کد خبر: 34755
A

معاون اول در کرمانشاه / تاوانی برای کهریزک

حضور معاون اول رییس جمهوری و هشت عضو کابینه دولت دوازدهم در مناطق زلزله زده موضوعی است که از تداوم حمایت های دولت تا بازگشت زندگی به حالت عادی در این مناطق حکایت دارد.

معاون اول در کرمانشاه / تاوانی برای کهریزک
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روز گذشته معاون اول رییس‌جمهوری که برای بررسی وضعیت مناطق زلزله زده به کرمانشاه سفر کرده بود از روستا‌های این استان که بازدید کرد. همچنین حضور در جلسه ستاد مدیریت بحران در استان و اتخاذ تدابیر لازم برای حل مسائل مردم مناطق زلزله زده و سرعت بخشیدن به روند اسکان مردم از دیگر برنامه های جهانگیری در این سفر بود. موضوعی که مهمترین عنوان روزنامه های امروز 7 آذرماه 1396 بود.
این روزنامه ها همچنین اعلام محکومیت قطعی دو سال حبس برای قاض پرونده کهریزک و برگزاری دومین اتوشو تهران با حضور خودورهای داخلی و خارجی در شهر آفتاب را بازتاب قرار دادند.

**حمایت تمام قد دولت از زلزله زدگان
«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس جمهوری طی روزهای گذشته از روستاها و مناطق زلزله زده در شهرستان سرپل ذهاب بازدید کرد. این در حالی است که هشت تن از اعضای کابینه هم در این مناطق گردهم آمده اند تا با برنامه ریزی های حمایتی، روح زندگی را به این مناطق بازگردانند. موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
«8 عضو کابینه در مناطق زلزله‌زده» عنوان گزارش روزنامه «ایران» بود که در این گزارش آمده است: جهانگیری دیروز در جریان سفر به استان کرمانشاه، در روستای زلزله زده ناوفره حضور یافت و ضمن سرکشی به چادرهای اسکان موقت مردم این روستا، پای درد دل آنان نشست و از دغدغه‌ها و نیازهایشان مطلع شد.
به نوشته ایران، وی مردم استان کرمانشاه را مردمی عزیز، بزرگ و آزمایش پس داده توصیف کرد و افزود: مردم این استان و بویژه مردم سرپل ذهاب پهلوانانی هستند که دوران سخت را با صبر و بزرگواری پشت سر گذاشته‌اند و در مقاطع مختلف نظیر دوران دفاع مقدس، حمله منافقین و حوادث طبیعی از خود گذشتگی نشان دادند.
روزنامه «ابتکار» هم زیر عنوان «تا آخرین لحظه در کنار شما خواهیم بود» به نقل از جهانگیری آورد: تلاش‌ها برای کمک و اسکان مردم در مناطق زلزله زده بیشتر خواهد شد. با توجه به مشکلات موجود تصمیم گرفته شد تا به کسانی که تمایل دارند، کانکس تحویل داده‌‌ شود. در حال حاضر هر دو راهکار برای اسکان موقت زلزله زدگان پیش بینی شده است و مردم می توانند در این خصوص تصمیم‌گیری کنند. منابع مالی برای اسکان دائم تامین شده است، کار آوار برداری به سرعت در حال انجام است و مراحل بعدی نیز به سرعت پیش خواهد رفت.
به گزارش ابتکار، جهانگیری با اشاره به حضور وزرا و معاونان رئیس جمهوری در این سفر، گفت: آنها ماموریت دارند تا حرکت اقتصادی در مناطق زلزله زده را آغاز کنند و با تصمیم گیری واحدهای کشاورزی، دامداری و خدماتی را برای تداوم فعالیت آماده نمایند تا آنها ادامه کار دهند.
جهانگیری در بخشی از سخنان خود، به شرایط اهدای کانکس یا کمک های بلاعوض اشاره کرد که روزنامه های منتقد آن را حربه ای برای تخریب دولت کردند.
روزنامه «جوان» در این باره نوشت: از دو روز گذشته شنیده می‌شد که دولت برای ارائه خدمات به مردم مناطق زلزله‌زده شرط گذاشته است. این شرط دیروز رنگ واقعیت به خود گرفت. مسئولان دولتی اظهار داشته‌اند که مردم کرمانشاه یا باید 5 میلیون تومان وجه بلاعوض تصویب شده در دولت را دریافت کنند، یا کانکس! این اظهارنظر در حالی صورت گرفته که موج سرما و بارش در غرب کشور زندگی چادری مردم زلزله‌زده را با مشکلات مضاعفی مواجه کرده است.
به گزارش جوان، علاوه بر این از ابتدا هم قرار نبود کمک بلاعوض دولت به مردم این منطقه مشروط باشد و سخنگوی دولت با آب و تاب خبر از تصویب کمک 5 میلیون تومانی دولت به زلزله‌زدگان داده بود، آن هم پس از تأکید رهبر انقلاب که فرمودند: «قانع نیستم تلاش‌ها را مضاعف کنید.» در این بین اما انتشار عکسی از سفر دوم معاون اول به مناطق زلزله‌زده بر درد مردم این مناطق افزوده است؛ عکسی که در آن جهانگیری به همراه سایر مسئولان دولتی با کفش پا به خانه چادری مردم گذاشته‌اند . روز گذشته استاندار کرمانشاه از حذف پرداخت کمک‌های بلاعوض اسکان موقت در روستاهایی که کانکس دریافت می‌کنند، خبر داد.
روزنامه «افکار» هم «کانکس بگیرید کمک بی کمک» را به عنوان شرط عجیب دولت برای کمک بلاعوض به زلزله زدگان برجسته کرد.

**2 سال حبس برای «داد» ستانی از دادستان
روزنامه های امروز در گزارش های تحلیلی، به سراغ حکم قطعی صادرشده برای پرونده «سعید مرتضوی» قاضی دستگاه قضا رفتند. برخی روزنامه ها به انتقاد از کاهش محکومیت 5 ساله وی به 2 سال پرداختند و برخی دیگر همین حکم حداقلی را غنیمت دانستند.
«تاوانی بر ای کهریزک» عنوان گزارش روزنامه «قانون» بود که در این گزارش می خوانیم: «داد»ستانی که قرار بود داد بستاند امروز خود به جرم معاونت در قتل باید رهسپار زندان شود. در روزهای پر کار دستگاه قضا قرار گرفته ایم که فارغ از فشارهای روزهای اخیر براین دستگاه توانست گره از پرونده چند ساله سعید مرتضوی، دادستان پیشین بازکند. هرچند این پایان مرتضوی نخواهد بود و او باید برای دفاع در بخشی دیگر از پرونده سازمان تامین اجتماعی در انتظار تشکیل دادگاه تجدید نظرخواهی بماند و پله‌های دادگاه را نه دیگر با محافظ شخصی و کت و شلوار آبی نفتی اتو‌کشیده که باید با لباس زندان، همراه با مامور بدرقه طی کند.
روزنامه «شرق» هم دراین باره آورد: پای سعید مرتضوی سال‌هاست به دادگاه باز شده؛ تا سال 88 در قامت قاضی و دادستان و از سال 88 به بعد در قامت متهم. متهم کهریزک و تأمین اجتماعی. تا پیش از ورود بازداشتی‌های خرداد و تیر 88 کمتر کسی نام این بازداشتگاه را شنیده بود؛ اما آنها که آزاد شدند خبرها هم کم‌کم به بیرون درز کرد.
در ادامه این گزارش می خوانیم: «محسن روح‌الامینی»، «محمد کامرانی» و «امیرجوادی‌فر» سه ‌بازداشتی‌ای بودند که در همان روزها و بر اثر شدت جراحات و عفونت فوت کردند؛ اما در نامه‌ای که مسئولان بازداشتگاه درباره علت فوت این سه ‌نفر خطاب به دادستان وقت تهران می‌نویسند، علت فوت، «مننژیت» اعلام می‌شود. نکته جالب در ماجرا این بود که نه پزشک وظیفه شاغل در بهداری و نه رئیس بهداری «فاتب»، هیچ‌کدام حاضر به تأیید و امضای این گزارش نشده بودند و متهمان دادگاه انتظامی «کهریزک» مدعی شدند متن این گزارش خلاف واقع از سوی دادستان تهران «سعید مرتضوی» به آنان داده شده و «مرتضوی» از آنان خواسته چنین گزارشی را بنابر مصلحت به دادستان عمومی تهران ارائه کنند.
در گزارش روزنامه «اعتماد» با عنوان «فقط دوسال» هم می خوانیم: خبر اول اینکه، سعید مرتضوی در پرونده کهریزک به دو سال حبس قطعی محکوم شد. این یعنی دادگاه تجدیدنظر سه سال به او تخفیف داده است زیرا حکم اولیه پنج سال بود. خبر دوم اینکه، مرتضوی در بخشی از پرونده تامین اجتماعی تبرئه شد. همان بخشی که قاضی کشکولی در شعبه نهم دادگاه به خاطر تحصیل مال نامشروع و تصدی غیرقانونی پست سرپرستی تامین اجتماعی با آن حقوق نجومی (46 میلیون تومان) برایش 6 ماه حبس تعزیری، 6 ماه حبس تعلیقی و رد مال در نظر گرفته بود. حالا به موجب حکم شعبه 22 دادگاه، سعید مرتضوی از این اتهام تبرئه شده است. خبر سوم اینکه، مصطفی ترک‌همدانی، وکیل مدافع شاکیان مرتضوی در بخش تامین اجتماعی به اتهام افترا به جهت انتشار محتویات حکم غیرقطعی محکومیت مرتضوی، به 10 ماه زندان تعزیری و 40 ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است. صدور این چند حکم که حتی نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس را نیز متعجب کرده است، بهانه خوبی است تا یک بار دیگر پرونده مرتضوی و روند محاکمه او را روایت کنیم.
روزنامه «شهروند» هم «محکوم در کهریزک تبرئه در تأمین اجتماعی» را عنوان قرار داد و نوشت: حادثه کهریزک را باید نقطه اوج اتهامات علیه سعید مرتضوی دانست؛ جایی که سر انگشت تمامی اتهامات به سمت او نشانه گرفته شد و با تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد قاطع با آمران و عاملان این جنایت، سعید مرتضوی بیش از پیش در صدر اخبار و گزارش‌های رسانه‌ها قرار گرفت. درواقع مرتضوی نقشی مستقیم در صادرکردن فرمان انتقال بازداشت‌شدگان حوادث پس از انتخابات به کهریزک داشت.
به گزارش شهروند، حالا او در حالی بعد از سال‌ها مناقشه درباره پرونده کهریزک باید روانه زندان شود که همزمان از یکی از اتهامات خود در پرونده تأمین‌اجتماعی نیز تبرئه شده است. آن‌طور که مجتبی نظری، وکیل سازمان تأمین‌اجتماعی خبر داده، سعید مرتضوی در قسمت مربوط به تصدی غیرقانونی سمت مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و اتهام به تحصیل مال نامشروع تبرئه شده در حالی ‌که به گفته نظری طبق قانون سازمان تأمین‌اجتماعی به لحاظ مسئولیت مهم و خطیری که این سمت در رابطه با سرنوشت 40‌میلیون بیمه‌گذار دارد، رئیس آن باید دارای شرایط خاصی باشد که آقای مرتضوی فاقد آن شرایط بوده است.
«تعیین تکلیف 2 پرونده جنجالی سعید مرتضوی» هم عنوان روزنامه «خراسان» بود که به ماراتن هشت ساله پرونده سعید مرتضوی در موضوع کهریزک پس از چند بار رفت و برگشت بین دادگاه های بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور اشاره کرد.
روزنامه «همدلی» هم با عنوان قرار دادن «200 هزار تومان جریمه، دو سال حبس و تبرئه؛ برای همه آن‌چه مرتضوی کرد» نوشت: شاید برای محسن که حالا دیگر زنده نیست تفاوتی نکند که برای قاتلان او حکمی صادر شود یا خیر و این حکم پنج سال باشد یا دو سال، اما به احتمال بسیار بالا برای خانواده‌های دیگر بازماندگان قربانیان کهریزک این امر، از اهمیت بالایی برخوردار است؛ این را می‌شود از خانواده‌هایشان پرسید.‌
روزنامه «آرمان» هم درباره «عاقبتت سعید» آورد: صرف نظر از حکم اخیر برای مرتضوی، با توجه به افت و خیزهای متعددی که این پرونده به خود دیده می‌توان گفت که سعید، عاقبتی سعید یافت.

**مانور خودروها در نمایشگاه آفتاب
دومین نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران با حضور «منصور معظمی» رییس سازمان ایدرو گشایش یافت. در این نمایشگاه که از 6 تا 10 آذر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر آفتاب برگزار می شود علاوه بر تولیدات داخلی، محصولات شرکت های آسیایی و اروپایی هم حضور دارند.
در همین راستا، روزنامه «مردم سالاری» از «نمایش برندهای داخلی و خارجی خودرو در شهر آفتاب» خبر داد و نوشت: حضور گروه صنعتی ایران خودرو، گروه خودروسازی سایپا، شرکت‌های داتیس خودرو ، ایرتویا(تویوتا و لکسوس)، نگین خودرو(رنو)، کرمان موتور(هیوندای)، آرمان موتور کویر(لوکسژن) و جمعی دیگر از برندهای معتبر خودرویی در نمایشگاه خودرو 96 تهران؛ می‌تواند دلیل استقبال خوب مردم از این نمایشگاه بزرگ باشد. در این نمایشگاه علاوه بر شرکت‌های خودرو ساز داخلی، بسیاری از شرکت‌های بزرگ جهان جدیدترین تولیدات خود را ارائه و به نمایش عموم می‌گذارند.
در نمایشگاه بین‌المللی خودرو تهران که با حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه برپا شده است، کره‌جنوبی، ژاپن، چین، ترکیه، فرانسه، آلمان، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و تایوان حضور دارند.
روزنامه اقتصادی «صنعت، معدن، تجارت» هم دومین اتوشو تهران را «درخشش لوکس ها در شهر افتاب» عنوان کرد.
روزنامه «جهان صنعت» هم در بازتاب حضور خودروسازان در این نمایشگاه، به سراغ سخنان رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) رفت. به گزارش این روزنامه، معظمی با بیان اینکه صنعت خودرو یک صنعت استراتژیک است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود 19 میلیون دستگاه در کشور در حال تردد بوده و هر خانوار ایرانی به طور متوسط دارای یک خودرو است. البته به دلیل آنکه وسایل حمل‌و‌نقل عمومی کافی نیست مردم ناچار به استفاده از خودروی شخصی هستند بنابراین باید سیستم حمل‌و‌نقل عمومی را توسعه دهیم.
به نوشته جهان صنعت، معظمی با بیان اینکه ما درهای کشور را برای ورود خودروهای خارجی باز نکرده‌ایم، اظهار کرد: هر خودروسازی که می‌خواهد وارد بازار ایران شود باید در ایران سرمایه‌گذاری کند بنابراین خودروسازانی که صرفا به دنبال واردات خودرو به ایران باشند آنها را محدود خواهیم کرد. در شش قراردادی که در پسابرجام با خودروسازان خارجی منعقد شده موضوع آغاز تولید با 40 درصد داخلی‌سازی دیده شده است. همچنین ظرف سه سال باید داخلی‌سازی محصولات به 70 تا 80 درصد افزایش یابد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر