کد خبر: 33583
A

جانشین مدیریت بحران اصفهان :نبود بانک اطلاعات معضل اصلی مدیریت بحران است

جانشین مدیریت بحران شهرستان اصفهان گفت: نبود بانک اطلاعات از امکانات و کمبودهای شهرها و روستاها معضل اصلی مدیریت بحران در این شهرستان است.

جانشین مدیریت بحران اصفهان :نبود بانک اطلاعات معضل اصلی مدیریت بحران است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید ابوالفضل موسوی روز چهارشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان اصفهان افزود: اگر حادثه غیرمترقبه ای در سطح شهرستان اصفهان رخ دهد، به دلیل نبود بانک‌ های اطلاعات ؛اقدام به موقع، ارسال تجهیزات و امداد و نجات بسیار سخت است.
وی خاطرنشان کرد: برخی از شهرداران در شهرستان اصفهان هنوز امکانات موجود و ناموجود خود را به ستاد مدیریت بحران شهرستان اعلام نکرده‌اند و همین امر باعث تشکیل نشدن بانک اطلاعات جامع و کامل می شود.
جانشین مدیریت بحران شهرستان اصفهان با بیان اینکه بانک اطلاعات ازنقاط حادثه‌خیز در مدیریت بحران استان وجود دارد، گفت: باید این بانک اطلاعاتی برای شهرستان تفکیک‌ شود تا بر مبنای آن بتوان برنامه ریزی کرد.
معاون فنی و عمرانی فرماندار اصفهان با اشاره به وجود دستورالعمل‌های بحران برای دستگاه‌های مختلف، خاطرنشان کرد: ‌شهرداران اصفهان موظفند همان‌گونه که پارک می‌سازند در موضوع تأمین و آموزش نیروی انسانی مجرب و تجهیز آتش‌نشانی هم اقدامات لازم را انجام دهند و نباید به این مساله به عنوان موضوعی کم اهمیت بنگرند.
جانشین مدیریت بحران شهرستان اصفهان اظهار کرد: مدیریت بحران در شهرها و بخش‌ها به ترتیب به عهده شهرداران و بخشداران است و در همین ارتباط در هر نوع شرایط بحرانی باید پاسخگو باشند و اقدامات لازم را انجام دهند.
موسوی تصریح کرد: با توجه به تأکید فرماندار اصفهان جلسات مدیریت بحران باید به‌ صورت ماهانه و مرتب تشکیل شود، کارگروه‌های این مدیریت نیز باید مسائل را بررسی و گزارش ‌های اقدامات انجام شده خود را در این جلسات بیان کنند.
جانشین مدیریت بحران شهرستان اصفهان تصریح کرد: تهیه امکانات نیازمند تأمین اعتبار است ولی باید بدانیم که دولت نیز با مشکلات متعددی روبه روست.
وی با اشاره به وجود قانون بحران، خاطرنشان کرد: بر اساس این قانون در مواقعی که بحرانی رخ دهد، مدیریت بحران شهرستان به هرکسی وظیفه‌ای محول کرد باید انجام دهد در غیر این صورت جرم مرتکب شده و مجازات خواهد شد.
رئیس کارگروه سیل مدیریت بحران شهرستان اصفهان نیز در این نشست خاطرنشان کرد: پارسال در سطح این شهرستان هیچ سیلی گزارش نشداما امسال در منطقه شرق اصفهان حدود 100 باب خانه دچار آب‌ گرفتگی و خسارت شد.
به گفته خلیل دادخواه نبود نقشه‌های حریم بستر رودخانه یکی از اصلی ‌ترین مشکلات موجود در شهرستان اصفهان برای جلوگیری و کنترل سیل است.
وی اضافه کرد: برای تهیه این نقشه‌ ها و انجام مطالعات زیربنایی در این رابطه نیازمند تأمین اعتبار هستیم.
رئیس کارگروه سیل مدیریت بحران شهرستان اصفهان همچنین تاکید کرد که ساخت ‌وسازها در حریم رودخانه بدون اخذ استعلام از شرکت آب منطقه‌ ای از دیگر موضوع هایی است که در صورت وقوع سیل، باعث تخریب بیشتر ساختمان ها می شود.
دادخواه با بیان اینکه هر نقاط حادثه ‌خیز در سطح شهرستان شناسایی شده است، تصریح کرد: بیمه ساختمان های نزدیک رودخانه، استفاده بهینه از نرم‌افزار پیش‌بینی و هشدار سیل، افزایش آگاهی و آموزش عمومی و جابجایی و انتقال ساختمان‌ها باوجود هزینه‌ بر بودن در کاهش اثرات سیل تاثیر زیادی دارد.
*** وضعیت سیل بندهای شهرستان اصفهان مطلوب نیست
کارشناس کارگروه سیل مدیریت بحران شهرستان اصفهان نیز گفت: سیل 80 درصد بلای طبیعی را در برمی ‌گیرد و با شروع بارش‌های فصل پاییز خطر وقوع سیل در کل شهرستان افزایش می یابد.
بهنام هوایی وضعیت سیل بندها در سطح شهرستان را نامطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: این سیل بندها فقط تاب و تحمل نگهداری حدود 3 یا 4 ساعته آب را دارند و برای کنترل بیشتر سیل باید به فکر تقویت و یا افزایش سیل بندها باشیم.
به گفته وی شهرهای بهارستان، محمدآباد، روستاهای هریزه و آبخاک از منطقه جبل و جندابه و فشارک در شرق اصفهان مناطقی هستند که احتمال وقوع سیل در آنها بالاست.
بخشدار جرقویه سفلی نیز در این نشست خاطرنشان کرد: تجهیزات مورد نیاز درمدیریت بحران باید شناسایی و فهرست آن تهیه شود و این تجهیزات باید همواره در دسترس باشد.
حسن جعفری همچنین خواستار تعیین معین بخش جرقویه در شرق اصفهان شد و گفت: این درست نیست که شهرداری اصفهان در زمان وقوع حوادث در شرق از کمک و همیاری شانه خالی کند، چطور پسماند و زباله اصفهان را در مناطق شرقی اصفهان انبار می شود، ولی در زمان بحرانها به کمک ما نمی آیند.
بخشدار جرقویه سفلی با بیان اینکه محدوده این بخشداری هفت هزار کیلومتر وسعت دارد،‌ اظهار کرد: با این وضعیت فاقد نیروی امدادی هستیم و جان انسان‌ها مهم‌ترین نکته ایی است که باید به آن توجه شود.
جرقویه سفلی در 65 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان قرار دارد.
جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان اصفهان روز چهارشنبه با هدف بررسی شرایط مدیریت بحران در این خطه با حضور مسئولان شهری شهرستان اصفهان در محل فرمانداری اصفهان برگزار شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر