کد خبر: 34886
A

ظریف:از ظرفیت های بزرگ روابط ایران و ارمنستان برای توسعه همکاری های اقتصادی استفاده شود

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست اقتصادی فعالان اقتصادی ایران و ارمنستان گفت: ظرفیت های و امکانات روابط تهران و ایروان بسیار است و از آن برای توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی باید استفاده شود.

ظریف:از ظرفیت های بزرگ روابط ایران و ارمنستان برای توسعه همکاری های اقتصادی استفاده شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه امروز در این نشست سابقه روابط بین ایرانیان و ارامنه را مربوط به قرن
های گذشته دانست که بعد از استقلال ارمنستان روابط در حوزه های گوناگونی رو به توسعه نهاده و هیچ مانعی برای بسط آن وجود ندارد.
سفارت ایران در ارمنستان به نقل از ظریف افزود:وظیفه دولت ها بستر سازی برای انجام فعالیت های مردم و بویژه تجار و فعالان اقتصادی است که با انعقاد تفاهم نامه ها و اسناد لازم مسیر تجارت را برای نهادها و فعالان عرصه یادشده هموار کنند و این وظیفه بخش خصوصی است که به عنوان موتور محرکه اقتصاد هر کشوری بهره گیری لازم را از این فرصت ها بدست آورد.
وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه ظرفیت های خوبی برای همکاری بین دو کشور در زمینه های علم و فناوری،انرژی، کشاورزی و حوزه های دیگر وجود دارد افزود: ایران و ارمنستان می توانند با ایجاد کارخانجات مشترک به تولید کالاهای گوناگون و صدور آن به بازارهای جهانی بویژه کشورهای حوزه اوراسیا و روسیه بپردازند.
«ادوارد نعلبندیان» وزیر امور خارجه ارمنستان نیز با یادآوری اینکه کشورش تنها کشور حوزه اوراسیا است که مرزهای زمینی با جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: با وجود تعرفه صفر درصدی برای ورد محصولات تولیدی کشورهای این حوزه، تجار و فعالان اقتصادی ایرانی می توانند از طریق ارمنستان به کشورهای حوزه اوراسیا دسترسی داشته باشند.
وزیر امور خارجه ارمنستان با تاکید بر تصمیم دولت این کشور برای ایجاد منطقه آزاد کاری در مرزهای ایران ابراز امیدواری کرد که تجار ایرانی در این منطقه سرمایه گذاری کرده و از مزایای آن بهره مند شوند.
وی همچنین خواهان همکاری های بیشتر بین منطقه آزاد مغری و منطقه آزاد ارس در کشورمان جهت ایجاد کارخانجات مشترک و تولید کالا برای صادرات به حوزه اوراسیا شد.
همچنین در ادامه این نشست مسئولان اتاق بازرگانی دو کشور و بنیاد توسعه ارمنستان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
ظریف که امروز -سه شنبه- در صدر یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی به ارمنستان سفر کرده است با «سرژ سرکیسیان» رئیس جمهوری، «ادوارد نعلبندیان» وزیر خارجه و «کارن کاراپتیان» نخست وزیر این کشور دیدار و پیرامون مسائل دو جانبه، منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر