کد خبر: 34760
A

آموزش مستمر نیاز اصلی تعمیرکاران خودرو

تعمیرکاران خودرو به عنوان قشری تلاشگر، نقشی مهم در خدمت رسانی به مردم دارند اما تعداد قابل توجهی از صاحبان خودرو در استان کردستان بویژه شهر سنندج از خدمات برخی تعمیرکاران بخاطر کیفیت پایین خدمات، رضایت ندارند.

آموزش مستمر نیاز اصلی تعمیرکاران خودرو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، با ورود خودرو به زندگی بشر و توجه به رشد سریع تکنولوژی خودروهای سبک و سنگین و پیچیدگی این صنعت و نیز فراگیر شدن استفاده از خودرو، ضرورت وجود تعمیرگاه‌های مجهز و تعمیرکاران و متخصصان ماهر به منظور ارائه خدمات تعمیر و نگهداری بیش از پیش احساس می‌شود.
وجود میلیون ها خودرو در کشور، ارزش وجود صنف تعمیرکار خودرو را دو چندان کرده است چرا که اگر خودرویی دچار ایراد شود فقط متخصص توانمند در این حوزه توان عیب یابی و رفع مشکل را دارد.
تعمیرکاری خودرو را می‌توان از 2 جهت شبیه به پزشکی دانست اول از منظر اهمیت و حساسیت زیرا همانطور که حرفه پزشکی به طور مستقیم با جان مردم در ارتباط است و عملکرد درست یا نادرست پزشک باعث نجات یا مرگ بیمار می‌شود، در تعمیر خودرو هم این موضوع صدق می کند چون نه تنها جان یک نفر، بلکه جان چندین نفر ممکن است بر اثر بی دقتی یا عملکرد نادرست تعمیرکار و نقص فنی خودرو به خطر بیفتد.
وجه دیگر شباهت تعمیرکاری با پزشکی در شیوه کار است در مراجعه بیمار به پزشک، دکتر بعد از تشخیص بیماری متناسب با آن دارو تجویز و یا جراحی می‌کند و اگر این تشخیص درست نباشد، درمان نیز درست صورت نمی گیرد که در تعمیر خودرو هم تشخیص ضروری است و تا تعمیرکار، مشکل خودرو را درست تشخیص ندهد نمی‌تواند مشکل را بر طرف کند.
این تبحر و مهارت در بین تعدادی از تعمیرکاران خودرو در سنندج مشاهده نمی شود و بسیاری از کسانی که خودروی معیوب خود را به این تعمیرکاران سپرده اند از اشتباهات مکرر آنان گله مند هستند.
این مشتریان معتقدند با وجود پرداخت هزینه های بالا، ایراد خودروهایشان پابرجاست یا اگر مشکل قبلی رفع شده در عوض خودرو نقصی دیگر پیدا کرده است.
با توجه به مقدمه ذکر شده، بررسی و بیان عوامل و دلایل ضعف و اشتباهات تعمیرکاران خودرو از زبان کارشناسان و مسئولان مربوط به این حوزه ضروری به نظر می رسد.

** صاحبان خودروها به تعمیرگاه های دارای پروانه کسب مراجعه کنند
رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل شهرستان سنندج ضمن اذعان به نارضایتی مردم از برخی تعمیرکاران خودرو اظهار کرد: توصیه می شود صاحبان خودور به تعمیرگاه های دارای پروانه کسب برای رفع مشکل فنی خودرو مراجعه کنند.
جلال نوری تاکید کرد: در صورتی که بعد از پایان کار تعمیر خودرو، مشکل همچنان پابرجا بود، مشتریان بدون مراجعه به تعمیرکاری دیگر، اتحادیه را در جریان بگذارند تا نسبت به پیگیری، جریمه و دریافت خسارت از تعمیرکار مربوطه اقدام شود.
وی با بیان اینکه امسال شکایات از تعمیرکاران اتومبیل در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است، افزود: 90 درصد شکایات بدلیل کیفیت پایین قطعات تعویضی خودور و اغلب ناشی از سهل انگاری یا بی توجهی مکانیک است.
نوری تعداد تعمیرکاران دارای پروانه کسب فعال شهرستان سنندج را حدود 930 نفر اعلام کرد و گفت: نزدیک به 110 تعمیرگاه بدون مجوز نیز در حال فعالیت هستند.
وی یادآور شد: به همه تعمیرگاه های بدون پروانه کسب هشدار داده شده که طی 10 روز نسبت به تمدید یا کسب مجوز اقدام کنند در غیر این صورت پلمپ خواهند شد.
رئیس اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل شهرستان سنندج اضافه کرد: این تعمیرکاران برای کسب یا تمدید پروانه کسب، باید مسیر قانونی را طی کرده و نمره قبولی در آزمون تئوری و عملی فنی و حرفه ای را نیز کسب کنند.
نوری یکی از وظایف ذاتی این اتحادیه را آموزش برای ارتقای سطح فنی و دانش تعمیرکاران دانست و اظهار کرد: سال گذشته با هماهنگی سازمان فنی و حرفه ای، بیش از 120 نفر و امسال نیز تاکنون حدود 60 نفر از صنف تعمیرکاران خودرو، دوره آموزشی را در بخش های مختلف گذرانده اند.

** ضعف تعمیرکاران به عدم اطلاعات تئوری و اصول فنی آنان درباره خودروها بر می گردد
مربی آموزش اتومکانیک درجه یک و 2 مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید ورمقانی سنندج (شماره یک) به ضعف و ناتوانی بسیاری از تعمیرکاران خودرو در بازار کار اشاره کرد و گفت: برخی از تعمیرکاران با وجود سابقه کاری زیاد، توانمند و فنی نیستند که این به نداشتن سواد و عدم اطلاعات تئوری و اصول فنی آنان بر می گردد.
توفیق حسین پناهی افزود: بسیاری از تعمیرکاران با سیستم های جدید آشنایی نداشته و به روز نیستند و همین عامل، سبب نارضایتی صاحبان خودورها از آنان شده است.
وی به وضعیت خدمات رسانی تعمیرکاران در کردستان پرداخت و یادآور شد: بسیاری از تعمیرکاران وسایل و ابزار مخصوص به تعمیر قطعات خودروها را نیز ندارند که این مساله، خود در عدم رفع کامل معایب خودرو موثر است.
حسین پناهی اضافه کرد: آنان به صورت علمی و اصولی نسبت به تعمیر و رفع مشکل خودورها اقدام نمی کنند به همین دلیل مشتریان متحمل هزینه های گزاف و مشکلات مضاعف می شوند.
وی یادآور شد: اتحادیه تعمیرکاران خودرو باید در زمان های مختلف و همزمان با ورود سیستم ها و خودورهای جدید کلاس های توجیهی آموزشی کوتاه مدت برای آشنایی تعمیرکاران برگزار و آنها را به حضور در این دوره ها ترغیب کند.
حسین پناهی ازود: ضروری است که پیش از اینکه خودورهای جدید وارد بازار شوند، تعمیرکاران، آموزش های مرتبط با تعمییر این خودروها را فرا گیرند چون به نفع خود آنان و بدنبال آن صاحبان خودورها است.
مربی آموزش اتومکانیک درجه یک و 2 مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید ورمقانی سنندج (شماره یک) تعمیرکاران را نیازمند شرکت در کلاس های فنی و حرفه ای برای کسب دانش و فنون جدید دانست و تاکید کرد: گذراندن چنین دوره هایی به فنی و اصولی کار کردن در این حیطه کمک بسیاری خواهد کرد.
حسین پناهی آموزش رشته های فنی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی را نیز ناقص و ناکارآمد خواند و گفت: تفاوت آموزش در دانشگاه ها و مراکز فنی و حرفه ای بسیار زیاد است چرا که به فارغ التحصیلان در دانشگاه ها بیشتر به صورت تئوری آموزش داده شده بنابراین توانایی وارد شدن به بازار کار را ندارند.
وی از برگزاری دوره های آموزش حرفه های سرویس و نگهداری خودرو، مکانیک موتورهای بنزینی، اتومکانیک درجه یک و 2 خودروهای سواری بنزینی در مرکز فنی و حرفه ای شهید ورمقانی سنندج خبر داد.
مربی آموزش اتومکانیک درجه یک و 2 مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید ورمقانی سنندج(شماره یک) با بیان اینکه این مشاغل به صورت تئوری و عملی آموزش داده می شود، اظهار کرد: 80 درصد آموزش به کارآموزان در کارگاه های این مرکز به صورت عملی و اصولی است.
حسین پناهی اضافه کرد: کارآموزانی که وارد کارگاه های فنی و حرفه ای می شوند از نظر تئوری و عملی کاملا به روز شده و بهداشت و فرهنگ کار و ایمنی نیز به آنان آموزش داده می شود.
به گفته وی، از دیگر مواد تدریس شده، آموزش ارتباط کارآموز با مشتری است به طوریکه بسیاری از کارآموزان به صورت اصولی و پیشرفته وارد بازار کار شده و مشغول ارائه خدمت به مردم هستند.
وی شعار اول در بدو ورود کارآموزان به کارگاه را علاقه و انگیزه اعلام کرد و یادآور شد: کارآموزان موظف هستند خارج از کارگاه و در بازار کار یک شیفت کار کنند؛ زیرا تکمیل فرایند آموزش، مستلزم کار در بازار به صورت عینی است.
وی به کیفیت انجام آزمون های پایانی برای ارائه گواهینامه مهارتی هم اشاره ای داشت و بیان کرد: تعداد ساعات گذرانده و آزمون نیز مطابق با استاندارد جهانی و گواهی های بین المللی است.

** آموزش های فنی و حرفه ای منجر به یادگیری اصولی حرفه تعمیرکاری خودرو می شود
تعمیرکار جوان سنندجی که 9 سال است به حرفه مکانیکی خودرو مشغول است، می گوید: سال 89 بیش از چهار ماه در مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهید ورمقانی سنندج، دوره آموزشی اتومکانیک را گذراندم.
اشکان احمدی آموزش های فنی و حرفه ای را عالی توصیف کرد و افزود: این آموزش ها تاثیر بسیار زیادی در موفقیت و اصولی کار کردن تعمیرکاران دارد؛ بنابراین به جوانانی که در اول راه هستند توصیه می کنم در این دوره ها شرکت کنند.
وی انتقاد مردم نسبت به ضعف برخی تعمیرکاران را وارد دانست و تاکید کرد: بعضی از تعمیرکاران در تشخیص مشکل خودرو و جایگزینی قطعات دچار اشتباه شده و سبب نارضایتی مشتریان می شوند.
احمدی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از صنف تعمیرکار مجوز فعالیت ندارند، ادامه داد: اتحادیه در این زمینه کم کاری می کند و نظارت دقیقی بر کار تعمیرکاران ندارد.
وی یادآور شد: نیاز است اتحادیه تعمیرکاران خودرو در فاصله های زمانی مختلف و با ورود خودورها و سیستم های جدید به بازار، دوره های آموزشی برای تعمیرکاران برگزار کند تا آنان خدمات بهتری به مشتریان خود ارائه دهند.
به گزارش ایرنا، مشتریان و صاحبان اتومبیل باید به تعمیرکاران دارای پروانه کسب و مهارت برای رفع نواقص فنی خودروهای خود مراجعه کرده و در صورت نارضایتی و متحمل خسارت شدن، اتحادیه تعمیرکاران اتومبیل را در جریان قرار دهند، در ضمن اتحادیه نیز باید نسبت به نظارت بر کار تعمیرکاران حساسیت بیشتری نشان داده و برای آنان دوره های آموزشی متناسب با نیازهای روز برگزار کنند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر