کد خبر: 34934
A

شهرداری های کردستان سه هزار میلیارد ریال بدهی دارند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان گفت: شهرداری های این استان سه هزار میلیارد ریال بدهی دارند که 2 هزار و 800 میلیارد ریال مطالبات پیمانکاران و 200 میلیارد ریال هم مربوط به معوقات حقوق پرسنل این نهادها است.

شهرداری های کردستان سه هزار میلیارد ریال بدهی دارند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، امیر قادری شامگاه سه شنبه در ششمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه کردستان با حضور اعضا کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عدم توجه به شهرهای با جمعیت بیش از 50 هزار و 100 هزار نفر را ضعفی بزرگ دانست و افزود: این شهرها می توانند نقش موثری در توسعه منطقه ای و کاهش مشکلات کلان شهرها ایفا کنند.
وی با بیان اینکه 72 درصد جمعیت شهری کردستان در شهرهایی با جمعیتی بیش از 100 هزار نفر سکونت دارند ادامه داد: مهمترین مشکلات و آسیب های اجتماعی حاشیه نشینی به دلیل سکونت غیررسمی در حاشیه این شهرها ایجاد می شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان در بخش دیگری از سخنان خود، به کیفیت ساختمان های مدارس استان هم اشاره و اظهار کرد: تنها 24 درصد از کلاس های درس در مدارس کردستان، از استاندارد کافی در برابر زلزله برخوردار است.
قادری افزود: در زلزله اخیر به هزار و 84 مدرسه شهری و روستایی در کردستان آسیب جدی وارد شد که از این تعداد 134 مدرسه نیازمند بازسازی و 950 مدرسه هم نیازمند مقاوم سازی است.

** 44 درصد از روستاهای کردستان از جاده آسفالته برخوردار هستند
مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم در این جلسه با بیان اینکه این استان دارای هفت هزار و 952 کیلومتر شبکه راه است ادامه داد: کردستان 2 هزار و 685 کیلومتر راه روستایی دارد که میانگین برخورداری استان از راه روستایی 44 درصد بوده در حالیکه این رقم در کشور 65 درصد است.
شهرام ملکی رتبه کردستان به لحاظ داشتن جاده روستایی آسفالته را آخرین استان کشور اعلام کرد و گفت: یک هزار و 800 کیلومتر راه های استان اصلی، بزرگراهی و فرعی و 6 هزار و 98 کیلومتر آن نیز راه روستایی است.
وی با اشاره به اینکه یک هزار و 700 روستا در کردستان وجود دارد یادآور شد: در 2 سال اخیر، 260 کیلومتر راه روستایی آسفالته در کردستان احداث شده است.
وی افزود: عمده جاده هایی که مرکز استان را به دیگر شهرها وصل می کند جاده های اصلی است که بار ترافیکی استان را متحمل می شود.
وی یادآورشد: ایجاد160 کیلومتر جاده بزرگراهی با برآورد اعتبار 6 هزار میلیارد ریال را در دستور کار قرار داده ایم و در هفت محور به مناقصه گذاشته شده است.
ملکی به احداث کریدور شمال جنوب در محدوده کردستان به طول 320 کیلومتر اشاره کرد و گفت: مناقصه 112 کیلومتر آن با سه هزار و 700 میلیارد ریال اعتبار انجام شده است.

** 50 درصد واحدهای تولیدی کردستان خُرد است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه 827 واحد صنعتی و تولیدی در کردستان فعال هستند افزود: 50 درصد این واحدهای تولیدی، واحدهای خُرد است و کمتر از 10 نفر اشتغالزایی دارند.
محمد دره وزمی اضافه کرد: تعداد واحدهای تولیدی فعال استان که بیش از 100 نفر در آن مشغول به کار هستند حدود 10 واحد است.
وی متوسط اشتغالزایی در واحدهای تولیدی کردستان را 20 نفر اعلام کرد و یادآور شد: رتبه استان در کشور از نظر صنعت، 28 است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه سه درصد استخراج معدن در کشور در این استان صورت می گیرد بیان کرد: 11 درصد ذخیره طلای کشور در کردستان قرار دارد و 50 درصد شمش طلای کشور نیز در این استان تولید می شود.
دره وزمی با بیان اینکه کردستان استانی توسعه نیافته است تاکید کرد: سود بانکی 18 درصد، موجب عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان شده است.
وی کردستان را نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی خواند و اظهار کرد: برای جبران عقب ماندگی ها، سرمایه گذاری سرمایه گذاران داخلی و خارجی ضروری است؛ بنابراین دولت باید مشوقی متفاوت از دیگر استان ها برای سرمایه گذاری در کردستان در نظر بگیرد.
استان کردستان با وسعتی حدود 29 هزار کیلومتر مربع، جمعیتی بیش از یک میلیون و 603 هزار نفر دارد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر