کد خبر: 37032
A
رجبی نماینده شیراز :

چند شغله بودن سرپرست صندوق بازنشستگی قابل پیگیری است/ استیضاح وزیر کار قطعی است

رجبی، عضوکمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود سوء مدیریت‌ها و در پاسخ به سوالی در خصوص ابراهیم صادقی‌فر، سرپرست صندوق بازنشستگی که چرا همزمان چند سمت را در وزارت کار و صندوق بازنشستگی دارا است، گفت: معتقدم این موضوع فراتر از یک فرد است البته چند شغله بودن افراد در صندوق بازنشستگی می‌تواند قابل پیگیری باشد. خصوصا اینکه صندوق‌های بازنشستگی باید نقش یک امانتدار را برعهده داشته باشند.

چند شغله بودن سرپرست صندوق بازنشستگی قابل پیگیری است/ استیضاح وزیر کار قطعی است
دیده بان ایران: رجبی، عضوکمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود سوء مدیریت‌ها و در پاسخ به سوالی در خصوص ابراهیم صادقی‌فر، سرپرست صندوق بازنشستگی که چرا همزمان چند سمت را در وزارت کار و صندوق بازنشستگی دارا است، گفت: معتقدم این موضوع فراتر از یک فرد است البته چند شغله بودن افراد در صندوق بازنشستگی می‌تواند قابل پیگیری باشد. خصوصا اینکه صندوق‌های بازنشستگی باید نقش یک امانتدار را برعهده داشته باشند. 

 

«صندوق‌های بازنشستگی» این روزها مدام از گوشه و کنار خبری در خصوص وضعیت اسفناک صندوق‌های بازنشستگی به گوش می‌رسد. صندوق‌های که بعضا یا ورشکست شده‌ یا در معرض ورشکستگی قرار دارند.

 

صندوق‌های بازنشستگی سال‌هاست که به محل مناقشه سیاسیون تبدیل شده است. صندوق‌ها که وظیفه تامین حقوق بازنشسته‌ها را بر عهده دارند، مدت‌هاست که از وظیفه اصلی خود دور شده‌اند و به کار اقتصادی و سرمایه گذاری ورود پیدا کرده‌اند، ورودی غیرکارشناسانه که منجر به ضررهای مداوم آن‌ها می‌شود. البته بی انصافی است که اگر همه تقصیرها را بر گردن خود صندوق‌ها بیاندازیم و نقش عوامل دیگر را نادیده بگیریم.

 

دولت‌ها عموما نقش پررنگ تری در بحرانی کردن صندوق‌ها برعهده دارند. تقریبا کمتر کسی است که نداند دولت‌ها چه بر سر این صندوق‌ها آورده‌اند. از آنجایی که صندوق‌های بازنشستگی تقریبا بی حساب و کتاب و البته تاحدودی زیر نظر دولت‌ها اداره می‌شوند، هر دولتی که بر سرکار آمد، هر زمان که با کسری بودجه مواجه شد، مبلغ مورد نیاز را از صندوق برداشت. برداشت‌های مداوم و بازپس ندادن آن‌، صندوق‌ها را تا حد ورشکستگی رسانده است.

 

انتصابات نابجا و سوء مدیریت‌ها نیز در ایجاد چنین وضعیتی برای صندوق‌های بازنشستگی بر کسی پوشیده نیست. دولت‌ها علاوه بر برداشت‌های بی رویه از منابع مالی صندوق، عموما نزدیکان خود را هم در امور مدیریتی آن شریک می‌کنند.

 

اگر بخواهیم دقیق‌تر به یکی از همین انتصابات نابجا اشاره کنیم، باید به انتصاب ابراهیم صادقی‌فر به عنوان سرپرست صندوق بازنشستگی  کشوری اشاره کنیم. فردی که علاوه بر سرپرستی صندوق، به طور همزمان سرپرست معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار، مشاور ومدیرکل دفتر وزیر و دبیر کمیته انتصابات وزارت کار را هم بر عهده دارد و برای نخستین بار رویداد۲۴ این مسئله را مورد توجه قرار داد و پس از آن طی روزهای اخیر برخی رسانه‎ها به آن پرداخته‎اند. بنابراین همین مسئله نشان می‎دهد که ریشه مشکلات صندوق بازنشستگی از کجا نشات می‌گیرد و چگونه فردی که همزمان در چند سمت ایفای نقش می‌کند، می‌تواند به مشکلات صندوق رسیدگی کند!

 

فرج‎الله رجبی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگویی با اشاره به وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنشستگی، گفت: متاسفانه جمعیت کشور ما روزبه روز در حال پیر شدن است و نسبت کسانی که اکنون شاغل هستند و کسانی که بازنشسته هستند، در بسیاری از صندوق‌ها تعادل برهم خورده است. به صورت طبیعی باید به ازای هر 5الی 6نفر شاغل، یک نفر بازنشسته باشد، در حالی که در بسیاری از صندوق‌ها این تعادل وجود ندارد.

 

رجبی با بیان اینکه تعادل صندوق‌ها برهم خورده است و در بسیاری از صندوق‌ها تعداد بازنشسته‌ها با شاغلین برابری می‌کند، خاطرنشان کرد: با این شرایط باید یک کارکارشناسانه در این خصوص صورت بگیرد و رابطه‌ متناسب میان شاغلین و بازنشسته‌ها برقرار شود و البته شاید هم مجبور شویم سنوات بازنشستگی را بالا ببریم. مثلا اگر اکنون سن بازنشستگی 30 سال سن است، ممکن است ما محدودیت‌های در این مورد قائل شویم و سن بازنشستگی را افزایش دهیم. البته این کار مزایا و معایب خاص خود را نیز خواهد داشت.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: افزایش سن بازنشستگی البته تبعاتی را هم به همراه دارد. مثلا افزایش سن بازنشستگی ممکن است از فرصت ورود نیروهای جوان‌تر به حوزه کار جلوگیری کند.

 

رجبی با بیان اینکه باید به سمتی برویم که میان شاغلین و بازنشسته‌ها تعادل برقرار شود، خاطرنشان کرد: بحث دیگری هم برای برخی از صندوق‌ها وجود دارد. متاسفانه بعضی از صندوق‌ها وارد تعاملات اقتصادی شده‌اند و از آنجایی که نتوانسته‌اند پاسخگوی سرمایه‌گذاری‌ها باشند، دچار آسیب شدند. برخی دیگر از صندوق‌ها نیز در سال‌های گذشته به حیات خلوت دولت‌ها تبدیل شده‌اند و دولت‌ها نیز از منابع مالی آن‌ها به راحتی استفاده می‌کنند، همین اتفاقات باعث شده تا صندوق‌ها به چنین وضعیت بحرانی برسند.

 

عضوکمیسیون عمران با بیان اینکه ممکن است در ده سال آینده به وضعیتی برسیم که 50 درصد بودجه جاری کشور صرف بازنشسته‌ها شود، تصریح کرد: معتقدم به این موضوع باید بدون هیاهو و جنجال رسیدگی شود، زیرا این بحث اصلا سیاسی نیست و با کار کارشناسی دقیق می‌توان بحران را از این صندوق‌ها دور کرد. 

 

رجبی ادامه داد: با خیرخواهی و دلسوزی باید بحران صندوق‌ها را حل و فصل کرد. ما باید به سن مناسب بازنشستگی برسیم و با شناسایی منابع مالی صندوق‌ها، بتوانیم آن‌ها را تاحدودی بازیابی کنیم. ضمن اینکه ممکن است در آینده برخی از صندوق‌ها را باهم ادغام کنیم تا بتوانیم دقیق‌تر و راحت تر آنها را کنترل کنیم.

 

نماینده مردم شیراز با اشاره به وجود سوء مدیریت‌ها و در پاسخ به سوالی در خصوص ابراهیم صادقی‌فر، سرپرست صندوق بازنشستگی که چرا همزمان چند سمت را در وزارت کار و صندوق بازنشستگی دارا است، گفت: معتقدم این موضوع فراتر از یک فرد است البته چند شغله بودن افراد در صندوق بازنشستگی می‌تواند قابل پیگیری باشد. خصوصا اینکه صندوق‌های بازنشستگی باید نقش یک امانتدار را برعهده داشته باشند. 

 

وی تاکید کرد: دولت‌ها نباید به صندوق‌ها به عنوان یک منبع مالی نگاه کنند که هر زمان اراده کردند از آن پول برداشت کنند. استقلال صندوق‌ها باید حفظ شود. عبور از بحران صندوق‌ها یک عزم ملی طلب می‌کند، دولت و ملت نیز باید کمک کنند تا صندوق‌های بازنشستگی بتوانند به یک وضعیت مناسب دست پیدا کنند و سریعا خود را  بازیابی کنند.

 

رجبی با اشاره به جمع آوری چندباره امضا برای استیضاح وزیر کار، گفت:  اینکه برای استیضاح آقای ربیعی امضا جمع می‌شود  و پس از آن استیضاحی صورت نمی‌گیرد به معنای دادن و گرفتن امتیاز از سوی طرفین نیست. آقای ربیعی در کمیسیون‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند و ابهامات و سوالات نمایندگان را برطرف می‌کنند و احتمالا نمایندگان امضا کننده نیز اقناع می‎شوند و کار به استیضاح در صحن علنی کشیده نمی‌شود. اما معتقدم با روندی که اکنون در وزارت کار وجود دارد، این مطلب دیری نخواهد پایید و به زودی شاهد استیضاح وزیر خواهیم بود.

 

نماینده مردم شیراز ادامه داد: البته من از امضاکنندگان استیضاح وزیر نیستم اما آنطور که مشخص است، به نظر می‌رسد جو قالب برای استیضاح وزیر در مجلس به زودی شکل بگیرد و این استیضاح قطعی است. زیرا یکی از وزارت‌خانه‌های که در اولویت نمایندگان برای بررسی و استیضاح قرار دارد، وزارت کار و رفاه است. 

منبع: رویداد 24 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر