کد خبر: 33571
A

شهرهای خراسان شمالی خسته از اغتشاش های بصری و کالبدی

مبلمان شهری تجلی بخش اندام هر شهر محسوب می شود و در حقیقت نقش اصلی آن به عنوان زبان ناطق هویت انسان و منظر شهری می تواند چهره شهرها را زیباسازی کند اما، این وضعیت در شهرهای خراسان شمالی مطلوب نیست.

شهرهای خراسان شمالی خسته از اغتشاش های بصری و کالبدی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، با وجود تلاش های انجام شده از سوی مسئولان هنوز بسیاری از زیرساخت ها و امکانات رفاه شهری برای شهروندان در خراسان شمالی آنطوریکه باید و شاید مهیا نشده است؛ حاشیه نشینی، ترافیک و بافت فرسوده در شهرها از مشکلاتی است که برای مردم و مسئولان این استان به دغدغه تبدیل شده است.
سکونت شهروندان در مناطق حاشیه ای، زندگی در بافت فرسوده و مشکلات ترافیکی از جمله مشکلاتی است که وجود آن مورد تایید مسئولان و متولیان شهری نیز هست و به اذعان آنان هنوز درخواست ها و نیازهای مردم این شهر برای مطلوب کردن مبلمان شهر خوب پاسخ داده نشده است.
کارشناسان می گویند شهر همچون موجودی زنده است که حیات دارد و باید بتواند اسباب رفاه، آسایش و آرامش شهروندان را فراهم آورد. آنان، شهرسازی را نوعی مداخله در سیر تکاملی شهرها می دانند و نبود مدیریت یکپارچه در شهرها علت اساسی در حل نشدن مشکلات عنوان می کنند.

* شهرها خسته از اغتشاش بصری
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد در این باره گفت: شهرسازی جدید با بی توجهی به پیشینه تاریخی و غلبه عوامل مادی بر معنوی، مفهومی غریب و بی معنا یافته است و شهر خسته از هرج و مرج، از نظر کالبدی دچار اغتشاش بصری است و درک افراد از محیط های شهری مخدوش شده است.
سیدمحسن موسوی اظهار کرد: شهر عرصه زندگی است، تصمیم گیری در عرصه زندگی باید بر عهده متخصصان شهری باشد، در واقع فاصله گرفتن از بعد مادی و اهمیت یافتن حیات معنایی و معنوی، باید سر آغاز ایجاد تحولات اساسی در سیاست های مدیریتی، کیفیت برنامه ریزی، سازماندهی و اداره امور شهر بر اساس هویت ایرانی – اسلامی باشد.
وی افزود: وظیفه شهرداری و شهرسازان است که به نیازهای شهری، حفظ ارزش های تاریخی، فرهنگی و اجتماعی و هویت شهری، آینده نگری برای شهر و اعتدال بخشی به سکونت تمام اقشار جامعه درچارچوب برنامه های توسعه ای شهر با هدف حل مشکلات شهروندی و ایجاد شرایط بهتر برای زیستن، هنرمندانه پاسخ بگویند و شهر را محیطی زیبا، شاداب و پویا کنند.
وی خاطرنشان کرد: تلاش برای اجرای حداکثری عدالت اجتماعی در استفاده و تخصیص منابع عمومی و توجه به همه نقاط شهری، بخصوص حاشیه ها ومناطق محروم شهر، با هدف جبران سریع کمبودها و سهل انگاری های تحمیل شده بر این مناطق، مبنای عمل باشد تا بر این اساس فرصت تعامل های اجتماعی را افزایش داد.

* کارها به دست غیرشهرسازان افتاده است
یک کارشناس ارشد شهرسازی در این باره گفت: یکی از اهداف علم شهرسازی، ایجاد محیط آرام در شهر و تامین آرامش و آسایش روانی برای شهروندان است که اکنون شهرسازی ما با علم شهرسازی فاصله بسیار دارد.
علیرضا شایسته افزود: یکی از علت های موفق نبودن در رسیدن به اهداف، به دست گرفتن کارها به افراد غیر شهرسازان است و تاکنون از توان و مهارت فنی شهرسازان در شهرسازی آنگونه که باید استفاده نشده است.
وی با بیان اینکه شهروندان بجنورد از مشکلات ترافیکی رنج می برند افزود: مشکل پارکینگ در شهر بجنورد گریبانگیر شهروندان است و این مشکل همچنان حل نشده باقی مانده است.
این کارشناس ارشد شهرسازی اظهار کرد: یکی از راهکارها برای برون رفت از این مشکل استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است اما رغبت مردم به استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی کم است و در این باره حمل و نقل عمومی نتوانسته است رضایت مردم را به دست آورد.
وی تصریح کرد: نبود اجرای سیستم گردش تاکسی ها و ناکار آمدی در حمل و نقل عمومی برای سفرهای شهری یکی از معضلات ترافیکی در بجنورد است.
شایسته اظهار کرد: سکونت مردم در بافت فرسوده و نامقام شهری از دیگر دغدغه های شهرسازی است.
وی، حاشیه نشینی را از دیگر مشکلات شهرسازی در بجنورد عنوان کرد و گفت: دوسوم جمعیت 210 هزار نفری شهر بجنورد در حاشیه ها زندگی می کنند و از رفاه شهری مناسبی برخوردار نیستند و در مناطق حاشیه ای شهری خدمات مناسبی از رفاه شهری داده نشده است.
این کارشناس ارشد شهرسازی با بیان اینکه برخی مشکلات شهرسازی باید در سطح ملی و محلی پیگیری شود گفت: بسیاری از مشکلات ریشه در نبود مدیریت یکپارچه شهری دارد و به علت اجرایی نشدن مدیریت یکپارچه شهری خیلی از مشکلات حل نشده باقی مانده است.
شایسته گفت: با مدیریت یکپارچه شهری از اقدامات غیرهماهنگ و موازی کاری و بعضا متناقض جلوگیری می شود.
وی تصریح کرد: نگاه به شهرسازی باید نگاه دانش محور و تخصصی باشد، استفاده از توان و مهارت شهرسازان در مدیریت شهری باید مورد توجه قرار گیرد اکنون استفاده از توان غیرشهرسازان سبب شده تا به اهداف دست نیابیم و از این محل ضربه زیاد خورده ایم.
وی تاکید کرد: شهرسازی، علم و دانش تخصصی است و هر مهندس نمی تواند درباره مسائل شهرسازی اظهار نظر و مدیریت داشته باشد.

* مشکل حاشیه نشینی و بافت فرسوده در شهرها
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی نیز، حاشیه نشینی را از مشکلات شهری در استان و بویژه در بجنورد اعلام کرد و گفت: اکنون برخی از روستاهای نزدیک به شهر ملحق شده است اما به لحاظ کالبدی با مشکلات فراوان رو به رو هستند.
گلدیس وحیدی اظهار کرد: بخشی از حاشیه نشینی ها نیز با الحاق روستاها به شهر ایجاد شده و اکنون نیز حاشیه نشینی در شهر بجنورد در حال توسعه و افزایش است.
وی با اشاره به اینکه حاشیه نشینی یکی از مشکلات بارز در شهر بجنورد و سایر شهرهای استان است افزود: یکی از علت های حاشیه نشینی نیز نبود درآمد کافی در روستا ها است که روستاییان را وادار به مهاجرت می کند.
وی نبود پارکینگ را از دیگر مشکلات شهری بجنورد عنوان و اظهار کرد: شهرداری ها باید درآمد های حاصل از پارکینگ را صرف تامین پارکینگ کنند اما این اتفاق در سال های گذشته نیفتاده است.
وحیدی افزود: اگر این منابع تجمع می شد و صرف تامین و ساخت پارکینگ می شد، اکنون شاهدبروز مشکلات نبودیم.
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان شمالی درباره رغبت بخش خصوصی برای ساخت و ایجاد پارکینگ گفت: سرمایه گذار در سرمایه گذاری به دنبال سود است و به یقین باید در اجرای کار نیاز به مشوق هایی دارد تا رغبت برای سرمایه گذاری بیشتر شود.

* درآمدهای پارکینگ در جای دیگر هزینه شد
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی نیز با بیان اینکه موضوع شهرسازی، جدا از اقتصاد و فرهنگ نیست و شهرسازی با اقتصاد و فرهنگ جامعه گره خورده است گفت: با ارتقای اقتصاد و سطح فرهنگ، شهرسازی نیز از وضعیت و سامان بهتری برخوردار می شود.
روزبه دادجو اظهار کرد: یکی از شاخص ها در شهرسازی، ساماندهی نما و منظرشهری است که البته، یکی از حقوق عمومی شهروندان به شمار می آید.
وی افزود: در این باره سازندگان تمام ساختمان های عمومی، ساختمان های خاص و بناهایی که در بیش از 6 طبقه ساخته می شوند باید شرایط و ضوابط برای نمای ساختمان را رعایت کنند.

* حاشیه نشینی مشکل شهرسازی نیست
دادجو به مشکل حاشیه نشینی به عنوان مشکل دیگر در شهرها خاطرنشان کرد: حاشیه نشینی مشکل شهرسازی نیست بلکه یک مشکل زیست محیطی است.
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: اکنون درآمد در روستاها کاهش یافته است و اصولا مشاغل تولیدی رو به کاهش و مشاغل خدماتی روبه افزایش است و این به معنای ناکارآمد بودن فعالتیت های تولیدی در روستاها است، از این رو روستاییان برای دست یابی به درآمد بیشتر و معیشت بهتر به شهرها مهاجرت می کنند.
دادجو گفت: اکنون حاشیه نشینی در شهرها در حال توسعه است و این مشکل شهرسازی نیست بلکه مشکل زیس محیطی است.
وی خاطرنشان کرد: حاشیه نشنیی سبب بروز ناهنجاری و مشکلات اجتماعی در شهرها می شود و شهروندان در هسته مرکزی شهر را نیز گریبانگیر می کند.
وی با بیان اینکه در مجموع شهرهای ما آنچه می خواهیم نیست گفت: نبود مدیریت یکپارچه شهری یکی از اساسی ترین مشکلات شهرسازی در جامعه ما است.
دادجو اظهار کرد: شهرداری های ما اکنون دغدغه مالی دارند و اولویت این نهادها در صرف بودجه، پرداخت هزینه های جاری است و مجالی برای پرداختن به سایر امور را ندارد.
وی گفت: باید مدیریت یکپارچه شهرداری محقق و اختیارات شهرداری ها بیشتر شود.
وی در باره مشکل پارکینگ در شهر بجنورد گفت: شهرداری ها مکلف هستند عوارض و درآمدهای کسب شده از محل پارکینگ را برای خرید و تامین پارکینگ صرف کنند اما این ضابطه به خوبی اجرا نشده، درآمدهای حاصل از عوارض پارکینگ در جای دیگری هزینه شده است و این تخلف بارزی است که رخ داده است.
مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه از 2 سال گذشته شهرداری ها به اجرایی شدن این ضابطه پایبند شده اند افزود: اگر این امر در سال های گذشته اجرایی می شد اکنون این مشکلات کنونی دامن گیر نبود.

* درآمدهای پارکینگ صرف تامین پارکینگ می شود
سرپرست شهرداری بجنورد با بیان اینکه از زمان انتصاب، درآمدهای شهرداری بجنورد در حسابی تجمیع می شود تا برای پارکینگ هزینه شود گفت: تلاش ما نیز این است که مشکل پارکینگ برطرف شود.
محسن تیمورزاده اظهار کرد: شهرداری نمی تواند درآمدهای پارکینگ را در جای دیگر هزینه کند و در مدت سرپرستی ام، این اعتبار در جایی دیگر هزینه نشده است.
ستاندار خراسان شمالی هم در آیین معارفه شهردار جدید بجنورد با اشاره به اینکه یکی از مشکلات این شهر، پارکینگ است گفت: شورای اسلامی شهر باید هرچه زودتر تکلیف پارکینگ طبقاتی را مشخص کند.
اکنون بیش از نیمی از جمعیت این استان در 22 شهر ساکن هستند که 19 شهر کمتر از 50 هزار نفر جمعیت دارد.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر