کد خبر: 35597
A

حمایت رهبری برای حل مشکلات موسسات اعتباری/ همزیستی مسالمت‌آمیز ایران با کشورهای منطقه

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه سپرده‌گذاران موسسات مالی و اعتباری نگرانی نداشته باشند، گفت که مجلس با جدیت تمام پرونده زیان‌دیدگان موسسات مالی را به صورت ویژه و خارج از نوبت در دستور کار دارد و در پیگیری آن از حمایت مقام معظم رهبری برخورداریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، علی لاریجانی در گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت روز مجلس درباره موضوع سرنوشت موسسات مالی و اعتباری گفت: مجلس با توجه به مجموعه شرایط کشور از ابتدای سال دو راهبرد را مورد توجه قرار داد که شامل ایجاد فضای آرام و با طمأنینه برای انجام کار و پرهیز از درگیری‌های حاشیه‌ای و همچنین پرداختن به چالش‌های اصلی کشور به جای توجه به مسائل کم‌اهمیت و حاشیه‌ای است.

وی یکی از این موضوعات مهم را مساله موسسات اعتباری عنوان و اظهار کرد: موسساتی بدون مجوز ایجاد شده‌اند که به مردم اعلام می‌کردند که قرار است سودهای سنگینی بدهند اما این میزان سود در فضای اقتصادی کشور ما کشش ندارد، بی‌موالاتی صورت گرفت و برخی از افراد نیز دستگیر شدند. البته تنها این مساله نبود چون ما با سپرده‌گذارانی طرف بودیم که پنج، 10 و رقم‌های بالاتری را سرمایه‌گذاری کرده بودند و باید سال‌ها برای دریافت پولشان معطل می‌ماندند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این شرایط مجلس از طریق کمیسیون اقتصادی و صحن علنی ورود پیدا کرد و گفت‌وگوهایی صورت گرفت، از قوه قضاییه نیز خواستار پیگیری شدیم چون قوه قضاییه بدون حکم دادگاه نمی‌توانست حکمی برای پرداخت این پول‌ها صادر کند. این موضوع نیاز به شناسایی اموال داشت که مشکل دیگر تعداد زیاد سپرده‌گذاران بود.

وی با بیان اینکه این موارد در جلسه سران قوا مطرح شد، گفت: در جلسه سران قوا نتایج بررسی‌ها و نتایج جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح شد. آقای پزشکیان نایب رئیس نیز مستمراً پیگیری می‌کرد. در جلسه سران مقرر شد که به سازوکاری دست پیدا کنیم که به افرادی که تعدادشان زیاد است اموالی پرداخت شود و به حساب متخلفان رسیدگی گردد. این موضوع احتیاج به حمایت مقام معظم رهبری داشت. خدمت ایشان مساله را گفتیم که ایشان لطف و کمکی درباره حل مساله کردند.

لاریجانی با بیان اینکه درباره موسسه کاسپین خیلی جلو رفتیم، گفت: در اولویت اول پرداخت بدهی سپرده‌گذاران تا 100 میلیون و بعد 200 میلیونی‌ها بود که پرداخت شد و برنامه‌ریزی برای پرداخت بقیه نیز صورت گرفته است. در مورد سایر موسسات نیز در حال رسیدگی هستیم. وقت زیادی از مجلس و کمیسیون‌ها و افراد مختلف برای رسیدن به سازوکار مشخص گرفته شد و همچنان نیز این روند ادامه دارد.

وی در عین حال گفت: تعداد سپرده‌گذاران بلاتکلیف زیاد است. در آینده نیز بانک مرکزی را موظف کردیم که به هیچ‌وجه اجازه حضور این موسسات را ندهند. امروز رئیس بانک مرکزی به بنده گفت که قرار بود موسسه‌ای ایجاد شود که جلوی آن گرفته شده است. در برنامه توسعه نیز بر این موضوع تاکید شده که موسسات باید در چارچوب نظام پولی و بانکی کار کنند.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: مردم بدانند موسساتی که سودهای بالا می‌دهند غالباً دچار مشکل هستند. باید به بانک‌های معتبر مراجعه کنند البته باید بانک مرکزی نیز رصد کند.

لاریجانی تاکید کرد: حدود 98 درصد از افرادی که در کاسپین سرمایه‌گذاری کردند و سرمایه آنها زیر 200 میلیون بود شرایطشان پیگیری شده و مشکلشان حل شده است.

ادامه دارد...

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر