کد خبر: 34392
A

رونق تعاونی ها و صادرات فرش ایران

توسعه صادرات غیرنفتی و تقویت تعاونی ها از جمله راهبردهای مهم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی است. به گفته «عبدالله بهرامی» مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرش دستباف بیش از 85 درصد تولیدات فرش دستباف ایران صادر می شود.

رونق تعاونی ها و صادرات فرش ایران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در کنار توسعه صادرات غیرنفتی، رونق تعاونی ها و تقویت تولید ملی نمایانگر تحقق و عملیاتی شدن بخش مهمی از اهداف اقتصاد مقاومتی است. این گزارش بخشی از مهمترین تحلیل رسانه ها در یک هفته گذشته را در زمینه عملکرد دولت در اجرایی سازی سیاست های اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار داده است.

** توسعه صادرات غیرنفتی
توسعه صادرات غیرنفتی از جمله راهبردهای مهم در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بوده که باید براساس اسناد بالادستی از جمله سند توسعه صادرات غیرنفتی کشور و برنامه ششم توسعه تدوین شود. یکی از مهم‌ترین بند‌های سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بر تولید صادرات‌ محور تاکید دارد.
تجربیات بعد از انقلاب نشان می‌دهد که اقتصاد وقتی رونق و شکوفایی را تجربه خواهد کرد که تولید بر صادرات متکی باشد. از طرف دیگر برون‌گرایی همراه با درون‌نگری که در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید قرار گرفته است، نشانه دیگری از لزوم توجه به محوریت صادرات در اقتصاد است.
در همین زمینه عبدالله بهرامی مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف می‌گوید: ارزآوری و اشتغال ارزان و پایدار مهم‌ترین ویژگی فرش دستباف است و دولت برای تحقق اهداف اشتغال نباید فرش دستباف را نادیده بگیرد. پس از برجام و با رفع تحریم‌ها صادرات فرش ایران به کشورهای خارجی تاثیر خوبی بر ارزآوری صنعت فرش داشت به نحوی که صادرات فرش از 290 میلیون در سال 1394 به بیش از 330 میلیون دلار در 11 ماهه سال 1395 رسید.
وی افزود: با توجه به ویژگی‌های فرش دستباف و تلاش دولت برای بهبود روابط بین‌المللی صادرات 500 میلیون دلاری در سال 1396 هدفی دست‌یافتنی است. او با بیان اینکه فرش دستباف دارای مشخصه‌هایی است که با مبانی اقتصاد مقاومتی انطباق دارد، افزود: استفاده از منابع داخلی، مواد اولیه، طراحان، بافندگان، استادکاران، تولید صادرات محور و اشتغال پایدار و کم‌هزینه از ویژگی‌ها و مولفه‌های فرش دستباف است.
مدیرعامل اتحادیه تعاونی فرش دستباف با بیان اینکه بیش از 85 درصد تولیدات فرش دستباف ایران صادر می‌شود، گفت: فرش دستباف با ارزآوری و صادرات گسترده می‌تواند بسیاری از اهداف اشتغال دولت را محقق کند. فرش دستباف با توجه به وجود منابع داخلی و تولید صادرات محور با ارزش افزوده بالا از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است.
همچنین در زمینه رونق صادرات محصولات معدنی، «مسعود کمالی اردکانی» مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی اظهار کرد: صادرات 40 محصول صنعتی و معدنی طی 7 ماه منتهی به مهر سال 1396 رشد بین 10 درصد تا 100درصد را نشان می‌دهد.

** تعاونی ها و اقتصادمقاومتی
اقتصاد مقاومتی متکی به روحیه مشارکت و کار جمعی است و همکاری جمعی و سرمایه اجتماعی نیز به سرعت قابل تبدیل به سرمایه اقتصادی است. طبعا تعاون جز با روحیه همکاری و حرکت جمعی پیشرفت نخواهد کرد و اگر امروز هزاران میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد این هنر اقتصاد تعاونی است که این سرمایه‌ها را در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی هدایت و اعتماد عمومی را جلب کند.
«سید حمید کلانتری» معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وجود 100 هزار تعاونی فعال در کشور را مهمترین ابزار تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی دانست.
وی بخش تعاون را نزدیکترین بخش به اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: تعاونی‌ها به دلیل داشتن ویژگی‌هایی همچون مردمی‌بودن، عدالت بنیان و درون زایی که در اقتصاد مقاومتی دیده می‌شود، نزدیکترین بخش به اقتصاد مقاومتی هستند. معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در حال حاضر 100 هزار تعاونی فعال در کشور وجود دارد که می‌تواند مهمترین ابزار برای تحقق اهداف و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در کشور باشد.
به گفته کلانتری، تعاون ظرف بزرگی است که واحدهای خرد، متوسط و کلان را در کنار هم قرار داده و با کارآمد کردن آنها ، اهداف فقرزدایی و رشد و رونق اقتصادی محقق می‌شود.
به اعتقاد معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در شرایط فعلی کشور، اقتصاد مقاومتی می‌تواند به منزله مدیریت وضع موجود و شکست ناپذیری در مقابل هجمه‌های دنیا باشد و با اتخاذ راهکارهایی، نیازهای زندگی مردم در حد مطلوبی تعریف و مشکل اشتغال و تولید و مسکن برطرف شود.

** تقویت تولید ملی
یکی از اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر دستاوردهای تولید داخلی و تلاش برای خوداتکایی است. بر اساس آمار انجمن جهانی فولاد (worldsteel ) تولید فولاد خام ایران در ماه اکتبر 2017 میلادی 24.2 درصد و تولید افزایش پیدا کرد و در 10 ماه گذشته از سال جاری میلادی نیز 20 درصد رشد برای این صنعت به ثبت رسیده است.
از این رو ایران طی 10 ماه گشته ایران 17 میلیون و 901 هزار تن فولاد خام تولید کرد اما این آمار در مدت مشابه سال گذشته میلادی، 14 میلیون و 804 هزار تن بود که حکایت از 20.9 درصد رشد دارد. در تولید آهن اسفنجی نیز ایران آمار صعودی داشت و در 10 ماهه گذشته از سال 2017 میلادی موفق به تولید 16.4 میلیون تن محصول شد که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته میلادی رشدی 22درصدی را به ثبت رساند.
«جمشید مغازه‌ای» دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران نیز از رونق میزان تولید سال گذشته صنعت شیرینی و شکلات کشور خبر داد و گفت: میزان تولید سال گذشته صنعت شیرینی و شکلات کشور یک میلیون و 600 تا 700 هزار تن است. این حجم تولید مربوط به 6 شاخه صنعتی در این حوزه از جمله بیسکویت و کیک بوده است.
دبیر انجمن شیرینی و شکلات ایران ضمن اشاره به رشد چشمگیر صنعت بیسکویت و کیک طی 10، 15 ساله اخیر در کشور گفت: درحال‌ حاضر سالانه 700 تا 800 هزار تن بیسکویت و کیک در مملکت تولید می‌شود. تولیدکنندگان ضمن تامین نیاز داخلی بخشی از محصولات خود را سالانه روی ریل صادرات قرار می‌دهند.
وی در ادامه بیان کرد: در شرایط حاضر مجموع محصولات تولیدی صنعت شیرینی و شکلات ایران به 66 کشور جهان صادر می‌شود. او ضمن اشاره به صادرات 240 هزار تنی انواع شیرینی و شکلات به ارزش اقتصادی 600 میلیون دلاری طی سال گذشته در کشور افزود: این صنعت در اشتغال‌افزایی، پویایی تولید، صادرات، ارزآوری، رشد اقتصادی و مواردی از این دست در مملکت بسیار نقش‌آفرین است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر