کد خبر: 34530
A

محمدی: 420هزارهکتار از اراضی ورزشی موقوفه ای است / وقف باید مردمی اداره شود

رئیس سازمان اوقاف وامورخیریه با اشاره به خدمات وقف در عرصه های مختلف از جمله ورزش گفت: 420 هزار هکتار از اراضی ورزشی کشور موقوفه هستند.

محمدی: 420هزارهکتار از اراضی ورزشی موقوفه ای است / وقف باید مردمی اداره شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت‌الاسلام و المسلمین علی محمدی در سومین نشست تخصصی هم‌اندیشی راهکارهای توسعه موقوفات قرآنی درباره خدمات وقف درجامعه با بیان این که 420 هزارهکتار از اراضی ورزشی کشور موقوفه ای است، افزود: 479مجموعه ورزشی کشور موقوفه ای و از این تعداد 66 مجموعه آن در تهران واقع شده است.
وی افزود: بسیاری از حسینیه‌ها و تکایا از جمله حسینیه جماران که معمار کبیر انقلاب از آنجا نظام جمهوری اسلامی را هدایت می فرومدند در یک ملک موقوفه اسکان داشتند.
وی با بیان این که 6 هزار و 800 موقوفه فرهنگی، علمی، آموزشی و پژوهشی در کشور وجود دارد که منشاء اثر و خدمت به مردم هستند، ادامه داد: از این تعداد یک هزار و 400 موقوفه درمانی و 133 بیمارستان موقوفه در کشور وجود دارد که تنها 33 بیمارستان موقوفه در تهران به مردم ایران اسلامی خدمات ارایه می دهد.
وی اطلاع رسانی به مردم را یکی از راهکارهای افزایش وقف در کشور برشمرد و گفت: باید خدمات وقف را اطلاع‌رسانی کنیم تا مردم نسبت به این صدیقه جاریه سنت باقی مانده از گذشتگان، آگاه و بیش از گذشته ترغیب شوند.
محمدی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی از مساجد آغاز و همچنان ادامه و استمرار داشته است، بیان داشت: هفتاد هزار باب مسجد در کشور وجود دارد که هم اکنون مردم از مواهب آن بهره مندند.

** وقف باید مردمی اداره شود
وی همچنین درباره موقوفات مکان های اقتصادی کشور نیز گفت: 50 درصد بازار تهران موقوفه است.
رئیس سازمان اوقاف با بیان این که بخشی از اراضی تاسیسات هسته‌ای اصفهان هم موقوفه است، افزود: 25 هزارهکتار از املاک موقوفه دراختیار دستگاه‌های اجرایی، نهادها، سازمانها و موسسات است.
وی با بیان این نکته که وقف باید مردمی اداره شود، افزود: مردم به برکت انقلاب در امور خیریه فعال هستند اما بایستی بر این امور نظارت شود تا خدمات و آثار خیرین ماندگار بماند.
محمدی با اشاره به اینکه وقف را باید برای مردم ملموس و محسوس کنیم، گفت: مثلا صدقه قبل از انقلاب برای مردم موضوعیت نداشت اما بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی کمیته امداد امام خمینی (ره) با توزیع صندوق صدقات، این کار خیر را برای مردم ملموس کرد.
وی با بیان اینکه باید برای مردم فواید موقوفات قرآنی مطرح کنیم، تاکیدکرد: یکی از تهمت‌های که به سازمان اوقاف می‌زنند این است که می‌گویند اگر وقف شود، سازمان اوقاف آن موقوفه را تصاحب می کند.
وی ادامه داد: درجواب این تهمت باید گفت که واقف اجازه دارد خودش برای موقوفه متولی تعیین ‌کند و طبق آمار از سال 89 بیش از یک هزار و 300 حکم تولیت توسط سازمان اوقاف صادر شده است.
وی با بیان این که یکی از مشکلاتی که وجود دارد در زمینه چاپ قرآن کریم است، افزود: بسیاری از شیعیان خارج از کشور نیز درخواست دریافت قرآن چاپ ایران را دارند؛ اگر در این زمینه اطلاع‌رسانی شود مردم بسیار متمایل خواهند بود که در این زمینه وارد عمل شوند.

**راه‌اندازی 'ستاد توسعه موقوفات قرآنی' در 31 استان
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین در این نشست با اشاره به اینکه این ستاد براساس سامانه جامع موقوفات، پیگیری‌هایی را در جهت خود این موقوفات، عواید و هزینه‌کرد آن انجام می‌دهد تا به‌صورت شفاف گزارش آن را به مردم ارائه شود، تاکید کرد: این ستاد فعالیت‌های خود را آغاز کرده و امسال به حسب برنامه‌ای که در سازمان طراحی شده است، مقرر شده در هر استان 10 موقوفه قرآنی ایجاد شود.
حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی اذعان کرد: یکی دیگر از برنامه‌های خوب امسال ایجاد پویش وقف قرآنی بود که همزمان با چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن شکل گرفت.
وی بیان داشت: در هفته وقف با اهتمام و تلاش مرکز فناوری سازمان و روابط عمومی، سامانه‌ای در نظر گرفته شد تا در بحث وقف قرآنی و سایر موقوفات، افراد بتوانند مشارکت داشته باشند.

**اعتماد مردم را باید برای ترویج موقوفات قرآنی جلب کرد
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین در این نشست درباره روش های ترویج فرهنگ سنت حسنه وقف اظهار کرد: مدیریت مردمی موقوفات از راه‌های ترویج فرهنگ وقف است.
حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی افزود: باید با واگذاری مدیریت موقوفات به مردم و ارائه گزارش شفاف به آنها اعتماد مردم را برای ترویج موقوفات قرآنی جلب کرد.
وی گرایش مردم به کارهای خیریه بدون انگیزه مذهبی را از آفات وقف دانست و گفت: متأسفانه این اتفاق در حال گسترش است و یکی از آفت‌های وقف به شمار می‌رود.
اجتمام*
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر