کد خبر: 35643
A

پیام دوستی روحانی در نخستین سفر استانی

سفرهای استانی رییس دولت دوازدهم، با سفر به استان سیستان و بلوچستان کلید خورد تا در حاشیه دیدار با برگزیدگان استان و در استقبال گرم مردم این خطه از کشور، پیام تحکیم وحدت، دوستی و مودت میان اهل تسنن و تشیع را طنین انداز کند.

پیام دوستی روحانی در نخستین سفر استانی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حجت الاسلام روحانی در نخستین سفر استانی خود در دولت دوازدهم به استان سیستان‌وبلوچستان سفر و پروژه های عمرانی بسیاری را افتتاح کرد؛ موضوعی که مهمترین عنوان روزنامه های امروز 12 آذرماه 1396 بود.
این روزنامه ها همچنین ادعای یکی از نمایندگان مجلس مبنی برافشای لیستی از ابر بدهکاران بانکی و امضای قرار داد میان ایران و کره جنوبی در جهت تکمیل ناوگان ریلی کشور را مورد بازتاب قرار دادند.

**وحدت و برادری، راه نجات ایرانی
رییس‌جمهوری به پاس رای بالایی که از مردمان سیستان و بلوچستان گرفته بود این استان را به عنوان نخستین مقصد استانی خود انتخاب کرد تا در کنار افتتاح پروژه های عمرانی، به هم افزایی اتحاد و همدلی بپردازد. موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
روزنامه «اعتماد» با انتشار عکسی از استقبال رهبران سنی و شیعه این خطه از رییس جمهوری، به بازتاب این سفر پرداخت و آورد روحانی در اجتماع بزرگ مردم زابل از میزان مشارکت آنها در انتخابات و رایی که به او داده بودند، تشکر کرد و با اشاره به ضرورت حفظ وحدت، گفت: سیستان و بلوچستان گرچه به ظاهر دارای تنوع مذهبی و قومی است، اما در واقع همه مذاهب از یک درخت تنومند واحد به نام اسلام، پیامبر اسلام‌(ص) و قرآن سرچشمه می‌گیرند و همه اقوام نیز از ایران و ایرانیت سرچشمه گرفته‌اند و افتخار همه ما این است که ایرانی و مسلمان هستیم. سیستان و بلوچستان مرزبانی و مرزداری خود را از ایران بزرگ در سایه وحدت، به بهترین شکل ایفا کرده و در همه مقاطع از جمله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همین اواخر در هنگامه رخداد زلزله در کرمانشاه، این مردم به بهترین نحو و به عنوان نماد ایران متحد، به یاری هموطنان خود شتافتند.
روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «سیستان، نماد وحدت» هم آورد: استان سیستان و بلوچستان از جهات مختلف دارای اهمیت خاصی است؛ نخست این استان در شرق کشور از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است که ایران را به آب‌های آزاد متصل می‌کند. از سوی دیگر تنها استانی است که کشور پهناور ایران را به اقیانوس نیز متصل می‌کند. دولت دوازدهم اهمیت این استان را به‌خوبی درک کرد و بر اساس یک برنامه‌ریزی درست، توجه خود را به آن منطقه نشان داد. از نظر ترکیب جمعیتی نیز استان سیستان و بلوچستان نماد وحدت ملیتی است.
روزنامه «ایران» هم در یادداشتی با عنوان «اقوام و اقلیت‌ها و دولت دوازدهم» به قلم «محمود نگهبان سلامی» نماینده اهل سنت مجلس آورد: آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، شعارها و وعده‌هایی در حوزه اقوام و اقلیت‌های دینی مطرح کردند؛ این وعده‌ها که ترجمان مطالبات اقوام و اقلیت‌های دینی بود این اقشار را پای کار آورد و سبب شد در انتخابات به ایشان رأی دهند.
آقای روحانی هم پس از پیروزی مشاوری را در حوزه اقوام و اقلیت‌های دینی منصوب کردند که اگرچه انتظار می‌رفت از یکی از اقلیت‌های دینی باشد، اما باز هم در این عرصه موضوعات خوبی طرح و پیگیری شد؛ از جمله منشور حقوق شهروندی. با وجود انتظارات مجموعه اقوام و اقلیت‌های دینی و تلاش رئیس‌جمهوری، وجود برخی نگاه‌ها و کج سلیقگی‌ها در سطوح میانی، باعث شد در دولت اول آقای روحانی آن گونه که بایسته و شایسته اقلیت‌های دینی و قومی بود، توفیقاتی حاصل نشود. اما نوع دیدگاه و رویکرد رئیس جمهوری باعث شد اقوام و اقلیت‌های دینی در دور دوم باز هم پای کار بیایند و همپای روشنفکران و نخبگان به صورت گسترده و تأثیرگذار، از ایشان حمایت کنند.
روزنامه «جوان» هم زیر عنوان «وحدت ملت ایران مانع فتنه مذهبی شد» به بازتاب نخستین سفر استانی رییس جمهوری پرداخت. به گزارش جوان، در ایامی که در عراق و سوریه و یمن دچار اختلاف بین اقوام و مذاهب و ترور و تروریسم هستیم، مردم دلاور ایران از شیعه و سنی در سراسر کشور وحدت و ایمان خود را به خوبی حفظ کردند.‌
روحانی رئیس‌جمهور روز گذشته در نخستین سفر استانی خود به سیستان و بلوچستان با تأکید بر این نکته گفت: همه اقوام از ایران و ایرانیت سرچشمه می‌گیرند و افتخار ما این است که ایرانی و مسلمان هستیم.
رییس جمهوری در این سفر، مراسم روز دانشجو را در جمع دانشجویان دانشگاه زاهدان برگزار کرد و سخنان خود به وضعیت دانشجویان در دانشگاه ها اشاره کرد. موضوعی که در روزنامه «ابتکار» برجسته بود. این روزنامه زیر عنوان «ستاره برای آسمان است نه دانشگاه» به نقل از روحانی نوشت: باید در دانشگاه نقد کنیم و وقتی حرف‌ می‌زنیم به این طرف و آن طرف نگاه نکنیم. ستاره ویژه آسمان است و برای دانشگاه نیست. دانشگاه محل تولید است و دانشجو به دانشگاه آمده تا نقد کند. خدا رحمت کند مطهری‌ها، مفتح‌ها، بازرگان‌ها شریعتی‌ها و ... که حق بزرگی بر گردن ما دارند. مرحوم مطهری می‌گوید اگر دانشگاه کسی می‌خواهد نظریات کمونیست‌ها را بگوید مخفی بگوید به او کرسی بدهند. باید در دانشگاه آزادانه حرف زد و آزادنه سخن گفت.
روزنامه «خراسان» هم این بخش از سخنان رییس جمهوری که «دولت و رئیس جمهور را نقد کنید» را عنوان قرار داد. به گزارش خراسان، رئیس جمهور در مراسم روز دانشجو تأکید کرد: انتقاد حق شماست و حتماً هم دولت را نقد کنید، چرا که هزینه آن کمتر است و در مجموعه دولت هم رئیس جمهور را نقد کنید چرا که هزینه بسیار کمتری دارد.
«بهره‌برداری و آغاز ساخت 30 طرح زیربنایی و اقتصادی در استان سیستان و بلوچستان» هم عنوان نخست روزنامه «اطلاعات» بود که در این گزارش می خوانیم: ‌بهره برداری از 25 طرح زیربنایی و اقتصادی و شروع عملیات اجرایی پنج طرح دیگر در استان سیستان و بلوچستان دیروز در یک ارتباط مستقیم تلویزیونی، به دستور رئیس جمهوری آغاز شد. 8 هزار و 862 میلیارد ریال و 390 میلیون دلار برای بهره برداری یا آغاز عملیات این 30 طرح اختصاص یافته است.
به گزارش این روزنامه، رئیس جمهوری در ارتباط مستقیم تلویزیونی دستور افتتاح طرح‌های برق‌رسانی به 155 روستای بدون برق استان، سازه آبگیر طرح آب‌رسانی به شهرهای سیستان، فاز دوم طرح آب‌شیرین کن چابهار و کنارک و همچنین افتتاح کلینیک ویژه عدالت، بخش آی‌سی‌یو بیمارستان خاتم‌الانبیاء، افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت شهری و افتتاح ساماندهی مالکیت اراضی کشاورزی در سیستان، افتتاح 19 واحد پرورش مرغ گوشتی و افتتاح 142 طرح سیستم آبیاری تحت فشار، افتتاح باقیمانده قطعه یک باند دوم بزرگراه زاهدان – بم، افتتاح بزرگراه ایرانشهر و افتتاح محورهای روستایی از جمله طرح‌ها و پروژه‌های زیربنایی بود که در حوزه‌های وزارت نیرو، کشاورزی، بهداشت و درمان، نیرو و راه و شهرسازی افتتاح شد.
با دستور رئیس جمهوری همچنین عملیات اجرایی طرح فشرده‌سازی گاز طبیعی برای تأمین نیروگاه گازی و عملیات اجرایی بزرگترین مجتمع زنجیره‌ای پرورش شترمرغ و طرح‌های بزرگ گلخانه‌ای آغاز شد.

**ادعای رونمایی از لیست دانه درشت های بدهکار
«محمود صادقی» نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، طب وعده ای که پیش از داده بود، دیروز 11 آذرماه، لیستی از اسامی ابربدهکاران مالی بانک سرمایه را منتشر کرد که بدهی خود را به بیت‌المال پس نمی‌دهند، افشاگری که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده ای داشت.
در همین راستا، روزنامه «شرق» نوشت: دو روز پیش گفته بود اگر تا 48 ساعت برای تعیین‌تکلیف بدهی خود به بانک سرمایه مراجعه نکنند، نامشان را رسانه‌ای خواهد کرد. شاید در ساعات ابتدایی که محمود صادقی این تهدید را انجام داد، اغلب افراد تصور می‌کردند این وعده نیز مانند وعده‌های مردی که همه نام‌ها را در جیب خود داشت؛ عملی نشود اما این اتفاق افتاد و آنچنان که از فهرست اعلامی صادقی برمی‌آید 20 بدهکار بزرگ بانک سرمایه جمعا مبلغی نزدیک به هفت ‌هزار میلیارد تومان به این بانک بدهکار هستند.
روزنامه «فرهیختگان» هم در بازتاب این افشاگری، از «چهره مشترک در لیست هر دو دولت» خبر داد و نوشت: لیست بدهکاران بانکی در فضای مجازی انتشار یافته است، لیستی که اسامی نام‌آشنایی مانند هدایتی مالک باشگاه استیل آذین، برادران صرافان مالک برند محسن که قرعه‌کشی‌های نجومی شبانه او در رسانه ملی زبانزد عام و خاص است، برادران ریخته‌گران که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران بانک سرمایه هستند، محمدجواد اقدامیان مدیرعامل شرکت ویستابست و عضو انجمن تولیدکنندگان پروفیل یوپی‌وی‌سی ایران و خانواده مدلل مالک کارخانه‌های روغن‌نباتی نازگل، سیمان صنعت سامان و آب معدنی دالاهو به چشم می‌خورد.
به نوشته این روزنامه، اگرچه بسیاری از آنها به‌واسطه لابی‌های سیاسی برای گرفتن تسهیلات بدون وثایق معتبر چندین هزار میلیاردتومان از نظام بانکی تسهیلات دریافت کرده‌اند اما برخی از بدهکاران نظام بانکی در این لیست هم افرادی هستند که تشدید رکود اقتصادی آنها را به یک بدهکار بزرگ تبدیل کرده است. حالا سوال این است هدف از انتشار بی‌خاصیت این لیست پرحاشیه از سوی این نماینده مجلس چه بوده است؟ آیا قرار است لیستی از یک فساد بزرگ منتشر و بعد از یک مدت به فراموشی سپرده شود؟
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم «مهدی پازوکی» به «استقبال از انتشار اسامی بدهکاران بانکی» رفت و نوشت: در اقتصاد ایران، بسیاری از افراد از عدم شفافیت سوءاستفاده می‌کنند و رانتهایی را به دست می‌آورند، اگر کسی از بانکی بر اساس ضوابط اقتصادی وام گرفته و بنگاهی را اداره می‌کند، اقساطش عقب افتاده و تقاضای استمهال می‌کند، این هیچ اشکالی ندارد و دولت با محوریت بانک مرکزی باید از این افراد در راستای تقویت تولید حمایت کند. اما اگر برخی از افراد با اخذ پول از سیستم بانکی، تلاش می‌کنند خود را در میان نسل جوان و ورزشکاران به عنوان یک مصلح اجتماعی و قهرمان ملی جلوه دهند و تلاش دارند تا با پول مردم و بیت‌المال، پرستیژ مصنوعی به دست بیاورند؛ انتشار اسامی این افراد را بسیار خوب می‌دانم. زیرا که دانستن حق جامعه است و مردم باید بدانند که ‌این افراد چه بر سر پول‌های آنها می‌آورند. من معتقدم که باید شفافیت را در تمامی امور اقتصادی، اعم از مناقصات و مزایدات و نیز سایر مسائل اقتصادی باید جاری و ساری کنیم.
در ادامه این یادداشت می خوانیم: به‌طور کلی فقط دو چیز باید محرمانه باقی بماند و بقیه مسائل باید مشمول شفافیت شوند. نخست حوزه خصوصی افراد است و دوم مسائل مربوط به امنیت ملی. منهای این دو حوزه شفافیت باید در تمام امرو جاری و ساری باشد.

**ریل گذاری مشترک ایران و کره جنوبی
قرارداد تولید 450 واگن مسافری به منظور کاهش ترافیک، آلودگی و کاهش مصرف سوخت، بین راه آهن جمهوری اسلامی ایران، شرکت واگن سازی «ایریکو» و شرکت «روتم» کره‌ جنوبی با حضور وزیر راه و شهرسازی به امضا رسید؛ موضوعی که بن مایه خبری برخی روزنامه های امروز بود.
روزنامه «ایران» در گزارشی از «720 میلیون یورو قرارداد ایران و کره‌جنوبی» خبر داد و نوشت: بر اساس این قرارداد 450 واگن مسافری ریل باس برای قطارهای حومه‌ای در مدت شش سال و نیم به‌صورت مشترک بین ایران و کره جنوبی با تأمین مالی کره ساخته می‌شود.
به گزارش ایران، «عباس آخوندی» در مراسم امضای قرارداد ساخت 450 واگن با کره جنوبی گفت: این قرارداد در زمان تولید 1000 شغل مستقیم و 1700 شغل غیر مستقیم و در زمان بهره‌برداری 2000 شغل ایجاد می‌کندکه در واقع با امضای این قرارداد هم فناوری جدید وارد می‌کنیم هم اشتغال.آخوندی توسعه قطارهای حومه‌ای را در راستای برنامه ششم توسعه و کمک به محیط زیست و کاهش آلودگی کلان شهرها ذکر کرد تا براساس این برنامه مسافرت‌های برون شهری که بیشتر با خودرو شخصی است به استفاده از قطار منجر شود.
در بخشی دیگر از این گزارش آمده است: توسعه ریل از سیاست‌های اصلی دولت در بخش حمل و نقل است. توسعه قطارهای حومه ای از آن جهت دارای اهمیت است که می‌تواند با انتقال مسافران به ایستگاه های مترو در داخل کلان شهرها سهم بسزایی در کاهش ترافیک، آلودگی و کاهش مصرف سوخت داشته باشد. در برنامه ششم توسعه نیز بر توسعه ریلی تأکید شده است.
روزنامه «تفاهم» هم ضمن بازتاب این خبر، به سراغ سخنان «سعید محمدزاده» مدیرعامل راه آهن در حاشیه امضای این قرارداد رفت و به نقل از وی نوشت: این واگن ها در 78 ماه برای شرکت قطارهای حومه ای راه آهن ساخته می شود و اولین سری آن در کمتر از 1.5 سال آینده تحویل راه آهن خواهد شد.
به گفته محمدزاده، مالک اصلی این ریل باس ها دولت و راه آهن خواهد بود و بهره برداری از این واگن های را در شبکه حومه ای به بخش خصوصی واگذار می کنیم.
روزنامه آرمان هم زیر عنوان «واگن‌سازی روی ریل افتاد» از تاریخچه ریل گذاری در ایران گفت و نوشت: سابقه ساخت راه آهن و همچنین استفاده از قطار شهری در ایران به دهه‌ها پیش و زمانی بر می‌گردد که ناصر‌الدین شاه با ساخت قطار شهری که به شاه عبدالعظیم (ع) می‌رفت، موافقت کرد. از آن زمان تا کنون فناوری ساخت قطار درون و برون شهری تغییرات گسترده‌ای داشته است. ایران نیز از این قافله عقب نمانده و اکنون در چند شهر کشور مترو وجود دارد و بسیاری از استان‌های کشور نیز از طریق شبکه ریلی به همدیگر متصل شده‌اند. با وجود این، به روشنی پیداست که در این زمینه فاصله زیادی تا رسیدن به استاندارد‌های جهانی وجود دارد. حمل و نقل ریلی ایران نیازمند توسعه واگن و ریل است. چند ماه قبل قراردادی در زمینه ساخت لوکوموتیو با روسیه به امضا رسید. اکنون نیز خبر می‌رسد ایران با کره برای ساخت واگن به توافق رسیده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر