرخطر زیادی وجود دارد اگر این مراکز پرخطر، ایمن هم باشند باید سناریو بروز خطر به سمت مردم را داشته باشند. این مراکز باید از شهرها خارج شوند. قابل قبول نیست کارخانه‌های شیمیایی و مراکز موشک‌سازی در داخل شهرها باشند. تا زمان انتقال آنها به خارج از شهرها، شهرداری‌ها و دستگاه‌ها باید برنامه مقابله با تهدید آن مرکز را داشته باشند. بنابراین هر بخش باید طرح برخورد با شرایط اضطراری را داشته باشد تا در زمان بحران وظایف و مسئولیت‌ها و تکلیف مشخص باشد.

رییس پدافند غیرعامل افزود: در حوزه هسته‌ای، استان‌های هسته‌ای طرح‌های لازم را برای شرایط اضطراری دارند و حتی تمرین هم کردند. تهدیدات مردم‌محور شده‌اند؛ هم تهدید زیرساختی و هم تهدید رسانه‌ای. پس رویکرد پدافند غیرعامل هم مردم محور شده است.


منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر