کد خبر: 34404
A

نشست سران سه قوه/ شکست رکورد 50 ساله بورس

شکسته شدن سقف تاریخی شاخص کل بورس تهران و ورود به کانال 90 هزار واحدی موضوعی است که مطبوعات امروز در کنار خبر نشست سران سه قوه درباره حل مسائل منطقه و بودجه 97 به آن پرداخته و نوشتند «سال‌ها بعد، از چهارم آذر‌ماه سال 96 به عنوان یک روز ویژه در بورس یاد خواهند کرد.»

نشست سران سه قوه/ شکست رکورد 50 ساله بورس
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، نشست سران قوه با محور گفت و گو و تبادل نظر درباره مسائل منطقه و بودجه 97 عنوان مشترک روزنامه های امروز5 آذر بود. شروع توفانی بورس تهران در نخستین روزهای آذرماه و ثبت رکورد تاریخی این بازار و گفت وگوی تلفنی رییسان جمهوری ایران و سوریه نیز دیگر رویدادهای مورد توجه مطبوعات بود.

** حل مسائل منطقه، بودجه 97 و مسائل بین المللی؛ سه محور نشست سران سه قوه
جلسه رییسان قوای مجریه، مقننه و قضاییه شامگاه دیروز شنبه به میزبانی رییس جمهوری برگزار شد. حجت الاسلام «حسن روحانی»، آیت ‌الله «صادق آملی لاریجانی» رییس قوه قضاییه و «علی لاریجانی» رییس مجلس شورای اسلامی در این نشست درباره مهم‌ترین مسائل کشور و منطقه با هم گفتگو و تبادل نظر کردند.
روزنامه «ایران» با برگزیدن آن بخش از اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه «اولویت ایران حل مسائل منطقه با مذاکره است» به نقل از روحانی عنوان کرد: هنوز راه طولانی در مبارزه با تروریسم در منطقه وجود دارد و آنهایی که این توطئه را علیه ملت‌های منطقه طراحی کردند، به این سادگی دست بردار نخواهند بود و ما هم باید هوشیاری خودمان را حفظ کرده و تلاش‌مان را در این زمینه مضاعف کنیم. دخالت برخی کشورها در امور داخلی مردم منطقه را بسیار مشکل‌آفرین است. دلایل، شواهد و قرائنی وجود دارد که صهیونیست‌ها در پشت پرده ماجراجویی‌هایی که متأسفانه توسط برخی کشورها در منطقه انجام می‌شود، فعال هستند و برخی قدرت‌های بزرگ هم از این ماجراجویی‌ها حمایت می‌کنند.
روزنامه «شروع» نیز به گفت وگوی سران سه قوه درباره بودجه 97 اشاره کرد. در گزارش این روزنامه می خوانیم: رییس جمهور با بیان اینکه در این جلسه همچنین درباره بودجه سال آینده که اولین بودجه‌ای است که توسط دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی تقدیم خواهد شد نیز گفتگوهای خوبی انجام گرفت، اظهارداشت که دولت راجع به منابع درآمدی و هزینه‌هایی که وجود دارد و مشکلاتی که در سال‌های گذشته در بودجه وجود داشته و کارهایی که راجع به بودجه باید در سال جاری انجام شود، اقداماتی را شروع خواهد کرد و دستور هیأت دولت از فردا بطور همه روزه، صبح و بعد از ظهر راجع به بودجه سال 97 است و امیدواریم به موقع بودجه را تقدیم مجلس کرده و مجلس شورای اسلامی هم همه تلاش خود را در این راستا انجام دهد.
روزنامه اطلاعات در گزارش خود از نشست سران سه قوه به تاکید رییس جمهوری بر برقراری آرامش و ثبات در سایه همکاری کشورهای منطقه اشاره کرد و به نقل از وی افزود: خوشبختانه امروز مردم لبنان بر مشکلاتی که پیش‌رو آنها بود فائق می‌آیند و ملت عراق هم بر مشکلاتی که در این کشور برای تجزیه بود، فائق آمدند که امیدواریم با همکاری‌هایی که کشورهای منطقه انجام می‌دهند، شاهد صلح و ثبات در این منطقه و امیدآفرینی و توسعه آفرینی برای همه مردم منطقه باشیم.
به نوشته این روزنامه، رییس جمهوری اظهار امیدواری کرد: ملت ایران در سایه این اتحاد و ثبات بتواند به فعالیت‌های اقتصادی‌اش بیش از پیش ادامه دهد و قوای سه گانه هم در این زمینه تاکنون حمایت کرده اند و از این پس هم حمایت بیشتری برای رونق اقتصادی انجام خواهند داد.

** شکست رکورد 50 ساله بورس
شاخص کل بورس تهران، که آذرماه را توفانی آغاز کرده، دیروز نیز توانست با رشد بیش از 1100 واحدی، سقف تاریخی خود را بعد از چهار سال (دی ماه 92) پشت سر بگذارد و برای اولین بارطی 50 سال فعالیت، وارد کانال 90 هزار واحدی شود. این رویداد در عنوان نخست بسیاری از روزنامه های امروز جای گرفت.
روزنامه «تفاهم» از رکورد تاریخی بورس خبر داد و نوشت: در آغاز معاملات دیروز بازار سرمایه، شاخص کل با ورود به کانال 90 هزار واحدی، رشد 1137 واحدی را تجربه کرد. در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه، شاخص در ابتدای راه با رشد 1137 واحدی (ساعت 10:18)، به 90 هزار و 477 واحد رسید. بر این اساس، در این روز790 میلیون سهم جابجا شده و ارزش معاملات به یک میلیون و 194 هزار و 971 میلیون ریال رسید.
در گزارش روزنامه «جهان صنعت» با این موضوع می خوانیم: سال‌ها بعد، از چهارم آذر‌ماه سال 96 به عنوان یک روز ویژه در بورس یاد خواهند کرد و عملا از امروز تالار شیشه‌ای به قبل از چهارم آذر و بعد از چهارم آذر سال 96 تقسیم خواهد شد چرا‌که روز گذشته شاخص کل برای اولین بار با وارد شدن به کانال 90 هزار واحد یک انقلاب معاملاتی را با نقش‌آفرینی سهامداران حقیقی و حقوقی در این بازار به وجود آورد. از این به بعد همه تقسیم‌بندی‌ها و قیاس‌ها را چهارمین روز آذر‌ماه سال 96 تعیین خواهد کرد و این زمان به عنوان یک رسم‌الخط تازه برای سهامداران تا مدت‌ها به ابزاری برای سنجش داد و ستدها تبدیل خواهد شد.
تحلیل روزنامه «دنیای اقتصاد» از این رکورد تاریخی چنین است: پس از چهار سال انتظار، روز گذشته شاخص بورس تهران توانست با رشد 1130 واحدی، رکورد تاریخی خود را جا به جا کند. به این ترتیب، نماگر بازار سهام با قدرت وارد کانال جدید 90 هزار واحدی شد. جایی که به نظر می‌رسد حمایت عوامل بنیادین و شرایط کلان اقتصادی می‌تواند نشانه‌ای از آغاز فصلی جدید در بازار سهام باشد. نسبت‌های قیمت به درآمد، ارزش بازار به نقدینگی و شاخص دلاری از جمله مواردی است که می‌تواند همچنان امیدواری‌ها به رشد بیشتر بورس تهران را حفظ کند. به عبارت دقیق‌تر، گرچه بازار سهام از ابتدای سال بیش از 17 درصد رشد کرده، اما هنوز کفه محرک‌ها از ریسک‌ها سنگین‌تر به نظر می‌رسد.
روزنامه «تجارت» نیز ضمن اشاره به این موضوع، نوشت: ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از 295 میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از جا به جا شدن بیش از یک میلیارد و 334 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 73 هزار و 654 نوبت داد و ستد بود. در بازار نقدی بورس اما ارزش معاملات از286 میلیارد تومان اندکی فراتر رفت. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان، ‌قند نیشابور، صنایع سیمان غرب، دکتر عبیدی، حق‌تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری سپه، در حالی از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی شدند که دیروز هیچ نماد معاملاتی متوقف نماند.
روزنامه «خراسان» در گزارش خود از توجه بازار به غول های خفته سخن گفت و نوشت: حتما می دانید که شاخص کل بورس میانگین موزون بازدهی (قیمت و سود) تمام نمادهای بازار است. بنابراین هر چه شرکتی بزرگ تر باشد، بعد از افزایش قیمت تاثیر بیشتری بر شاخص کل می گذارد. دیروز اکثر شرکت های بزرگ با رشد قابل توجه قیمت همراه شدند تا شاخص کل بدون دردسر و با قدرت از سقف تاریخی خود عبور کند. چنانچه جدول زیر نشان می دهد بیش از 1000 واحد از رشد 1130 واحدی دیروز، مدیون رشد شرکت های بزرگ گروه فلزات اساسی، پالایشی، معدنی، برخی خودرویی ها و پتروشیمی ها بود و 500 شرکت دیگر در مجموع حدود 100 واحد به رشد شاخص کمک کردند.

** رییسان جمهوری ایران و سوریه در گفت وگوی تلفنی چه گفتند؟
رییس جمهوری ایران در گفت وگوی تلفنی با «بشار اسد» رییس جمهوری سوریه، بر حمایت ایران از مردم سوریه تاکید کرد. این گفت وگوی تلفنی عنوان نخست برخی روزنامه های امروز بود.
به گزارش روزنامه «رسالت» رئیس جمهور کشورمان گفت: ایران در کنار مردم و دولت سوریه می‌ماند. وی با تاکید بر ضرورت تداوم مبارزه با گروههای تروریستی در منطقه، تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم، همچنان در کنار مردم و دولت سوریه خواهد ماند.
به نوشته این روزنامه، رییس جمهوری در این گفتگوی تلفنی با تبریک پیروزی های اخیر مردم و دولت سوریه و حامیان آنان بر تروریست ها و فروریختن پایگاه های اصلی گروهک تروریستی داعش در عراق و سوریه، گفت: برخی از قدرت های غربی و اذناب آنها در منطقه فکر می کردند که داعش، یا عراق و سوریه را تصرف می کند و یا اینکه سال ها می تواند دراین منطقه و در راستای منافع آنها، جنایت کرده و ویرانی به بار آورد. دو ملت ایران و سوریه در این مبارزه چند ساله در کنار یکدیگر کار بزرگی را به ثمر رساندند، جمهوری اسلامی ایران آماده مشارکت فعال در روند بازسازی سوریه است.
«توصیه روحانی به بشار اسد» عنوان گزارش«شرق» بود که در آن می خوانیم: روحانی با تأکید بر اینکه آینده سوریه را ملت بزرگ سوریه باید بدون دخالت بیگانگان تعیین کند، افزود: «آنهایی که فکر می‌کنند در خلأ قدرت در سوریه می‌توان برای آینده سوریه فکر کرد، سخن غیرعملی می‌گویند و برای برداشتن گام‌های بعدی، باید حاکمیت دمشق قوی‌تر از همیشه باشد تا بتواند این مرحله گذار را به خوبی طی کند».
به گزارش شرق، روحانی با بیان اینکه ایران در گام‌های سیاسی دولت سوریه نیز در کنار این کشور خواهد بود، گفت: «در عین حال معتقدیم معارضین دولت سوریه نیز باید از این فرصت مناسب استفاده درست کنند و در آینده سوریه بر مبنای جایگاه خود، سهم داشته باشند.»

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر