کد خبر: 34553
A

ایران و ترکیه موافقتنامه همکاری مشترک در بخش خدمات فنی مهندسی امضا کردند

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و وزیر اقتصاد ترکیه یادداشت تفاهم پایانی بیست و ششمین نشست کمیسیون اقتصادی 2 کشور را به امضا رساندند و سقف مبادلات ۱۰ میلیارد دلاری در بخش خدمات فنی و مهندسی هدفگذاری شد.

ایران و ترکیه موافقتنامه همکاری مشترک در بخش خدمات فنی مهندسی امضا کردند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، به گزارش تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، بیست و ششمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه روزهای چهارم و پنجم آذرماه در سازمان توسعه تجارت ایران برگزار شد.
در پایان نشست کمیسیون مشترک ایران و ترکیه که امروز (یکشنبه) برگزار شد، 2 وزیر یک موافقت نامه همکاری های مشترک در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی نیز امضا کردند.
رسیدن به سقف مبادلات ۱۰ میلیارد دلاری در بخش خدمات فنی و مهندسی در چارچوب این توافقنامه هدفگذاری شده است.

** تاکید بر گسترش روابط همه جانبه تهران - آنکارا
وزیر صنعت ، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر اقتصاد ترکیه گفت: با توجه به اراده مستحکم رهبران دو کشور ایران و ترکیه به گسترش همه جانبه روابط، باید قدمهایمان را سریعتر برداریم.
«محمد شریعتمداری» افزود: مردم ما نیز مثل دولتمردان نسبت به ترکیه احساس برادری و نزدیکی دارند و سفرهای قابل ملاحظه ایرانیان به ترکیه نشانگر این است.
وی ابراز امیدواری کرد با ایجاد پایه های مناسب گردشگری حضور شهروندان ترکیه ای در ایران افزایش یابد.

** امضای قراردادها و اسناد برای تامین منافع 2کشور
وزیر اقتصاد ترکیه نیز در این نشست 2 ساعته بر تامین منافع 2کشور در امضای قراردادها و اسناد تاکید کرد.
«نیهات زیبکچی» افزود: روابطی که در چارچوب آن فقط منافع یک طرف تامین شود پایدار نخواهد بود.
زیبکچی ادامه داد: جایگاه کنونی نقطه ایده آل ما نیست و باور داریم که کارهای بسیاری هست که می توانیم با هم انجام دهیم.
وی تصریح کرد: گاهی با اتفاقات نه چندان مثبت برای حل موانع و مشکلات، زمان زیادی را هزینه می کنیم و فرصت را از دست می دهیم و گاهی با تمرکز بر جزییات قراردادها و وسواس، گامی به عقب برداشته و در واقع فرصت سوزی می کنیم.
زیبکچی افزود: رییسان جمهوری 2کشور با دیدگاه بلندنظرانه اهدافی را که برازنده 2کشور است با ایده های بزرگ مطرح می کنند و امیدوارم ما نیز هر چه زودتر اقدامات ملموس را آغاز کنیم.
وزیر اقتصاد ترکیه ادامه داد: ایران و ترکیه مکمل یکدیگر برای همکاری اند و این 2کشور با در کنار هم قرارگرفتن و هم افزایی کردن، قدرت فوق العاده ای پیدا می کنند.
شریعتمداری و زیبکچی در این نشست درباره رفع دیوارهای تعرفه ای و کاهش تعرفه ها، حذف safe card برای تعامل های مالی، تسهیل مقررات گمرکی، برقراری تعرفه های ترجیحی و نیز مشکلات بخش خصوصی برای فعالیت در کشور مقابل گفت و گو کردند.
تسهیل حمل و نقل و ترانزیت از مهمترین محورهای مورد بررسی در این نشست بود؛ زیرا امروز در همین زمینه یادداشت تفاهمی با عنوان «تسهیل حمل و نقل و ترانزیت» میان وزیران اقتصاد ترکیه و قطر و وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران امضا شده بود.
این یادداشت تفاهم‌ در حوزه حمل و نقل ترکیبی، دریایی و زمینی است و زمینه را برای همکاری های اقتصادی و گسترش مبادلات تجاری میان سه کشور فراهم می کند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر