کد خبر: 34754
A

بلومبرگ:محاکمه مربوط به نقض تحریم ایران امروزدر نیویورک آغاز می شود

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد: محاکمه بانکدار ترکیه ای متهم به کمک به دور زدن تحریم های اقتصادی ایران، امروز سه شنبه پس از انتخاب هیات منصفه در نیویورک آغاز می شود.

بلومبرگ:محاکمه مربوط به نقض تحریم ایران امروزدر نیویورک آغاز می شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، این شبکه خبری آمریکایی افزود: «ریچارد برمن» قاضی منطقه ای آمریکا روزدوشنبه به اعضای هیات منصفه در دادگاه گفت که «مهمت (محمد) هاکان آتیلا» بانکدار ترکیه ای تنها متهم در جلسه محاکمه خواهد بود.
هنوز معلوم نیست که آیا «رضا ضراب» تاجر طلای ایرانی- ترکیه ای و متهم اصلی با آمریکا توافقی کرده و علیه آتیلا شهادت خواهد داد یا نه. ضراب متهم به برنامه ریزی است.
ضراب، از سپتامبر (شهریور) گذشته در این پرونده شرکت نداشته است. وی اوایل ماه جاری از زندان آمریکا آزاد شد اما گفته می شود در آمریکا همچنان در بازداشت خواهد بود.
آتیلا متهم به تقلب، نقض تحریم ها و همدستی در زمینه پولشویی است. جرم آتیلا هنوز اثبات نشده و وی یکی از 9 متهم این پرونده است که شامل مقامات ارشد دولتی ترکیه و مدیران بانکی می شود اما فقط ضراب و آتیلا در بازداشت آمریکا هستند.
بلومبرگ افزود: گفته می شود آنها به ایران در انجام معاملات تجاری به دلار و دسترسی به نظام مالی در زمان تشدید تحریم های آمریکا علیه تهران به منظور مجازات این کشور به دلیل تلاش هایش برای ساخت بمب هسته ای، کمک کرده اند.
هیات منصفه که روز گذشته انتخاب شد، 12 عضو (دائم) و شش عضو جایگزین دارد. هویت آنها مشخص نشده است و قاضی در دادگاه در اشاره به نام آنها از یک عدد استفاده می کند.
به نوشته بلومبرگ، وقتی انتخاب هیات منصفه پایان یافت، وکلای آتیلا خواستار تعویق دو هفته ای برگزاری محاکمه شدند. آنها از ویرایش سنگین در اسنادی که دادستان ها به آنها ارائه داده اند، شکایت کرده اند.
وکلای مدافع این بانکدار ترکیه ای در پایان روز دوشنبه طی نامه ای گفتند که درگیر شواهدی هستند که دولت در یک مدت یازده ساعته در اختیارشان قرار داده است. آنها همچنین گفتند که به تازگی مطلع شده اند که معاون وزارت خزانه داری در مه 2013 (اریبهشت-خرداد 92) در جلسه علنی کنگره شهادت داده است که می تواند به رفع اتهام آتیلا کمک کند.
برمن (قاضی این پرونده) که بارها تمایل خود را به آغاز محاکمه ابراز کرده است، گفت نظر خود را درباره این درخواست صبح سه شنبه خواهد داد.
بلومبرگ روز دوشنبه گزارش داد برمن تایید کرده که آتیلا تنها متهم این محاکمه خواهد بود.
بر اساس این گزارش، قراربود رضا ضراب نیز محاکمه شود اما در دادگاه حضور نداشته و توضیحی نیز برای علت غیبت وی ارائه نشده است.
به گزارش ایرنا، بلومبرگ پیشتر گزارش داد دادستان های آمریکایی مکالمات ضبط شده و اسناد دیگری را جمع آوری کرده اند که حاکی است ضراب احتمالا در پی جلب حمایت اردوغان بوده است.
بلومبرگ افزود: اردوغان به ارتکاب تخلف متهم نشده است اما این احتمال وجود دارد که ضراب از نام رئیس جمهوری ترکیه استفاده کرده باشد تا دیگران را تحت تاثیر قرار دهد. افرادی که در این پرونده متهم شده اند، مکالماتشان ضبط شده و این اسناد روز دوشنبه به یک دادگاه فدرال در منهتن نیویورک ارائه شده است.
اسناد مربوط به تحریم های ایران و پرونده پولشویی ضراب می تواند روابط ترکیه و آمریکا را پیچیده تر کند.
اروپام**9158
مترجم: بهجت عباسی**ناشر: فریبامدنی
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر