کد خبر: 35574
A

کدخدایی: شورای نگهبان از هر گونه گفت وگو با بخش های مختلف و سیاسیون استقبال می کند

سخنگوی شورای نگهبان درباره پیشنهاد گفت وگوی جریان های سیاسی با شورای نگهبان گفت: این شورا از هر گونه گفت وگو و صحبت با بخش های مختلف و پیشنهادهای مردمی، اصحاب رسانه و سیاسیون استقبال می کند و از مردم می خواهد انتقادها و پیشنهادهای خود را ارائه دهند.

کدخدایی: شورای نگهبان از هر گونه گفت وگو با بخش های مختلف و سیاسیون استقبال می کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، عباسعلی کدخدایی روز شنبه در نشستی خبری در پاسخ به سوالی درمورد گفت و گوی جریان های سیاسی با شورای نگهبان افزود: ما از اصل این کار استقبال و دفاع می کنیم اما نکته این است که این گفت وگوها نباید در قالب رایزنی سیاسی باشد چون شورای نگهبان نهادی سیاسی نیست.
وی ادامه داد: نمی توانیم در موضوعات سیاسی به صورتی که گفته شده در قالب رایزنی شرکت کنیم اما از نظر نهادی که قانونی است از این مسیر استقبال می کنیم و اگر این گونه باشد آماده گفت وگو هستیم که در حال حاضر نیز پژوهشکده شورای نگهبان در بخش قوانین و مصوبات آماده گفت وگو است اما نباید حمل بر این باشد که رایزنی سیاسی صورت می گیرد چون شان شورای نگهبان سیاسی نیست.

**شورای نگهبان بر اجرای قانون تاکید دارد
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که اگر مجلس طرح عضویت غیرمسلمانان در شوراها را تصویب نهایی کند و شورای نگهبان آن را رد و نمایندگان با اصرار بر مصوبه قبلی خود آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام بفرستند، واکنش شورای نگهبان چه خواهد بود، اظهار کرد: اصل 112 تعیین تکلیف کرده و نظر مجمع فصل الخطاب است و شورای نگهبان تابع قانون خواهد بود.
یکی دیگر از خبرنگاران باردیگر درباره مصوبه مجلس برای شرکت غیرمسلمانان در انتخابات شوراهای شهر سوال کرد که سخنگوی شورای نگهبان گفت: نظر مجددی ندارم و نظر این شورا همان نظر قبلی است و بر این اعتقادیم که نظام جمهوری اسلامی ایران آنقدر قدرتمند است که پاسخ این مسائل کوچک را بدهد.
کدخدایی خاطرنشان کرد: هرچه مراجع قانون پیشنهاد کند مورد احترام است و شورای نگهبان بر اجرای قانون تاکید دارد. درباره مصوبه مجلس نیز که به صورت کلی تصویب شد هر زمان این طرح برای ما ارسال شود شورای نگهبان نظر خود را خواهد داد.
وی در واکنش به برخی اظهارات مبنی بر حضور نداشتن اعضای شورای نگهبان در مجلس در زمان تصویب کلیات طرح دو فوریتی اصلاح قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران (عضویت اقلیت های دینی در شوراهای شهر ) در روز چهارشنبه گذشته گفت: نماینده شورای نگهبان در این جلسه حضور داشت و سپس با حضور در جلسه شورای نگهبان گزارشی از روند بررسی آن در مجلس ارائه کرد.

**شورای نگهبان درمورد نمایندگان کنونی نمی تواند اظهار نظر کند
عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین درمورد بررسی مجدد صلاحیت نمایندگان کنونی مجلس در زمینه جرائم آنها یادآور شد: شورای نگهبان در زمان برگزاری انتخابات می تواند اعلام نظر کند ولی اکنون نسبت به نمایندگان کنونی فارغ از اظهار نظر است و اگر جرائمی اتفاق بیافتد قوه قضاییه باید به آن رسیدگی کند.
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر یکی از نمایندگان مجلس درباره اعضای خانواده یکی از مراجع تقلید و این که آیا در دوره بعد این نماینده تایید صلاحیت خواهد شد یا خیر، اظهار کرد: از ما نخواهید نظراتمان را امروز اعلام کنیم زیرا قرار نیست انتخابات زود هنگام برگزار شود. اگر جرمی رخ داده قوه قضاییه مسئول رسیدگی به آن است.
وی همچنین درباره رد طرح تقویت بسیج مستضعفین با توجه به تشکیل حشدالشعبی و تدوین قانون تشکیل آن در عراق و سوریه خاطرنشان کرد: ایراد شورای نگهبان در جهت تقویت بسیج است و شرایطی که شورای نگهبان برای رد آن ذکر کرده در جهت اصلاحات بعدی خواهد بود که موجب تقویت بسیج شود چون باید در چارچوب اختیارات فرماندهی کل قوا باشد.
عضو حقوقدان شورای نگهبان درمورد روند بررسی طرح جامع انتخابات در این شورا نیز تصریح کرد: این طرح همچنان در دستور کار ما است و در حال بررسی آن هستیم و هر زمان که به جمع بندی نهایی رسیدیم و کار بررسی آن در پژوهشکده و جلسه شورای نگهبان به اتمام رسید آن را اطلاع رسانی خواهیم کرد.
کدخدایی در پاسخ به این سوال که آیا تعریف رجل سیاسی در آینده تغییر خواهد کرد یا خیر، گفت: قوانین انسانی می تواند با شرایط و اقتضائات زمان تغییر کند اما تلاش می کنیم که بتوانیم مصوبه ای جامع داشته باشیم تا در آینده و در طول زمان کمتر دچار تغییر شود.
وی همچنین در پاسخ سوال دیگری درباره این که آیا فقهای شورای نگهبان محدودیت در اعلام نظر دارند، اظهارکرد: تفاوتی نمی کند که قوانین اقتصادی ، سیاسی یا فرهنگی باشد ملاک این است که مصوبه ای خلاف شرع تشخیص داده شود یا خیر.
وی درباره عملکرد مجلس دهم نسبت به مجلس نهم نیز یادآور شد: به طور کلی انتظار بیشتری از مجلس داریم تا دقت بیشتری نسبت به مصوبات داشته باشند.
عضو حقوقدان شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در باره رد عضویت ایران در پیمان شانگهای از سوی فقهای شورای نگهبان و مخالف دانستن این عضویت با شرع مقدس، گفت: با توجه به وضعیت منطقه جنوب شرق آسیا این موضوع مطرح شد و فقهای شورای نگهبان به دلیل وضعیت میانمار آن را رد کردند البته آقایان درباره پیمان های دیگر نیز در زمان های مختلف نظر داشتند اما مجبور به اعلام این نظر شده ایم.
کدخدایی در ابتدای این نشست خبری ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول و آغاز هفته وحدت، گفت: در یکی دو هفته گذشته حادثه تاسف‌بار زلزله در غرب کشور اتفاق افتاده است که این حادثه را به بازماندگان و خسارت‌دیدگان این حادثه تسلیت می‌گویم و امیدواریم مقامات و مسئولین مرتبط با این مسائل تلاش کنند آسیب‌ها کاهش پیدا کند.
وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدمدرس، مرد مجلس، روز مجلس را به همه نمایندگان مجلس تبریک گفت.
سخنگوی شورای نگهبان افزود: همچنین امروز سالروز تاسیس منشور و میثاق مردم یعنی قانون اساسی است که آن را گرامی می‌داریم و امیدواریم همه در تحقق اهداف قانون اساسی گام برداریم.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر