کد خبر: 35583
A

رئیس جمهوری: باید دانشگاهیان بدون هیچ مشکلی نقد و انتقاد کنند

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: باید به دانشگاهها به اندازه حوزه آزادی داده شود به این معنی که دانشجو همانند حوزه براحتی و در صورت نیاز با شهامت و بدون نگرانی، مدرس خود را که از علمای برجسته و صاحب فتوا و رساله است نقد کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دکتر حسن روحانی عصرشنبه در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در تالار فردوسی زاهدان اظهار داشت: ما باید در دانشگاهها حرف بزنیم، نقادی و صحبت کنیم و راه حل ارائه دهیم، اشکالی ندارد نظریه ای که مطرح می کنیم مورد قبول نباشد.
وی افزود: اگر بنا باشد در دانشگاهها آزادی نباشد حتما خلاقیت نخواهد بود و اگر خلاقیت نباشد حتما نوآوری نیست، ما نیاز به نوآوری و خلاقیت داریم.
رئیس جمهوری با بیان اینکه ستاره ویژه آسمان است و مال دانشگاه نیست گفت: دانشگاه محیط اش با همه جا فرق می کند دانشجو آمده تا حرف بزند و نقد کند.
روحانی افزود: برای من جای بسیار خوشنودی است که اولین سفر کاروان تدبیر و امید و دولت دوازدهم از سیستان و بلوچستان آغاز شده است.
وی تاکید کرد: سیستان و بلوچستان حق بزرگی به گردن کشور ایران، دولت، انقلاب، نظام و امنیت ملی دارد.
وی افزود: سیستان و بلوچستان استانی است که مردم عزیز و شریف آن اعم از شیعه و سنی، بلوچ و سیستانی در کنار هم متحد و منسجم تحت تاثیر مسیر انحرافی برخی از افراطیون و تندروهایی که امروز در منطقه در پی خشونت و ترور هستند قرار نگرفته اند.
رئیس جمهوری گفت: خوشحالم که مراسم روز دانشجو امسال در خارج از مرکز برگزار می شود و هیچ تشکلی را مخالف دولت نمی بینیم، نقادان و همه تشکل ها و جریان ها مورد احترام هستند.
وی تصریح کرد: دانشجویان و دانشگاهها باید به وظایف محلی، ملی و بین المللی خود توجه کنند.
وی با تاکید بر اینکه هر روز نیازمند رای تک تک مردم عزیز ایران هستم گفت: از وعده ها عقب نشینی نکرده و نخواهم کرد، راه ملت که راه جمهوری اسلامی و اسلامیت است، را ادامه خواهم داد.
وی افزود: مشروعیت ما بر مبنای قول به مردم است، عقب نشینی از عهد با مردم عقب نشینی از مشروعیت خودمان است.
رئیس جمهوری ادامه داد: اگر دولت هم صدای با مردم نباشد و گوش شنوا برای آنان نداشته باشد دیگر جمهوری اسلامی معنا ندارد.
وی افزود: مردم سیستان و بلوچستان با حضور پرشور در پای صندوق های اخذ رای در انتخابات سال 92 و 96 افتخار آفریدند و در حقیقت از نظام و دولت منتخبی که امروز بار سنگینی را بر دوش دارد، حمایت کردند.
رئیس جمهوری گفت: اراده دولت در سال های گذشته شکوفاتر شدن روز دانشجو بود، خوشحالیم که دانشجویان بدون لکنت زبان و رسا سخن می گویند و امسال روز ملی دانشجویی در این استان برگزار شده است.
رئیس جمهوری اظهار داشت: دانشگاهها باید مستقل و آزاد باشند، این از اهداف انقلاب بود چرا که دانشجویان در کنار روحانیت و مردم برای انقلاب سینه سپر کردند.
وی تاکید کرد: هیچ تشکلی را به عنوان مخالف دولت نمی‌ دانیم و همه آنان برای ما محترم هستند.
وی بیان کرد: امروز متاسفانه دانشگاه‌ها از کمبود استقلال گله می‌ کنند، در حالی که شعار ما در انقلاب اسلامی، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود، اما اکنون دانشگاه ما هم از استقلال و هم آزادی گله دارد.
روحانی افزود: مشروعیت ما بر مبنای قول به مردم است، عقب نشینی از عهد با مردم عقب نشینی از مشروعیت خودمان است.
وی تاکید کرد: هدف ما پیروزی برای مسئولیت نبود بلکه عمل به عهد با مردم بود، تمام وزرا و مسئولان را تنها بر مبنای صلاحیت، اعتدال و قبول حق مردم برگزیده ام و تمام وزرا با پیشنهاد خودم معرفی شده اند.
وی افزود: به عهد خود با مردم پایبندم، باید به هر آنچه که وعده داده ‌ایم عمل کنیم، اینکه گفته می‌ شود روحانی دیروز به رأی مردم احتیاج داشت و امروز دیگر احتیاج ندارد، به طور قطع سخن ناروایی است و هر روز به رأی فرد فرد مردم ایران احتیاج داریم.
وی گفت: بسیار خشنودم از اینکه مراسم 16 آذر امسال در یک دانشگاه استانی برگزار شده است، یکی از تلاش ها در دولت یازدهم شکوفا شدن روز دانشجو بود.
وی ادامه داد: مقایسه چهار سال گذشته با هشت سال قبل از آن نشان از آن دارد که دانشجو امروز با صدای رسا و بدون لکنت زبان سخن می‌ گوید.
رئیس جمهوری افزود: ای کاش فرصت بیشتری وجود داشت تا همه دانشجویان و تشکل ‌های دانشجویی نظرات خود را مطرح کنند اما با وجود محدودیت زمان باز هم تلاش شده که صاحبان تفکرات و تشکل ‌های مختلف بتوانند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند.
روحانی تصریح کرد: هدف ما این نبود که در این انتخابات پیروز شویم و در عرصه حکومت و دولت قرار گرفته و چهار سال امور را اداره کنیم، بنای ما این است که به آنچه وعده دادیم، عمل کنیم.
وی گفت: امکانات و کیفیت دانشگاه‌ها نیازمند تحول است، بی ‌تردید برای ایجاد این تحول باید تلاش بیشتری انجام دهیم و بر این مبنا حرکت خواهیم کرد.
رئیس جمهوری بیان کرد: حضور در جمع دانشجویان سیستان و بلوچستان از آغاز دولت در برنامه ام بوده است.
روحانی گفت: موفقیت در سیاست خارجی ۱۰۰ روز اخیر ایران معادل چهار سال گذشته آن بوده است.
وی اظهارداشت: به گفته وزیر فناوری و ارتباطات در 6 ماهه نخست امسال 50 هزار نفر در کشور در حوزه آی سی تی مشغول بکار شدند که کسب و کار در این حوزه یکی از راهکارهای رفع مشکل بیکاری است.
وی بیان کرد: بر اساس آمار از سال 93 تا 95 اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه نسبت به چهار سال قبل از آن 2،5 برابر افزایش پیدا کرده و بیکاری جوانان 15 تا 29 سال 2،3 درصد کاهش پیدا کرده است.
وی با اشاره به شکست داعش در منطقه گفت: شکست داعش تنها شکست یک گروهک نبود بلکه شکست توطئه بین المللی علیه منطقه خاورمیانه بود.
رئیس جمهوری گفت: راه آهن، گاز، اینترنت، بندر اقیانوسیه، کشاورزی، معادن و گردشگری تحولات بزرگ را برای سیستان و بلوچستان در آینده به وجود می آورد.
روحانی افزود: مدیریت تصرف بازار بر عهده دانشجویان است، مدیریت برای بانوان، جوانان، فارغ التحصیلان هر سال بهتر از سال دیگر خواهد شد.
به گزارش ایرنا دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه در نخستین سفر استانی خود در دولت دوازدهم امروز /شنبه/ وارد منطقه سیستان در شمال سیستان و بلوچستان شدند.
رئیس جمهوری در سفر 2 روزه خود برای شرکت در نشست ها و افتتاح پروژه های مختلف علاوه بر زاهدان، فردا به چابهار می رود.
در این سفر وزرای مختلف از جمله نیرو، کشور، جهاد کشاورزی و ارتباطات در کنار رئیس سازمان میراث فرهنگی، رئیس بهزیستی و معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دکتر روحانی را همراهی می کنند.
ادامه دارد...............................
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر