کد خبر: 34858
A

رسانه ها در مقابل فرقه «زنبیلیه» مردم را آگاه کنند

معاون فرهنگی قوه قضائیه با طرح پرسش هایی مبنی بر اینکه چرا برخی دروغ پراکنی می کنند و چرا رسانه ها در مقابل فرقه «زنبیلیه» مردم را آگاه نمی کنند؟ از رسانه ها خواست تا مقابل فرقه زنبیلیه که این روزها با شانتاژ بازی قوه قضائیه را هدف قرار داده اند، مردم را آگاه سازند.

رسانه ها در مقابل فرقه «زنبیلیه» مردم را آگاه کنند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام هادی صادقی روز سه شنبه در آئین اختتامیه نخستین جشنواره مطبوعات برتر دستگاه قضایی استان کرمان «قلم و عدالت» با توجه با اتفاقات اخیر در کشور و اظهارات محمود احمدی نژاد و حلقه نزدیکان او، افزود: شخصی در کشور مسئولیتی داشته و شکایت هایی شده از اینها، اما ببینید در رسانه ها چه هیاهویی برای آنها بوجود آمده است.
در پی اقدامات اخیر حلقه نزدیکان محمود احمدی نژاد رئیس دولت های نهم و دهم، از جمله حمید بقایی معاون اجرایی دولت دهم که با یک زنبیل در دادگاه حاضر شد، بکارگیری عنوان «فرقه زنبیلیه» برای این افراد، در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی متداول شد.
وی ادامه داد: دادگاه وظیفه ‌اش اجرای قانون است، چرا کسانی که از عدالت حرف می زنند خود به عدالت تن نمی دهند؟
معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: هیاهو، شانتاژ کردن، دروغ گفتن و اتهام نادرست زدن برخی افراد و گروهها به دستگاه قضا، جای نقد رسانه ای و تحلیل و روشنگری رسانه ای دارد.
وی افزود: آقایی که قبلا مسئولیت هایی داشته و تخلف هایی کرده و دستگاههای نظارتی رسیدگی هایی کرده اند، ببینید چه هیاهویی ایجاد کرده اند و این هیاهوها در فضای بیرون اتفاق می افتد و دستگاه قضایی باید کار قضایی، حقوقی و قانونی خود را دنبال کند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه تاکیدکرد: فرد یا گروهی که در مقابل قاضی قرار گیرد از هر گروه، جناحی باشد دادگاه وظیفه اجرای قانون را دارد دستگاه قضایی چه زمانی که سراغ برخی رقبای این آقایان می رفته اند و چه امروز که دنبال خودشان هستند، به دنبال اجرای قانون بوده است.
وی با طرح این سئوال که چرا زمانی سراغ این جناح می روند صدایشان در می آید و زمانی سراغ رقبای آنها می روند، حرفی نیست؟ ادامه داد: شما که طالب عدالت هستید و از مردم حرف می زنید باید بدانید که مردم به دنبال عدالت هستند.
حجت الاسلام صادقی گفت: کسی که از عدالت صحبت می کند خود باید مجری عدالت باشد به حکم قاضی تن دهد که در زندگی امام علی (ع) می بینیم با وجودی که حق با ایشان بود تن به حکم قاضی دادند و هیاهو نکردند.
وی با اشاره به اینکه آنها حالا که نوبت خودشان شده هیاهو می کنند، افزود: چرا رسانه ها وظیفه خود را در برابر این افراد و این فرقه زنبیلیه انجام نمی دهند و آنها دائما تخلف روی تخلف را انجام می دهند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه تصریح کرد: اهانت به قاضی و دستگاه قضایی تخلف است و هیچ کشوری آن را بر نمی تابد.
وی تاکیدکرد: اگر اقتدار دستگاه قضایی شکسته شود سنگ روی سنگ بند نمی شود و برای سامان دادن به جامعه باید این موضوع برطرف شود.
صادقی تصریح کرد: چرا در مسیری می روید که بی بی سی و رسانه های غربی می خواهند و چرا رسانه ها بیکار هستند و اقدام به آگاهسازی مردم نمی کنند و مردم را آگاه نمی کنند.
وی عنوان کرد: رسانه ها با تحلیل درست می توانند بر دهان کسانی بزنند که به مجموعه عظیم دستگاه قضایی اهانت می کنند؛ نمی گویم دستگاه قضایی بی عیب است اما در برابر قاضی غیر معصوم باید تسلیم بود و حکم وی را پذیرفت.
معاون فرهنگی قوه قضائیه آگاهی دادن به مخاطبان را از کارکردهای مهم رسانه ها برشمرد و ادامه داد: کشف حقیقت از کارکردهای مهم رسانه به شمار می رود و رسانه های حرفه ای به دنبال حقیقت هستند.
وی فرهنگسازی، آموزش، انسجام بخشی را از دیگر کارکردهای رسانه ها برشمرد و افزود: شناخت، حفظ و پاسداری و به پا داشتن حق مهمترین کار فرهنگی است که باید توسط رسانه ها فرهنگسازی شود.
صادقی ادامه داد: عدالت آمال همه مردم است و در هیچ برهه ای از تاریخ نبوده که مردم به دنبال عدالت نباشند و قرار است تاریخ با عدالت به پایان برسد.
این مقام مسئول در قوه قضائیه با بیان اینکه ما باید ارزش قلم را بیش از گذشته بشناسیم و پاس بداریم، اظهارکرد: مطبوعات پیشگامان رسانه ها هستند و در تاریخ رسانه ها درخشیده اند و همواره پیشکسوت بوده اند.
حجت الاسلام صادقی افزود: با تکثر تعداد رسانه ها، فضای رسانه ای آشفته شده و یکی از چالش های بزرگ آن غیرحرفه ای بودن است و این امر موجب انتشار اخبار کذب و نادرست شده که یک خطر بزرگ به شمار می رود.
وی اظهار کرد: رسانه های حرفه ای باید در سالم سازی محیط تولید پیام تلاش کنند و این از رسالت های اصلی امروز است تا مساله وثوق اخبار رسانه ها زیر سئوال نرود.
وی با تاکید بر تثبیت وثایق رسانه ها بیان کرد: به جرات می توان گفت حدود 10 درصد اخبار رسانه ها مورد وثوق هستند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه گفت: رسانه ها یک زیست جهان جدید مجازی خلق می کنند و بسته به نوع رسانه ها برخی قوی تر و برخی ضعیف تر هستند و حجم کار آنها متناسب با نیازهای و میزان توجه مخاطبانشان است.
وی با تاکید بر این نکته که با ایجاد زیست جهان های متفاوت می توانند در خدمت حق و عدالت باشند و یا اینکه مسیر دیگری را دنبال کنند افزود: الگوسازی، چهره سازی و خلق ارزش از دیگر کارکردهای رسانه به شمار می رود.
حجت الاسلام صادقی با بیان اینکه رسانه ها ذائقه های جدیدی را آفریده اند و مردم را از جدی بودن به امور غیر جدی کشانده اند، گفت: حالا که این کار را می کنند درآن فضای غیر جدی که فضای خلاصی است، باید به درستی برنامه ریزی کرد.
وی تاکیدکرد: یکی از کارکردهای رسانه ها جایکاه نظارتی آنها است که در سالم سازی اجتماع نقش به سزایی دارند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه اظهار کرد: دستگاه قضائی در تعامل با رسانه به دنبال کاهش دعاوی و کاهش پرونده های ورودی به این دستگاه است.
وی عنوان کرد: نقش پیشگیرانه رسانه ها و مطبوعات نقش بزرگی است که اگر شناخته شود و به کار گرفته شود، موفق خواهیم بود.
وی با تاکید بر جایگاه و نقش رسانه ها و دستگاه قضائیه در جامعه، عنوان کرد: کمک به تقویت اقتدار دستگاه قضایی و شأن قضا از رسالت های رسانه ها است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر