کد خبر: 34366
A

استاندار: خراسان جنوبی مصمم به تحرک بخشی اقتصاد مرز است

استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان مصمم به تحرک بخشی موثر برای اقتصاد مرز در مبادی ورودی و مرزی با افغانستان است و با تمام توان این مسئله به عنوان یک راهبرد موثر برای توسعه اقتصادی هر 2 کشور ایران و افغانستان مورد توجه قرار می گیرد.

استاندار: خراسان جنوبی مصمم به تحرک بخشی اقتصاد مرز است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمد مهدی مروج الشریعه شنبه شب در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با حضور مقاماتی از کشور افغانستان افزود: با رفع معضلات احتمالی و ارایه راهکارهای مشترک که می تواند معضلات را به درستی حل کند، امید است در آینده نزدیک شاهد بازگشایی وسیع مرزهای مسدود استان باشیم.
وی گفت: برای مقدمه، بخشی از کارها در مرکز مبادلات مرزی استان انجام شده است، اصل استقرار گمرک است اینکه چه خدماتی ارایه و دریافت شود باید کاملا دو طرفه و متقابل باشد.
وی با بیان اینکه تجارت، صادرات و واردت یکسویه مطمئنا پایداری نخواهد داشت، عنوان کرد: باید برای دو طرف به صورت برد برد و برای تامین منافع هر دو سوی خط صفر مرزی تلاش ویژه ای کرد ما نیز بر همین روال حرکت می کنیم.
به گزارش ایرنا مروج الشریعه اظهار کرد: برای همه گونه همکاری آمادگی داریم و مصر هستیم پاسخ به حق متقاضیان مرزنشین دو سوی مرز در دستور کار قرار بگیرد که با تمام قوا در این زمینه تلاش خواهیم کرد.
وی یادآور شد: یکسری مشکلات قانونی در برخی موارد دیده می شود که برای رفع آن با نمایندگان مجلس حتی صحبت هایی انجام شده است تا به ثبات پایدار بهتری برسیم.
استاندار خراسان جنوبی بر به کارگیری ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود تاکید کرد و افزود: مسئولان کشور افغانستان و مرز ما به ویژه استان مستقر در والی فراه به این مسئله توجه کنند که پذیرش یا عدم پذیرش شما از نوع کیفیت کالاهایی که از مرز چهارگانه ما وارد می شود با ارایه استاندارهای مناسبی که شما تعیین می کنید بسیار موثر است.
مروج الشریعه گفت: تلاش می کنیم کالاها به ویژه فرآورده های سوختی داخلی و ترانزیتی که از سایر کشورهای همجوار و سایر توسط تجار ایرانی وارد می شود در آزمایشگاه های استاندارد مورد آزمایش و تست قرار بگیرد.
وی بیان کرد: هر 2 کشور ایران و افغانستان باید بر استانداردهای ورود و خروج کالا با تمام وجود تاکید داشته باشند چرا که حتی یک میلیگرم کالای غیر استاندارد به زیان منافع 2 کشور خواهد بود لذا در این زمینه نیاز به همکاری های مشترک داریم.
وی افزود: از یک ماه گذشته شنیده شده رئیس کل گمرکات و مسئولان مرکز استاندارد افغانستان قرار است به شرق ایران سفر کرده و از مجموعه مرز ماهیرود استان نیز بازدید داشته باشند که در زمینه توافق تفاهم نامه های مشترک در صورت لزوم همکاری خواهیم کرد.
وی ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود ظرفیت بسیار بالایی است اما کمتر مورد توجه تجار توانمند افغانی قرار می گیرد که باید با اطلاع رسانی کامل و کافی، مزایای این منطقه نیز معرفی شود.
وی اظهار کرد: تجار افغان می توانند برای فراوری و برند سازی برخی محصولات و کالاها از ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی ماهیرود بهره مند شوند، اینجا جای شرکت های مشترک تجاری، تولیدی، برندسازی، دانش بنیانی و اقتصادی 2 طرف خالی است.
استاندار خراسان جنوبی گفت: سرمایه گذاران 2 کشور یا 2 استان خراسان جنوبی و فراه می توانند برای توسعه صادرات، برندسازی محصولات دانش بنیانی و معاملات تجاری برای سایر دنیا می توانند از ظرفیت های این منطقه ویژه بهره مند شوند.
وی با بیان اینکه ایده خودکفایی ها در مبادلات بین الملل مقداری کمرنگ شده است گفت: گردش مداوم کالا توسعه و رونق ایجاد می کند که در مرزها قوی تر تاثیرگذار خواهد بود لذا بحث منطقه ویژه اقتصادی بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد.
وی بیان کرد: بین 2 استان حتما اتاق و میز مشترک که از قبلا نیز وجود داشته به صورت پررنگ تر فعال شود چرا که در تقویت مراودات تجاری و حمایت های مختلف که می توانند از تجار داشته باشند بسیار موثر خواهد بود.
مروج الشریعه گفت: خراسان جنوبی آماده میزبانی اجلاس همکاری های مشترک با کشور افغانستان است، نخستین اجلاس سال گذشته در مشهد و با حضور والیان محور شرق برگزار شد نیازمند برگزاری اجلاس های سالانه اینگونه در محور شرق هستیم.
وی بیان کرد: از آنجا که سرعت تحولات و تغییرات مسائل فی ما بین به ویژه در مرز ایران و افغانستان نه صرفا مسئله اقتصادی بلکه مسائلی که یک توجه به رویکردهای دیگری از مسائل امنیتی و فرهنگی دارد می تواند تسریع یا ترمز کننده مسائل اقتصادی باشد باید مورد توجه واقع شود، این جز با برگزاری اجلاس مشترک سالانه موثر نخواهد بود.
وی تاکید کرد: هیچ حساسیتی نسبت به نام شکلی مبادلات مرزی در ساختمان یا ساختاری به نام بازارچه های مرزی نیست و پیشنهاد ما به نیز به وزارت کشور خودمان این است که این نام را به نام دیگری تغییر بدهیم.
مقام عالی دولت در استان گفت: مطمئنا عمران و آبادانی هر دو سوی مرز به ویژه آنسوی مرز اهمیت دارد و جمهوری اسلامی این را وظیفه خود می داند که در جهت تحکیم روابط بین 2 کشور در جهت عمران مرز به ویژه آنچه در افغانستان است با تمام توان تلاش کند.
وی به آسفالت محور مرزی خراسان جنوبی و فراه افغانستان اشاره کرد و افزود: اعتباری به این مهم اختصاص یافته که در شرایط خاصی در کشور تامین می شود، هرچه قدر میزان آبادانی و عمران دو سوی مرز رونق بالاتری بگیرد بدون شک به رونق تجاری، مبادلاتی و اقتصادی ختم خواهد شد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: تهیه چک لیست نهایی در ارتباط با مرزهای دو کشور توسط استانداری خراسان جنوبی به کمک دستگاه های اجرایی و از طرفی ولایت فراه باید انجام شود، اینکه چه موانعی توسط دو طرف قابل حل است تا در قالب اجلاس به عنوان یک میثاق نامه مورد تصویب قرار بگیرد.
وی اظهار کرد: ظرفیت هایی در 2 سوی مرز ایران و افغانستان وجود دارد از جمله کشت فراسرزمینی که بین اقتصاد مرز بین کشورها در حال رشد است اما تجار افغانی نیز می توانند از ظرفیت های این استان از جمله کارخانه قند قهستان استفاده کنند به این صورت که مواد اولیه را وارد و فراوری شده تحویل و صادر کنند.
مروج الشریعه یادآور شد: اگر برای همکاری های مشترک بین ایران و افغانستان تلاش نکنیم تمام بازارهای عرضه ما را چین خواهد گرفت، لازم است در فناوری، تولید، تسهیل عوارضات مرزی و غیره به گونه ای عمل کنیم تا منافع هر دو کشور حداقل بر پایه توجه بر بنیان های اقتصادی هر دو استان مورد توجه قرار بگیرد.
خراسان جنوبی دارای چهار بازارچه مرزی با افغانستان است که فعالیت سه بازارچه در اواخر سال 1393 یک جانبه توسط افغانستان متوقف شد و تنها بازارچه مرزی ماهیرود شهرستان سربیشه در حال حاضر فعال است.
از 11شهرستان تابعه خراسان جنوبی، شهرستان های زیرکو، درمیان، سربیشه و نهبندان در مجاورت با افغانستان قرار دارد.
به گزارش ایرنا از 945 کیلومتر مرز ایران و افغانستان 465 کیلومتر آن در محدوده خراسان جنوبی واقع است.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
**خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- رسول محمدحسنی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر