کد خبر: 35509
A

فعالیت های عمرانی شهرداری کامیاران و مشکلی بنام معارض

این روزها پروژه ای که برای شهرداری کامیاران انجام شدنش به مرگ درختان یک باغ و عدم انجامش دلیلی برای ادامه ترافیک سنگین درون شهری می شود، تبدیل به اقدام دو سر باخت شهرداری شده است.

فعالیت های عمرانی شهرداری کامیاران و مشکلی بنام معارض
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، آسفالت و جدول کشی یکی از قدیمی ترین خیابان های شهر کامیاران توسط شهرداری به باغی رسید که مسئولان شهری را بر سر دو راهی تخریب باغ یا متوقف کردن ساخت خیابان قرار داده است.
با توجه به اینکه درختان در شهرها ریه های تنفسی محسوب می شوند و از طرفی توسعه شهری و اجرای طرح های عمرانی ضرورتی اجتناب ناپذیر به شمار می رود باید دید شهرداری کدام یک را فدای دیگری می کند.
براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا در حال حاضر این پروژه در قسمتی که این باغ قرار دارد در خیابان باغبانی متوقف است اما نه بدلیل اینکه شهرداری نمی تواند یا قصد تخریب باغ را ندارد بلکه دلیل توقف این پروژه، مالک باغ است.
پیرزن مالک باغ مانند مادری که برای جان فرزندش احساس خطر کرده باشد، کنار باغ ایستاده و تمام حرکت های ماشین آلات راهسازی و کارگرانی که در قسمت های دیگری از این خیابان مشغول هستند را زیر نظر دارد.
جلو که رفتم عزت صیادی مالک این باغ با دیدن دوربین، قلم و کاغذ در دستم با فکر اینکه از شهرداری یا فرمانداری برای جلب رضایت او برای تخریب باغش رفته ام سلامم را جواب نداد و گفت: این باغ مانند فرزند و خانه امیدم است.
وی با اشاره به اینکه زمین این باغ را همراه زمین خانه خود که روبروی باغ قرار دارد خریده است، افزود: زمین باغ را بیش از 30 سال پیش خریده و دارای قولنامه است.
صیادی با بیان اینکه رضایت دادن به تخریب کردن، باغی که 12 سال برای به ثمر رسیدن آن زحمت کشیده است برایش بسیار سخت است، اظهار کرد: در صورتی اجازه تخریب باغ را می دهد که شهرداری با ارزیابی کارشناسان تمام خسارت های درختان و پول زمین را به وی پرداخت کند.
سرپرست شهرداری کامیاران در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: این باغ 150 متری مانع ایجاد تقاطع خیابان مصطفی خمینی به خیابان باغبانی شده است.
محمدآقا اردلان با اشاره به اینکه به صورت قانونی پرداخت غرامت در چنین مواردی ملزم به داشتن سند و قولنامه قانونی است، افزود: با توجه به اینکه چند سال پیش این زمین مدعی دیگری داشت، قولنامه که این خانواده در دست دارند، مشکوک به غیر قانونی بودن است.
وی با بیان اینکه این خانواده در ابتدا فقط خواهان خسارت درخت ها بودند، یادآور شد: حالا بعد از گذشت مدتی با ارائه یک قولنامه برای زمین باغ مدعی دریافت غرامت برای این زمین نیز هستند.
اردلان در خصوص راه حل شهرداری برای رفع این مشکل گفت: اگر این مشکل با توافق طرفین حل نشود، شهرداری مجبور به حل آن از طریق مراجع قضایی است.
سرپرست شهرداری کامیاران به فروش قولنامه ای زمین بدون توجه به طرح و نقشه شهر در نقاط مختلف این شهر در گذشته اشاره کرد و افزود: این مساله موجب شد تا شهرداری در هر منطقه از شهر که بخواهد کاری انجام دهد با مشکلات و موانع فراوانی روبرو شود.
اردلان با بیان اینکه براساس قانون ایجاد فضای سبز، کوچه بندی و آماده سازی و آسفالت خیابان ها بر عهده مالکین اصلی زمین های شهری است، اضافه کرد: مالکان اصلی زمین های شهری کامیاران با سوء استفاده از عدم نظارت مسکن و شهرسازی بر خرید و فروش این زمین ها در قبال فروختن اراضی هیچ کدام از وظایف خود را انجام نداده است.
وی حل اینگونه مشکلات را وظیفه مالکان اصلی زمین ها دانست و افزود: قانون باید آنها را موظف به جبران خسارت مردم و پاسخگویی در برابر کارهای غیر قانونی که انجام داده اند، کند.
سرپرست شهرداری کامیاران با اشاره به اینکه خیابان باغبانی با قدمتی 45 ساله، 50 درصد آسفالت و جدول کشی آن در گذشته انجام شده است، گفت: برای ساخت 50 درصد باقی مانده که مشکلات کنونی در آن ایجاد شده سه میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.
از آنجا که در بسیاری از این گونه موارد مردم قربانی سوء مدیریت نهادهای ذیربط و سوء استفاده مالکان زمین ها و دلالان می شود در برخی موارد عده ای سودجو از این مشکل سوء استفاده می کنند و این موارد یکی از علل عدم توسعه یافتی اینگونه شهرها است.
کامیاران در 65 کیلومتری جنوب سنندج واقع شده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر