کد خبر: 36068
A

نافی آزاد بودن کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی نیستیم

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مشهد تصریح کرد که نافی آزاد بودن کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی در دانشگاه نیستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمد بخشی‌محبی در نشست «قلم و حق آزادی» که در حاشیه هفدهمین جشنواره نشریات دانشگاه فردوسی مشهد در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه جنبه‌های غیرمطبوعاتی یک مطلب به اندازه خود آن مهم است، تاکید کرد: اگر نامه‌ای به صاحب امتیاز نشریه‌ای مبنی بر اینکه آیا با آن نشریه برخورد شده یا نشده، ارسال می‌شود، به این معنا است که صاحب امتیاز پاسخ بدهد که آیا فلان مطلب از نظر او مشکل داشته است و یا قانونی است و مشکلی از نظر ایشان ندارد و در همین میزان پاسخگویی برای ما کافی است و هدف سخن ما این نیست که حتما با آن نشریه برخورد شود.

وی اظهار کرد: اگر ما گاهی به جای اینکه به صاحب امتیاز نامه بزنیم به خود دانشجو نامه می‌زنیم، خواهان حفظ آبروی دانشجو هستیم. هدف ما مجازات فرد نیست، بلکه تنبیه فرد است تا بدانند انتشار مطلب در زمینه یک موضوع خاص، ممکن است مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.  

بخشی‌ محبی اظهار کرد: نافی آزاد بودن کمیته ناظر بر نشریات نیستیم و این روال هم تاکنون بوده و ادامه خواهد داشت، اما در برخی موارد ممکن است اتفاقاتی بیافتد که دادستان  حتی نخواهند من هم از ماجرای پیش آمده باخبر شوم. در این شرایط ممکن است خود افراد نویسنده را دعوت کنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی ما نقد می‌کنیم باید اصل 24 قانون اساسی را درنظر بگیریم که می‌گوید نشریات در نوشتن آزادند، اما در کنار آن باید مراقب باشند چیزی ننویسند که برخلاف اسلام باشد و یا باعث تشویش اذهان عمومی شود.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مشهد در خصوص اهمیت انتخاب تیتر گفت: تیترهای نشریات باید با دقت بالایی انتخاب شوند و از همین رو است که می‌گوییم در برخی حوزه‌ها تخصص لازم است. به عنوان نمونه روزنامه‌ای خارج از دانشگاه در تیتر خود کلمه شکنجه  را به کاربرده بود، در حالی که آن اتفاقی که افتاده بود، اصلا مصداق شکنجه نبود. 

بخشی‌محبی در خصوص شرایطی که ممکن است باعث جلوگیری از پخش نشریه پیش از چاپ شود، اظهار کرد: تنها به واسطه کمیته ناظر ممکن است پس از چاپ یک نشریه از انتشار آن جلوگیری شود و این در حالتی ممکن است اتفاق بیافتد که در نشریه مطلبی بر خلاف قانون باشد.

وی خاطرنشان کرد: با همه این توضیحات به هرحال، دانشگاه‌ها مکان‌هایی هستند که تولید علم می‌کنند و برای ما محترم هستند و باید هم نقد کنند و ما نقد آن‌ها را می‌پذیریم. اساساً از همین تضارب آراء در دانشگاه‌ها است که ما می توانیم به اتفاقات خوبی برسیم.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مشهد با اشاره به اهمیت تعامل قوه قضائیه و دانشگاه، اظهار کرد: درس حقوق عامه یکی از تعامل‌هایی است که ما با دانشگاه فردوسی داشتیم زیرا آگاهی مردم از حقوقشان برای ما بسیار مهم است و دانشجویان نیز طبیعتا از این دست خارج نیستند.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

ارسال نظر