کد خبر: 36076
A

ظریف به تهران بازگشت/توافق درباره کنوانسیون حقوقی خزر در نشست مسکو

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان سه شنبه شب در پایان نشست وزیران خارجه پنج کشور ساحلی خزر در مسکو که در آن در مورد متن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توافق حاصل شد، به تهران بازگشت.

ظریف به تهران بازگشت/توافق درباره کنوانسیون حقوقی خزر در نشست مسکو
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، وزیر امور خارجه شامگاه سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران پیش از ترک مسکو از مذاکرات انجام گرفته در نشست پنج جانبه خزر ابراز خرسندی کرد.
تارنمای روسی وستنیک قفقاز به نقل از سخنان ظریف نوشت: مذاکرات وزیران امور خارجه پنج کشور ساحلی خزر در مسکو برای تکمیل مقدمات اجلاس پنجم سران خزر در قزاقستان بسیار خوب، جدی و سودمند بود.
وی افزود: موضوعات اصلی دستور کار نشست را به طور اصولی تعیین کردیم. تا اجلاس سران خزر در قزاقستان فرصت داریم متن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را دقیق تنظیم کنیم.
سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی پایان نشست خزر گفت که کشورهای ساحلی خزر در مورد تمام مسائل باقی مانده کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر به توافق رسیده و متن آن آماده شده است.
وی افزود: تمام مسائل دستور کار نشست جاری دریای خزر را مورد بررسی قرار دادیم.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از وزیر امور خارجه روسیه نوشت: در اجلاس امروز بر تنظیم کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توجه خاص شد. با خرسندی خاطرنشان می کنم که راه حل هایی را برای مسائل کلیدی باقی مانده مربوط به تنظیم این سند دست یافتیم. این سند آماده شده است.
وی افزود: در آینده نزدیک، متن این سند مورد ویرایش قرار می گیرد و به زبان های ملی کشورهای ساحلی ترجمه و برای امضا آماده خواهد شد.
به گزارش ایرنا، دریای خزر افزون بر موقعیت حساس راهبردی و ارتباطی بین کشورهای ساحلی و همچنین زیست محیطی به عنوان بزرگترین دریاچه کره زمین که بیش از 1200 کیلومتر طول و 320 کیلومتر پهنا دارد؛ بر پایه پژوهش های انجام شده حدود 50 میلیارد بشکه نفت و 257تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی دارد.
پنج کشور حاشیه دریای خزر چارچوب کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریایی این منطقه را در نوامبر 2003 ( 1382 ) امضا کردند.
روسیه و قزاقستان به عنوان دو کشور بخش شمالی این دریا، در ژوئیه 1998 توافقنامه تعیین حدود در بستر شمالی دریای خزر را به منظور بهره برداری از ذخایر این دریا امضا کردند و در سال 2002 میلادی نیز این پروتکل را دوباره امضا کردند.
قزاقستان و جمهوری آذربایجان نیز در نوامبر 2001 و فوریه 2003 میلادی پروتکل تعیین حدود در بستر این دریا را امضا کردند و متعاقب آن سه کشور روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان در می 2003 میلادی در تعیین حدود بخش های مجاور دریای خزر به توافق رسیدند.
نشست های پیشین سران کشورهای ساحلی دریای خزر در سال 2002 در عشق آباد، 2007 در تهران، 2010 در باکو و 2014 در آستاراخان برگزار شد و قرار است نشست 2017 نیز در آستانه قزاقستان برگزار شود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر