کد خبر: 31015
A

مطرح شدن «ماجرای 7 میلیارد دلاری» میان عربستان و «سعد الحریری»

یک روزنامه لبنانی بخشی از جزئیات مالی پشت پرده را که گفته می‌شود میان عربستان و نخست‌وزیر مستعفی لبنان اتفاق افتاده، منتشر کرد.

مطرح شدن «ماجرای 7 میلیارد دلاری» میان عربستان و «سعد الحریری»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، گمانه‌زنی‌ها پس از استعفای «سعد الحریری» از نخست‌وزیر لبنان هنوز ادامه دارد؛ روزنامه «الاخبار» در جدیدترین گزارش خود در این باره نوشت وی در برابر دو گزینه قرار داشته است:

اول: اجازه عربستان برای بازگشت کوتاه وی به بیروت و اعلام استعفا در آنجه و بازگشت فوری به ریاض؛ به نحوی که خانواده وی هم‌چنان (تا زمان بازگشت وی) در بازداشت باشند.

دوم: همراه شدن با برنامه‌های سران ریاض و اتخاذ موضع علیه «میشل عون» رئیس‌جمهور و حزب‌الله تا اخراج مابقی تیم سیاسی‌اش از لبنان؛ البته همزمان با بازگشت پول‌ها به دستگاه رسانه‌ای و سیاسی‌اش.

الاخبار به نقل از یک منبع آگاه به این گزینه‌ها نوشت: عربستان از سعد الحریری می‌خواهد یک تبعیدگاه اختیاری انتخاب و سکوت اختیار کند یا اینکه به بیروت بازگردد و با دشمنانش روبرو شود.

براساس آخرین اطلاعاتی که شب گذشته از ابوظبی دریافت شده، الحریری، در ازای پرداخت بدهی‌های شرکت‌هایش -که حدود 7 میلیارد دلار است- توسط دولت عربستان سعودی، به نفع مقامات ریاض عقب‌نشینی کرده است، بر اساس این قرارداد، وی مالک دو خانه در ریاض و جده خواهد بود، که مالک یکی از آنها پدرش است و به نام مادرش ثبت شده است؛ همچنین قرار شده شرکت‌های الحریری از طرف بانک‌های عربستانی وام‌دهنده به مجموعه «سعودی اوجیه» تحت پیگرد قرار نگیرند.

شرکت «سعودی اوجیه» که دفتر مرکزی آن در شهر ریاض قرار دارد در سال 1978 توسط «رفیق حریری»، نخست‌وزیر اسبق لبنان و پدر  «سعد» پایه‌گذاری شد. از سال 2015 گزارش‌هایی مبنی بر بدهکاری سنگین این شرکت و احتمال ورشکستگی آن منتشر شد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر