کد خبر: 33517
A

معاون وزیر بهداشت: در اخلاق پزشکی پیوست های فرهنگی مد نظر باشد

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در بحث اجرای مباحث علم اخلاق پزشکی باید پیوست های فرهنگی کشور نیز مد نظر قرار گیرد.

معاون وزیر بهداشت: در اخلاق پزشکی پیوست های فرهنگی مد نظر باشد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمدباقر لاریجانی شامگاه سه شنبه در پنجمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران در گرگان اظهار کرد: جامعه پزشکی باید به برخی از حوادث اخلاقی در حوزه اخلاق پزشکی حساسیت بیشتری به خرج دهد و اجازه ندهد برخی از تصمیم گیری های بزرگ در این بخش مانند مباحث مربوط به مرگ مغزی و سقط جنین آسان سازی شده و ساده انگارانه به آن پرداخته شود.
به گفته معاون وزیر بهداشت؛ اگر در بخش اخلاق پزشکی نگرانیم باید نگران نگاه جامعه به برخی از این حوادث هم باشیم.
وی گفت: برخی از تصمیمات پزشکان محدود به یک فرد یا مورد خاص نمی شود باید با دید وسیع تر و جامع تر به برخی مسائل در حوزه اخلاق پزشکی پرداخته و از پیوند فرهنگی نباید جدا شود.
لاریجانی اظهار کرد: مباحث اخلاق پزشکی موضوعات جدیدی بوده که در حوزه علم ایجاد شده، اخلاق پزشکی در کشور ما جنبه دانشگاهی و آکادمیک داشته و یک رشته میان رشته‌ای است اما مهد آن باید معارف ما باشد با فلسفه، حقوق، الهیات و دیگر مباحث عجین شده و به برون داد این حوزه توجه شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه راهبردی مناسبی برای اخلاق پزشکی طراحی شده که مهمترین دستاوردهای آن به روز رسانی دانش های این حوزه و ساماندهی اسناد مربوطه است.
وی اضافه کرد: سعی شده از همه ذی نفعان این حوزه استفاده کنیم والبته از همه نقدها و نظرات نیز استقبال خواهیم کرد.
لاریجانی ادامه داد: داشتن دروس متناسب با آموزه‌های دینی و اخلاقی یک نیاز ضروری است که باید به سمت تدوین و کد سازی آن حرکت کنیم.
به گفته وی؛ اعلام نظر در اخلاق پزشکی فقط مختص به رشته پزشکی نیست بلکه باید علما هم اعلام نظر کنند و تمام اصول آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها به سمت اخلاق مداری و گسترش اخلاق حرفه‌ای حرکت کند.
لاریجانی تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی در وزارت بهداشت را از گام‌های برداشته شده در این زمینه دانست و اظهار کرد: هدف از تشکیل این شورا نهادینه شدن معرفت و عمل به اخلاق پزشکی بر پایه هنجارهای اسلامی و انسانی در همه ارکان نظام سلامت جمهوری اسلامی به منظور استقرار نظام سلامت پاسخگو و احترام همه جانبه به کرامت انسانی است.
به گزارش ایرنا پنجمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران در گرگان به مدت سه روز ادامه دارد.
فاضل رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه گرگان در این کنگره سخنرانی و برخی از پزشکان منتخب از دانشگاه های کشور به ارائه مقاله های حوزه اخلاق پزشکی خواهند پرداخت.

** تلاش برای تنظیم یک درسنامه واحد در اخلاق پزشکی
دبیرعلمی پنجمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی گفت: ایجاد همسویی بین متولیان آموزش اخلاق پزشکی برای حصول و تنظیم یک درسنامه واحد یکی از اهداف این کنگره است.
حمیدرضا نمازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایجاد همگرایی و با حفظ تنوع تجارب آموزشی، تنظیم یک طرح نامه مشخص درحوزه آموزش اخلاق پزشکی را در این کنگره مد نظر داریم.
وی همچنین انتقال و تبادل تجربیات بین اساتید و همچنین افزایش سطح معرفتی اخلاق پزشکی را از دیگر راهبردهای این کنگره دانست و گفت: 275 مقاله به دبیرخانه رسیده است که پس از طی مراحل سه گانه داوری 51 مقاله به صورت سخنرانی و 164 اثر نیز درقالب پوستر ارائه می شود.
به گفته وی؛ در این کنگره بحث‌های نوین پزشکی، اخلاق آموزش و آموزش اخلاقی، اخلاق پژوهش و پژوهش اخلاقی و اخلاق در پرستاری و مامایی، اخلاق سازمانی و موضوعات اخلاق بالینی- کلینیکی مباحثی که مورد بحث قرار می گیرد.
پنجمین کنگره سالانه اخلاق پزشکی ایران با همکاری شورای عالی اخلاق پزشکی و مرکز تحقیقات اخلاق و تاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گرگان در حال برگزاری است و همزمان اولین همایش مدرسان اخلاق پزشکی کشور نیز در کنار این کنگره برگزار می شود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر