کد خبر: 34921
A

اعتبارات در کشور باید به طور عادلانه توزیع شود

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توسعه مناطق کمتر توسعه یافته فقط با سرمایه گذاری میسر می شود، گفت: دولت باید اعتباراتی را که مجلس برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال به تصویب می رساند به طور عادلانه بین مناطق مختلف کشور توزیع کند.

اعتبارات در کشور باید به طور عادلانه توزیع شود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، غلامرضا تاجگردون شامگاه سه شنبه در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان کردستان در سنندج افزود: دولت باید بر نحوه توزیع عادلانه منابعی که در اختیار دستگاه های اجرایی است، نظارت کافی داشته باشد.
وی تاکید کرد: نیاز است دولت با همکاری مجلس، زمینه ایجاد سرمایه گذاری و توسعه هر چه بیشتر مناطق کمتر توسعه یافته را فراهم کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه آن چیزی که موجب رشد مناطق کمتر برخوردار می شود، سرمایه گذاری است، تاکید کرد: باید حرکت اقتصادی جهشی برای عقب ماندگی استان های مرزی صورت گیرد.
وی، مردم را نیازمند درآمد بیشتر و ثروتمند شدن دانست و ادامه داد: باید با سرمایه گذاری و ایجاد درآمد برای مردم زمینه ثروتمند شدن آنان را فراهم کنیم چرا که دولت اگر ثروتمند شود، نقشی در توسعه کشور نخواهد داشت.
تاجگردون به حق آبی استان ها نیز اشاره ای داشت و گفت: از صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای اختصاص عادلانه تر آب موجود در استان ها در نظر گرفته شده و در این زمینه دولت را مجاب به رعایت حقوق آبی استان ها کرده ایم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از مشکلات کشور را نرخ بالای بیکاری عنوان کرد و افزود: یکی از فاکتورهایی که در برنامه ششم توسعه به آن اهمیت داده شده، بحث نرخ بیکاری است که در توزیع عادلانه اعتبارات و تسهیلات تاثیر بسیار زیادی دارد.
تاجگردون به تصمیم دولت برای استانی کردن توزیع یارانه ها در سال آینده اشاره کرد و یادآور شد: این شیوه توزیع یارانه می تواند تاثیر زیادی در توسعه استان های کمتر برخوردار داشته باشد و فرصتی مناسب برای این مهم است.
وی اضافه کرد: البته این به معنای واگذاری تمامی مسئولیت پرداخت یارانه به استان ها نیست و دولت و مجلس نیز همکاری لازم را در این مورد خواهند داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث ایجاد مناطق آزاد تجاری در استان های مرزی مانند کردستان پرداخت و گفت: تلاش می کنیم این بحث که مورد نیاز منطقه برای ایجاد توسعه است در مجلس به تصویب برسد.

** منابع آبی عادلانه تقسیم شود
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه باید آمایش سرزمینی صورت گیرد اظهار کرد: با آمایش سرزمینی و تقسیم عادلانه آب در استان ها، زمینه توسعه هر چه بیشتر استان های کمتر توسعه یافته فراهم می شود.
هادی قوامی با بیان اینکه متوسط بارندگی در کردستان دو برابر میانگین کشوری است، افزود: با وجود اینکه این استان تولید کننده آب است اما آب مورد نیاز زمین های زراعی آن تامین نشده است.
وی به نیاز 60 هزار هکتار از زمین های زراعی کردستان به آب تخصیصی اشاره کرد و گفت: بدون شک تامین آب مورد نیاز کردستان، برای این استان ثروت و درآمد ایجاد می کند.

** اراده مجلس، حل مشکلات استان های کمتر توسعه یافته است
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اراده مجلس رفع مشکلات استان های کمتر توسعه یافته است.
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی یادآور شد: استان هایی مانند کردستان از مشکلات زیادی رنج می برند و این استان نیازمند اختصاص اعتبارات ویژه است.
وی با بیان اینکه بخشی از جاده های مواصلاتی کردستان نسبت به 30 سال گذشته هیچگونه تغییری نکرده است، ادامه داد: باوجود اینکه این استان در برخی شاخص ها عقب است، اما تلاش های خوبی نیز برای توسعه آن انجام شده است.
وی یادآور شد: تلاش می کنیم در بودجه سال 97 و کمیسیون تلفیق مجلس، اعتبارات خوبی برای کردستان در نظر بگیریم.
استان کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مریع و جمعیتی بیش از یک میلیون و 603 هزار نفر در غرب کشور واقع شده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر