کد خبر: 32110
A

تصویب قطعنامه انتقادی سازمان ملل درباه وضعیت حقوق بشر در ایران

سازمان ملل با تنها ۸۳ رای موافق قعطنامه‌ای را در انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران تصویب کرد.

تصویب قطعنامه انتقادی سازمان ملل درباه وضعیت حقوق بشر در ایران

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سازمان ملل روز سه‌شنبه به این قطعنامه که به ابتکار کانادا در کمیته امور اجتماعی، انسانی و فرهنگی سازمان ملل (کمیته سوم مجمع عمومی) تنظیم شده بود، رای مثبت داد. گفته می‌شود که کانادا برای تهیه پیش نویس این قطعنامه با ده‌ها کشور و سازمان حقوق بشری رایزنی کرده است.

بنا بر گزارش شبکه بی‌بی‌سی، قطعنامه انتقادی سازمان ملل با ۸۳ رای مثبت در مقابل ۳۰ رای منفی و ۶۸ رای ممتنع تصویب شده است که در آن نسبت به نقض حقوق بشر در برخی زمینه‌ها در ایران نگرانی جدی ابراز شده اما در عین حال از پیشرفت در زمینه‌های دیگر استقبال شده است.

این قطعنامه پنج صفحه‌ای با طرح ادعاهایی نسبت به آن چه وضعیت بد زندان‌ها، بازداشت‌های خودسرانه، محدودیت‌ها بر آزادی دینی و عقیدتی و تبعیض علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی و همچنین زنان خوانده ابراز نگرانی می‌کند.

همچنین این قطعنامه در پی گزارش ۲۳ صفحه‌ای عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق بشر درباره ایران که ماه پیش منتشر شد، تصویب شده است.

این قطعنامه در ادامه از پیشرفت ایران در زمینه قوانین مربوط به اعدام، مشارکت در کمیته حقوق کودکان و کمیته حقوق معلولان استقبال، همچنین به فرآیند مسالمت‌آمیز انتخاباتی ایران اشاره و از تماس ایران با گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل استقبال می‌کند.

چین، کره شمالی، پاکستان، روسیه، سوریه و ونزوئلا از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر