کد خبر: 34430
A

گام عملی مجلس برای حل مشکل سپنتا نیکنام

حاشیه‌های سپنتا نیکنام عضو زرتشتی شورای شهر یزد، همچنان ادامه دارد. پس از اظهارنظرهای پینگ پونگی رئیس مجلس و شورای نگهبان در مورد عضویت یا عدم عضویت نیکنام، کار به تلاش مجلس برای اصلاح قانون شورای شهر رسید.

گام عملی مجلس برای حل مشکل سپنتا نیکنام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، امروز طرح دو فوریتی اصلاح قانون تشکیلات شورای شهر در انتخاب شهرداران، با امضای 200 نماینده راهی صحن علنی شد. طراح اصلی اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس بود تا شاید بتواند گره از کار هم دین خود یعنی سپنتا نیکنام بگشاید.

اسفندیار اختیاری در توضیح فوریت این موضوع گفت: من امروز از طرف 200 نماینده صحبت می کنم. ما به دنبال اصلاح قانون شوراها هستیم که در چارچوب قانون اساسی تدوین شده است و اجازه داده همه ایرانی ها برای آبادانی ایران تلاش کنند و در انتخابات شهر و روستا شرکت کنند.

او بی‎آنکه از سپنتا نیکنام نامی ببرد، خطاب به همکارانش گفت: همه اطلاع داریم که متاسفانه چه اتفاقی افتاد،‌ پس فقط یک نکته می گویم. فروردین امسال تبصره ای از ماده 26 این قانون حذف شد و به نوعی مانع شدند تا نمایندگان اقلیت ها در این انتخابات شرکت کنند. من فقط به یک جمله بسنده می کنم. 21 شهریور سال 1358 وقتی قانون اساسی در مجلس خبرگان قانون اساسی مطرح بود، آقای شهرزادی نماینده زرتشیان، موبد موبدیان که پدر شهید بود، می پرسد که «کیفیت ورود اقلیت های دینی به شوراها چگونه است؟» شهید بهشتی نیز به صراحت پاسخ می‌دهند: «منظور ما این نیست که شورایی متشکل از مسلمین باشد منظور این است که سیستم شورا، اسلامی باشد.» این گفته کاملا درست است و قانونی که در سال 75 نوشته شده براساس این قانون است.

نماینده زرتشتیان اظهار کرد: متاسفانه فرودین امسال تبصره ای را از متن قانون حذف کردند. مبانی که باعث حذف این تبصره شد، استناد به صحبت های امام بزرگوار بود. برداشتی از سخنان امام شده که خیلی دردناک است. در حالی که امام بر وحدت کلمه و مشارکت اقلیت های دینی تاکید بسیاری داشتند، این برداشت از سخنان ایشان درست نبود. من کاری ندارم به اینکه که خیلی ها معتقدند آن جمله از امام که با استناد به آن این تبصره را حذف کردند،‌ ربطی به اقلیت ها ندارد. اما اگر کلامی از امام می گوییم بهتر است کلام درست را به کار ببریم. من کلامی از امام می گویم که بدانید موضوع چه بوده است. ایشان در سال 61 در جماران که ملاقاتی با همه اقلیت های دینی داشتند، گفته اند «ایران مال همه است و توحید مذهب همه و ما ملت واحده هستیم».

او تصریح کرد: این جمله سربرگ همه نامه های ما است. این جمله در هر جلسه ای که شرکت می کنیم جزء اصول ما است. من چون دیدم که از کلام امام استفاده شده است، بهتر می دانم که از جمله درست استفاده کنیم.

اختیاری افزود: اگر قرار است قاونی حذف شود، باید از راه مجلس انجام شود. چون مجلس مسئول قانون گذاری کشور است و امیدوارم مجمع تشخیص به این مسئله توجه کند. من از تمام 200 نماینده ای که این طرح را امضا کردند، تشکر می کنم. این تعداد امضا یک پیام مشخص داد که می توان از دیدگاه حقوقی و ملی به آن پرداخت. این نشان از آن دارد که ما ایرانی ها با هر دین و نگاهی در کنار هم زندگی می کنیم و از حقوق هم دفاع می کنیم.

نماینده مخالف: این موضوع چه فوریتی برای کشور دارد؟

پس از صحبت‌های اختیاری،‌ نوبت به اظهار نظر یک نماینده مخالف و موافق رسید. علی ادیانی در مخالفت با دو فوریت این موضوع گفت: از صحبت های آقای افتخاری متشکرم. همین الان از تمام باوردارندگان به ادیان الهی و نوع تعلقشان به قانون و منافع کشور صمیمانه تقدیر می کنم. اظهاراتی که آقای اختیاری گفتند، بخشی از واقعیت است.

او در رابطه با دلایل مخالفتش اینگونه توضیح داد: دونکته می گویم و تشخیص را به عهده مجلس می گذارم. اول اخطار قانون اساسی دارم بر مبنای اصل 4 قانون اساسی و دوم اینکه دوستان عزیزم را به قاعده نفی سبیل ارجاع می دهم. اینکه اقلیت ها در مجلس نماینده دارند، نشان دهنده این است که رویکرد جمهوری اسلامی چگونه است. هم ما و هم هیئت رئیسه قسم خورده است که آیین نامه را اجرا کند. طرح دو فوریتی در صورتی می تواند مطرح شود که جلوی خسارت احتمالی برای کشور را بگیرد. حال این موضوع چه خسارت احتمالی دارد که به صورت دو فوریت مطرح می شود؟

نماینده موافق: این همدلی از موضوع موسسات مالی هم مهم‌تر است

محمدعلی حسین زاده نماینده مردم مراغه و عجب شیر در قامت موافق این طرح دو فوریتی گفت: کاش آقای ادیانی پیرامون فوریت موضوع صحبت می کردند تا تشریح اینکه این مسئله به جا هست یا نیست! در مورد قاعده نفی سیبیل دو موضوع اساسی وجود دارد که آیا این موضوع در حوزه تشریح است یا در حوزه تکوین؟ اگر بپذیریم در حوزه تکوین است باید از خود سئوال کنیم که عضویت در شورای شهر به معنای ولایت یا به مفهوم وکلات است؟ مشارکت در شورای شهر تعریفش حاکمیت غیرمسلمان بر مسلمان نیست، بلکه دایره ای از مدیریت شهری است که یکی از اعضای آن شورا می تواند زرتشتی باشد.

وی افزود: می خواهم روی فوریت این موضوع تاکید کنم. امروز خاورمیانه در آتش جنگ های داخلی خود می سوزد. موضوع وحدت ملی در بین آنها به پاشنه آشیل این سرزمین ها تبدیل شده است. چرا ما نباید به وحدت ملی توجه کنیم؟

حسین زاده معتقد است: «فوریتی که به مسائل درون کشوری می پردازد،‌ با توجه به وضعیت کشور و خاورمیانه برای همزیستی مسالمت آمیز است،‌ خواهش می کنم نسبت به این فوریت حساس باشید. ایرانیت، جمهوریت و اسلامیت ما غیرقابل تفکیک است. در راستای ایجاد بستر برای همبستگی به دو فوریت این طرح رای قاطعانه بدهید و مطمئن باشید این همدلی و وحدت از موضوع قنات ها و موسسات مالی مهم تر است.»

سرانجام دو فوریت طرح اصلاح قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی با ۱۵۴ رای موافق، ۲۳ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۰۴ نماینده تصویب شد.

طبق تبصره یک ماده یک این طرح، اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی ساکن در شهرها و روستاهای کشور می‌توانند نامزد انتخابات شوراهای اسلامی همان شهر و روستا شوند. در صورت تصویب نهایی این طرح، اصلاحات صورت گرفته در قانون از دوره پنجم شوراهای اسلامی اجرایی خواهد شد و این طرح می‌تواند گره ایجاد شده در موضوع عضویت سپنتا نیکنام را بگشاید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر