کد خبر: 34381
A

حمایت از افراد خشونت‌دیده در قانون پیش‌بینی نشده است

یک وکیل دادگستری گفت: پیش بینی در زمینه حمایت از افراد خشونت دیده در قانون نشده است و نهادها باید در این زمینه حمایت هایی از این اشخاص داشته باشند.

حمایت از افراد خشونت‌دیده در قانون پیش‌بینی نشده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، زهره ارزنی وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان در نشست "خشونت علیه زنان در ایران" که به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان در دانشگاه الزهرا با حضور دانشجویان برگزار شد، اظهار کرد: خشونت فقط چهره کبود نیست، اوج کنوانسیون‌های بین المللی به نفع زنان از  سال ۱۹۷۵ آغاز می‌شود. بعد از تصویب اعلامیه دو میثاق مدنی- سیاسی و اجتماعی- اقتصادی که در آنها بر برابری زن و مرد تاکید شده است، در جوامع با مقاومت در برابر قوانین رفع تبعیض مواجه می شویم.

وی افزود: اعلامیه خشونت علیه زنان در سال 1991 تصویب شده و در حقیقت اعلامیه ای است که متن قانونی خیلی از کشورها از جمله هندوستان، ترکیه و ... قرار گرفته و قوانین خاصی را در این زمینه تصویب کرده اند.

این وکیل دادگستری در رابطه با موضوع اشتغال زنان گفت: بحثی که در مورد اشتغال زنان وجود دارد این است که تا زمانی که در قوانین ما مرد مساوی است با نان آور خانواده بودن، نباید توقع داشته باشیم که اولویت کار را به زنان بدهند. باید این ذهنیت و نگرش را از بین ببریم. زندگی مشترک متعلق به زن و مرد است و مرد خانواده تنها نان آور خانواده نیست. باید شایسته سالاری را خود ما زنان بخواهیم تا بتوانیم جا برای مسائل دیگر باز کنیم.

ارزنی اظهار کرد: موضوع خانه های امن یکی از مسائلی است که در لایحه منع خشونت علیه زنان گنجانده شده و موضوع خوب و مهمی است، اما اینکه چقدر این مسأله در شهرستان ها هم عملی شده جای بحث دارد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگر مباحث آموزشی است که در کتاب های درسی باید این مسائل آموزش داده شود.

این فعال حقوق زنان بیان کرد: در مورد تجاوز به عنف سخت ترین و شدیدترین مجازات را برای متهم داریم که حکم اعدام است ولی در مورد حمایت از خشونت دیده و بزه دیده و شخصی که مورد تجاوز واقع شده چیزی در قانون پیش بینی نشده و در این زمینه قوانین حمایتی نداریم. باید سمن هایی ایجاد شود که این کارها را انجام دهند یا نهادهای حمایتی را خود قانونگذار پیش بینی کند و یا مددکاری قوه قضائیه حمایت هایی را از خشونت دیده انجام دهند.

وی در رابطه با ایجاد فرهنگ در این زمینه اظهار کرد: می توانیم از طریق موبایل ها انیمیشن های خوبی که در زمینه خشونت علیه زنان ساخته می شود را در جهت آگاه سازی جامعه استفاده کنیم و مساله منع خشونت علیه زنان را از این طریق در جامعه نهادینه کنیم.

بر اساس این گزارش، این وکیل دادگستری در پایان صحبت های خود به سوالات تعدادی از دانشجویان پاسخ داد.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

ارسال نظر