کد خبر: 30686
A

جزییات تغییرحق بیمه شخص ثالث اعلام شد

رانندگان متخلف جریمه و دارندگان گواهینامه های معتبر تشویق می شوند حادثه ساز ان به ازای هر تخلف نیم درصد حق بیمه بیشتری پرداخت کنند بیشترین افزایش حق بیمه به نام وسایل نقلیه ویژه حمل مواد منفجره و خطرناک ثبت شد

جزییات تغییرحق بیمه شخص ثالث اعلام شد

دیده بان ایران: اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری جزییات آیین‌نامه جدید بیمه شخص ثالث را ابلاغ کرد که براساس آن، تخفیف‌هایی برای این بیمه فراگیر لحاظ شده است. براساس ابلاغیه روز گذشته بیشترین افزایش حق بیمه پایه مربوط به وسایل نقلیه‌ای است که ویژه حمل مواد منفجره و خطرناک هستند و وسایلی برای مسابقات رانندگی به کار می‌روند. همچنین حق بیمه وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس و تاکسی و مسافرکش شخصی درون‌شهری افزایش ١٠‌درصدی را تجربه کرده است. وسایل نقلیه سواری تاکسی و مسافرکش شخصی برون‌شهری هم امسال باید ٢٠‌درصد حق بیمه بیشتری پرداخت کنند.

چه کسانی مشمول جریمه می‌شوند

از نکات قابل توجه این ابلاغیه این است که وسایل نقلیه‌ای که بیش از ۱۵‌سال از‌ سال ساخت آنها گذشته باشد، به ازای هر ‌سال مازاد بر ۱۵سال، ٢‌درصد به حق بیمه آنها افزوده می‌شود. همچنین وسایل نقلیه‌ای که طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمایی و رانندگی دارای تخلفات حادثه‌ساز ثبت شده باشند هم، باید به ازای هر تخلف نیم‌درصد (حداکثر تا سقف ٣‌درصد) حق بیمه بیشتری پرداخت کنند. وسایل نقلیه‌ای که دارنده آن طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمایی و رانندگی دارای نمره منفی باشد، به ازای هر نمره منفی در زمان خرید بیمه‌نامه یک‌درصد (حداکثر ۳۰ درصد) جریمه می‌شوند.

چه کسانی تخفیف می‌گیرند

وسایل نقلیه عمومی شهری حمل مسافر با ظرفیت بیش از ٦نفر شامل اتوبوس، مینی‌بوس، ون و استیشن هم مشمول تحفیف ٥٠‌درصدی در حق بیمه خود هستند. همچنین وسایل نقلیه‌ای که برای نخستین‌بار شماره‌گذاری می‌شوند هم، از تخفیف ٥‌درصدی بهره‌مند خواهند شد. وسایل نقلیه‌ای که دارنده آن دارای گواهینامه معتبر طی دوره‌های آموزشی رانندگی ایمن و کم‌خطر باشد، از دیگر مشمولان تخفیف‌های بیمه‌ای هستند که می‌توانند ١٠‌درصد حق بیمه کمتری پرداخت کنند.

طبق ابلاغیه، درصورتی که شخص حقوقی متعهد شود که اقساط حق بیمه وسایل نقلیه متعلق به خود یا کارکنان خود یا والدین، همسر یا اولاد کارکنان را از حقوق آنها کسر و در وجه بیمه‌گر پرداخت کنند، باید حداقل ٢٥‌درصد مبلغ حق بیمه همزمان با صدور بیمه‌نامه دریافت شود و باقیمانده حق بیمه به نحوی تقسیط شود که کل حق بیمه حداکثر در ٦ماه اول اعتبار بیمه‌نامه وصول شود.

همچنین برای سایر اشخاص حقیقی درصورتی که حداقل ۵۰‌درصد مبلغ حق بیمه همزمان با صدور بیمه‌نامه دریافت شود و باقیمانده حق بیمه به نحوی تقسیط شود که کل حق بیمه حداکثر در ٦ماه اول اعتبار بیمه‌نامه وصول گردد. البته بیمه‌گر موظف است در بیمه‌نامه قسطی مبلغ هر قسط و سررسید آن را درج کند. گفتنی است، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف سه‌ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، اماکن دسترسی بیمه مرکزی و صندوق تأمین خسارت‌های بدنی را به سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان و نمرات منفی ثبت‌شده فراهم کند تا در اختیار بیمه‌گر قرار گیرد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر