کد خبر: 34849
A

مدیر پروژه: تصویب منطقه آزاد سیستان همکاری نمایندگان مجلس را می طلبد

مدیر پروژه منطقه آزاد سیستان گفت: برای تصویب منطقه آزاد سیستان در این برهه از زمان انتظار است که مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان به ویژه نمایندگان شمال این استان با تعامل تلاش خود را بکار گیرند.

مدیر پروژه: تصویب منطقه آزاد سیستان همکاری نمایندگان مجلس را می طلبد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، منصور حجازی نیا روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: لایحه منطقه آزاد سیستان به همراه هفت منطقه آزاد دیگر در قالب یک لایحه و یک ماده واحده با اقدامات صورت گرفته به احتمال زیاد تا یک ماه آینده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه و به صورت کلی به رای گذاشته شود.
وی ادامه داد: از آنجایی که تصویب لایحه منطقه آزاد سیستان در حدود 2 سال به طول انجامیده انتظار است با تعامل نمایندگان مجلس این مهم محقق شود.
وی افزود: گستره منطقه آزاد سیستان سه قطعه جدا از هم شامل رامشار به گستره 20 هزار هکتار، نیاتک، میلک و فرودگاه زابل با گستره هشت هزار هکتار خواهد بود که برخی از اراضی آن ملی و برخی دیگر نیز در محدوه رامشار است.
مدیر پروژه منطقه آزاد سیستان با بیان اینکه در صورت تصویب منطقه آزاد پیش بینی می شود زیر ساخت آن نیز سریع انجام شود گفت: در ماده 27 قانون برنامه ششم توسعه دیده شده که تمامی زیر ساخت مناطق آزاد از طریق دولت انجام شود اما احتمال دارد کمیسیون اقتصادی به این نتیجه رسیده باشد که از محل درآمد های خود مناطق آزاد زیرساخت های آن فراهم شود.
حجازی اظهار داشت: با توجه به خشکسالی افزون بر 18 سال در منطقه سیستان تنها راه برون رفت مقطعی آن از بحران ایجاد منطقه آزاد است.
وی بیان کرد: وجود افغانستان در جوار سیستان به عنوان یک کشور مصرف کننده یکی از فرصت های بسیار خوب ایران محسوب می شود.
وی ادامه داد: هم اینک افغانستان و کشورهای آسیای میانه تمایل زیادی به انتقال کالا از طریق منطقه سیستان به آبهای آزاد در چابهار دارند.
وی افزود: ایجاد منطقه آزاد در سیستان می تواند سبب جلوگیری از خروج مردم از این منطقه شود.
مدیر منطقه آزاد سیستان خاطر نشان کرد: پیوندهای مذهبی و فرهنگی مردم در 2 سوی مرز یکی دیگر از دلایل ایجاد منطقه آزاد در سیستان است که این امر باعث می شود تعامل تجاری به بهترین شکل انجام شود.
وی اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد در سیستان باعث تقویت روابط دیپلماسی ایران با کشور افغانستان می شود.
وی گفت: سامان بخشی فضا و مراکز زیستی در سیستان از اهداف ایجاد منطقه آزاد در این بخش از کشور است.
وی بیان کرد: منطقه آزاد تجاری سیستان با توجه به در نظر گرفتن بازار بسیار خوب افغانستان رویکردی صادراتی خواهد داشت.
وی گفت: کشور افغانستان در سال 95 ، 25 میلیارد دلار واردات از کشورهای مختلف داشته است که تنها 200 میلیون دلار از طریق مرز میلک صورت گرفته درصورتی که با فراهم بودن زیرساخت از طریق منطقه آزاد بخش قابل توجه از این واردات به سیستان و بلوچستان اختصاص داشت.
وی پیش بینی کلی اجرای منطقه آزاد در تمامی سایت ها را براساس بررسی کارشناسان حدود 15 هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: اگر دولت این مهم را در ردیف بودجه آینده بیارود روند کار سریعتر خواهد بود.
به گزارش ایرنا، سیستان، امروز دیگر انبار غله ایران محسوب نمی شود بلکه مرکز مهاجرت، هوای نامطلوب، خشکسالی و مامن بیماریهای تنفسی و سل شناخته می شود، امروز از رستم و زابل و یعقوب لیث و شاهنامه فردوسی جز کورسویی از صدا و نوا باقی نمانده است و ساکنان قدیم آن بعد از شکست های بسیار بار سفر بسته و با کوله باری از غم و درد و چشمانی پر از اشک خانه و کاشانه را رها کرده و با سکونت در حاشیه شهرهای بزرگ با کارگری و شغل های کاذب و کارهای سطح پایین روزگار سخت و درد آور را سپری می کنند.
مردمانی که در روزگارانی نه چندان دور با نشاط و شادابی در زمین های کشاورزی، باغات سرسبز و پر از میوه و تالاب هامون زندگی راحت و بی دغدغه ای داشتند و تامین کننده نیاز شهرنشینان بودند و در واقع آقایی می کردند اکنون با خفت و خواری مجبور به انجام کارهای دون شاءن شان شده اند.
بدتر اینکه وقتی کوله بار مهاجرت را بر دوش کشیده و در حاشیه شهرهای دور و نزدیک با سقفی از چوب و حلبی سکنی گزیده اند اتهاماتی چون گدایی و فروش کالاهای غیر عرف متهم می شوند، یک روز فرماندار شهری در خراسان شمالی آنان را متهم می کند و روزی دیگر در حاشیه تهران به جرم ناخواسته مورد اتهام قرار می گیرند.
منطقه سیستان واقع در شمال سیستان و بلوچستان حیات خود را از دریاچه و ذخیره گاه زیست کره هامون می گیرد که اینک افزون بر 18 سال از خشکی آن می گذرد و این امر سبب شده تا کسب و کار سنتی مردم این منطقه یعنی کشاورزی، دامپروری و صیادی سالها قبل از رونق خود باز بماند.
سیستان با پنج شهرستان زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان واقع شده است و هم مرز با کشور افغانستان است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر