کد خبر: 34370
A

بیشترین صادرات خراسان جنوبی به افغانستان انجام می شود

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان گفت: بیشترین صادرات خراسان جنوبی با 86 درصد به افغانستان انجام می شود و این منطقه محروم حق دارد از این فرصت به درستی استفاده کند که ما نیز تلاش می کنیم فرصت بیشتری در اختیار این استان قرار بگیرد.

بیشترین صادرات خراسان جنوبی به افغانستان انجام می شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمود سیادت شامگاه شنبه در جلسه کارگروه توسعه صادرات خراسان جنوبی در بیرجند افزود: برای گسترش روابط افغانستان با ایران می توان بیرجند را مدنظر قرار داد و در این زمینه اقدامات زیادی از جمله برگزاری نمایشگاه ها، همایش های توسعه روابط، تبادل هیات های تجاری و غیره باید انجام شود.
وی افغانستان را برای ایران به ویژه خراسان جنوبی یک فرصت خواند و گفت: اگر تعاملات به ویژه در حوزه اقتصادی افزایش یابد و عزم 2 ملت و مسئولان بر گسترش در این حوزه باشد علاوه بر اینکه می توانی در حوزه های دیگر نیز نزدیک تر شویم بسیاری از نیازهای متقابل 2 کشور نیز رفع خواهد شد.
وی بیان کرد: امروز افغانستان که همچنان گرفتار جنگ و ناامنی هاست روز به روز در حال پیشرفت و گسترش در حوزه اقتصادی نیز هست و افغانستان امروز با افغانستان سال های گذشته قابل قیاس نیست.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان ادامه داد: بنابراین دوستانی که تجربه آسیای میانه دارند از قزاقستان ناامن و تاجیکستان درگیر جنگ داخلی یادشان می آید افغانستان از این روزها عبور خواهد کرد و این بالاترین آرزوی ماست که در همسایگی ما ثبات، امنیت و رفاه حاکم باشد.
وی گفت: یکی از دلایل ادامه ناامنی ها در افغانستان وجود معادن قیمتی زیرزمینی است که تا سه هزار میلیارد دلار برآورد می شود.
به گزارش ایرنا سیادت اظهار کرد: خراسان جنوبی به دلیل موقعیت جغرافیایی به مناطق مرکزی و شمالی نزدیک تر است و افغانستان به دو راه دریایی دسترسی دارد اما ما در خشکی هستیم.
وی اضافه کرد: این در حالیست که کشور پاکستان مشکلات جدی با افغانستان دارد و مرتب مسیر ترانزیتی ناامن می شود که ما نیز باید مراقبت کنیم اگر مسیر ترانزیتی یکبار ناامن شد بهره بردار حق دارد به فکر جایگزین شود.
وی یادآور شد: همانطور که امروز تجار افغانستانی دنبال مسیرهای جدید ترانزیتی هستند، خراسان جنوبی به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی که دارد می تواند مقصد کالاهایی از چابهار و بندرعباس باشد همچنین علاوه بر صدور کالا می تواند خدمات تجاری و صادراتی را مورد توجه قرار دهد.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان افزود: کشت فراسرزمینی اگر در دنیا یکجا جواب دهد آن ایران و افغانستان به ویژه خراسان جنوبی و فراه است، استان فراه دارای دشت های وسیعی است که محصولات فراوانی در آن کشت می شود.
وی گفت: به عنوان مثال محصول هندوانه امسال و سال های گذشته بسیار بازده خوبی داشته است لذا اگر به این امر توجه ویژه شود حتما می توانیم نیاز استان را در برخی محصولات و ترانزیت آن به عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس تامین کنیم.
وی بیان کرد: فرصت ها زیادی برای مبادلات تجاری بین 2 کشور ایران و افغانستان وجود دارد به ویژه در حوزه خدمات فنی و مهندسی بخشی از این فرصت ها را سال های گذشته به دلیل اینکه کشورهایی که در افغانستان کمک می کردند برخی کالاها و حضور کارشناسان ایرانی را محروم کرده بودند.
سیادت افزود: این حساسیت ها به تدریج خیلی کمتر شده و اکنون ارتباط دوستانه و منطقی با افغانستان برقرار است که ما نیز باید تلاش کنیم اساس کار برد برد باشد.
وی عنوان کرد: باید تلاش بیشتری کنیم تا واردات از افغانستان را افزایش دهیم که در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است و یکی از کارهایی که اینجا می توان انجام داد اینکه محصولات صادراتی افغانستان را در استان پردازش و در زمینه برند سازی و فناوری آن کار کنیم تا با هم افزایی به بازارهای ثالث صادر کنیم.
رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان تاکید کرد: اگر رابطه تجاری بر اساس برد برد صورت نگیرد با شکست مواجه خواهد شد و در اتاق مشترک تمام هم و غم ما این موضوع است.
وی یادآور شد: زبان مشترک بین ایران با افغانستان علاوه بر همه مشترکات دیگر می تواند بهترین بهانه برای ارتباط بیشتر با یکدیگر باشد تا بتوانیم با یکدیگر بیشتر ارتباط بگیریم و نیازهای همدیگر را رفع کنیم.
این نشست با حضور استاندار خراسان جنوبی و رایزن بازرگانی افغانستان در ایران برگزار شد.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
کانال تلگرام: irnabirjand@
**خبرنگار- رقیه محمدی * انتشار- رسول محمدحسنی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر