کد خبر: 35534
A

وقف‌چی: فاصله میان مجریان و تصمیم گیرندگان آب منجر به عدم حساسیت به این مساله شده است

یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس بیان کرد: ما معتقدیم که در هر کشوری تصمیم گیرندگان اصلی در هر حوزه، ذینفعان مستقیم و واقعی در آن بخش هستند اما در کشور ما متاسفانه فاصله زیادی که میان ذینفعان و مجریان و تصمیم گیرندگان در حوزه آب وجود دارد منجر به دولتی شدن تصمیمات شده است. این عامل سبب شده در این بخش حساسیت کافی دیده نشود و مدیریت صحیحی در حوزه آب صورت نگیرد و به دنبال آن در حوزه آب ارتقا بهره وری نداشته باشیم.

وقف‌چی: فاصله میان مجریان و تصمیم گیرندگان آب منجر به عدم حساسیت به این مساله شده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی وقف چی در خصوص ضرورت مدیریت منابع آب بیان کرد: در کشور ما هنوز برای کسانی که متولیان در حوزه آب هستند حساسیت کافی ایجاد نشده است و آنهایی که ذی‌نفع هستند قریب به اتفاق آب مورد نیاز خود را به دست می آورند و از عمق فاجعه خبر ندارند. در شهر تهران در خیلی از نواحی شاهد نشست 0.5 متری آب هستیم که این هشدار بزرگی است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در کشور ما ذینفعان یک گروه هستند و تصمیم گیرندگان گروه دیگر. ما انتظارمان از تصمیم گیرندگان به خصوص وزارت نیرو این است که حداقل در تصمیم گیری ها کلان و اساسی، مردم و ذینفعان را مشارکت دهند تا بتوانیم با کمک آنها شاهد مدیریت صحیح آب باشیم. من معتقدم آن چیزی که در حوزه آب به ما آسیب می‌رساند و ما را با شکل روبه رو می‌کند کمبود آب نیست بلکه عدم وجود مدیریت یکپارچه، الگوی کشت مناسب و نگاه اقتصادی به مسئله آب است و این امر سبب شده که ما امروز نتوانیم تصمیم نهایی را در این حوزه بگیریم.

وی افزود: دولت اگر احساس می کند که در این زمینه خلاءهای قانونی وجود دارد و یا به لوایح کاربردی نیاز دارد باید زودتر اقدام کند و مجلس نیز وظیفه دارد به آن رسیدگی کند به خصوص اگر ما بتوانیم در زمینه کشت گلخانه‌ای و الگوی کشت مناسب اقداماتی را انجام دهیم، گام موثری را در این زمینه برداشته‌ایم.

نماینده مردم زنجان در مجلس بیان کرد: الگو برداری از کشورهای توسعه یافته در زمینه مدیریت آب قطعا موثر است اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که کشورها توسعه یافته اروپایی و آمریکایی میزان بارندگی سالیانه‌شان در مقایسه با کشور ما بسیار بیشتر است ولی در عین حال کشورهایی را داریم که با وجود بحران آب و میزان بارندگی کم توانسته‌اند مدیریت صحیحی در حوزه آب داشته باشند.

وقف چی خاطر نشان کرد: ما متاسفانه فکر می‌کنیم کم مصرف کردن آب به معنای مدیریت آب است در حالی که بهینه مصرف کردن آب یعنی مدیریت صحیح که سبب ارتقای بهره‌وری ما از منابع آبی می‌شود. اقتصادی کردن مصرف آب نیز می‌تواند برای ما مفید باشد ولی در حال حاضر اینگونه نیست؛ چرا که آب بهای واقعی از مصرف کنندگان گرفته نمی‌شود و تضمینی برای خرید محصولات هم وجود ندارد. این امر منجر به ایجاد هرج و مرج شده است و اجازه تصمیم گیری قطعی و اساسی را نمی‌دهد.

این عضو کمیسون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس گفت: ما اگر بتوانیم کشت سبزیجات و صیفیجات را به داخل گلخانه‌ها منتقل کنیم و الگوی کشت مناسبی داشته باشیم و همچنین گلخانه‌ها را توسعه دهیم و از سوپر جاذبه‌ها استفاده کنیم، من برداشتم این است که دیگر با بحران آب مواجه نخواهیم بود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

ارسال نظر