کد خبر: 33619
A

ابراز تمایل وزیر گفت وگوهای بین المللی لهستان به توسعه روابط با ایران

وزیر امور گفت وگوهای بین المللی در دفتر نخست وزیر لهستان، به توسعه روابط همه جانبه اقتصادی، فرهنگی و گردشگری با جمهوری اسلامی ایران ابراز تمایل کرد.

ابراز تمایل وزیر گفت وگوهای بین المللی لهستان به توسعه روابط با ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «آنا ماریا آندرس» روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از آرامستان لهستانی های بندرانزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به استقبال شهروندان انزلی از آوارگان لهستانی در 75 سال پیش، این شهر نقش مهمی در توسعه روابط همه جانبه با لهستان دارد.
وی افزود: ایران و لهستان در حوزه های فرهنگی، تجاری، اقتصادی و خصوصا گردشگری می توانند همکاری های خوبی داشته باشند.
ماریا آندرس با اشاره به دومین سفرش به ایران تصریح کرد: پیشنهادی از سوی مسئولان ارشد بندرانزلی در خصوص ایجاد خواهرخواندگی بین انزلی با یکی از شهرهای لهستان مطرح شده که در بازگشت به کشورم پیگیری خواهم کرد.
وی با اشاره به سفر نمایندگانی از ایران به کشور لهستان گفت: در جلسه ای که با نمایندگان ایرانی داشتیم، متوجه شدم که ایرانی ها و خصوصاً مردم بندرانزلی، احترام خاصی برای جان باختگان ما قائل هستند و من تمایل دارم روابط دو کشور توسعه یابد.
وزیر امور گفتگوهای بین المللی در دفتر نخست وزیر لهستان اضافه کرد: از دوران کودکی توصیف های خوبی از رفتار شایسته مردم بندرانزلی نسبت به هموطنانم شنیده ام و همیشه به من می گفتند که مردم ایران در حاشیه دریای خزر، از آوارگان لهستانی با آغوش باز استقبال کردند.
ماریا آندرس یادآور شد: احساس خوبی از بودن در این آرامستان دارم چرا که نام پدر من نیز بین نام جان باختگان لهستانی در نماد این آرامستان وجود دارد.

** زمینه های توسعه روابط همه جانبه بین دو کشور وجود دارد
فرماندار بندرانزلی نیز در این مراسم اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران و لهستان از روابط سیاسی و تاریخی بسیار مناسبی برخوردارند.
میر شمس مومنی زاده افزود: از حدود 70 سال قبل در جریان پیامدهای جنگ جهانی دوم، حدود 120 هزار نفر از آوارگان جنگ به ایران پناهنده شدند و مردم بندرانزلی در آن سال، با آغوش باز آنها را پذیرفتند که بعدها عده ای از همین آوارگان در همین آرامستان به خاک سپرده شدند.
وی تاکید کرد: علاوه بر سفر سالانه مسئولان و مردم لهستان به بندرانزلی برای ادای احترام به این جان باختگان، مردم ایران و خصوصا بندرانزلی نیز احترام خاصی برای آنان قائلند و به همین دلیل زمینه های توسعه روابط سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد .
فرماندار بندرانزلی با اشاره به ارائه پیشنهاد به وزیر گفتگوی لهستان در خصوص اعلام خواهرخواندگی بندرانزلی با یکی از شهرهای این کشور تصریح کرد: علاقه مندیم که از این فرصت در جهت توسعه هرچه بیشتر روابط بین دو کشور استفاده کرده و این مناسبات را توسعه دهیم.
در ادامه مراسم وزیر امور گفتگوی لهستان و هیات همراه، از کلیسای تاریخی حضرت مریم(ع) انزلی نیز بازدید کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، جمهوری لهستان کشوری در مرکز اروپا و سی و چهارمین کشور پرجمعیت جهان است که با حاکمیتی متمرکز، 16 استان دارد.
گروهی از آوارگان لهستانی اعم از افراد غیرنظامی شامل زن، کودک، پیر و جوان در سال 1942 پس از سفری سخت از سرمای شوروی سابق و تحمل بیماری و گرسنگی به بندرانزلی رسیدند که 639 نفر از آنان، جان خود را از دست داده و در گورستانی در نزدیکی قبرستان شهر، به خاک سپرده شدند.
هفتادمین سالگرد ورود پناهندگان لهستانی جنگ جهانی دوم به ایران، هفدهم مهرماه سال 1391 با حضور هیاتی 80 نفره متشکل از سفیر لهستان، وزیر امور کهنه سربازان جنگ، نماینده مجلس سنا و رئیس کمیسیون ارتباط با لهستانی های مقیم خارج، تعدادی از کهنه سربازان، بازماندگان مهاجران جنگ جهانی دوم و خانواده های درگذشتگان بر مزار لهستانی های آرمیده در بندرانزلی برگزار شد.
شهرستان بندرانزلی در 40 کیلومتری شمال غرب مرکز استان گیلان واقع است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر