کد خبر: 37044
A

کولایی: در کنفرانس امنیتی تهران به دنبال بررسی جنبه های نرم امنیت هستیم

استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران بررسی جنبه های نرم مسایل امنیتی در کنفرانس تهران را از مهم ترین موضوعات مطرح در این کنفرانس دانست و گفت: امنیت ما و کشورهای منطقه با تهدیدات مشترکی رو به روست که ضرورت تعامل و همکاری مشترک را ایجاب می کند.

کولایی: در کنفرانس امنیتی تهران به دنبال بررسی جنبه های نرم امنیت هستیم
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، الهه کولایی روز شنبه در نشست خبری در دانشگاه تهران با بیان این که در همایش امنیتی تهران هر دانشگاهی مسوولیت بررسی موضوعات امنیتی مطرح شده در این کنفرانس را بر عهده خواهد داشت، گفت: به دلیل عنوان خاص این کنفرانس، موضوع اهمیت محیط زیست و پیامدهای آن را انتخاب کردیم که بر روی آن مطالعات و مقالاتی ارایه خواهد شد.
وی تصریح کرد: موضوعات محیط زیستی و پیامدهای امنیت آن مشکلاتی را در سطح جهان و منطقه ایجاد کرده که می تواند زمینه ساز تعامل بین کشورهای منطقه و خاورمیانه و غرب آسیا باشد.
وی افزود: در منطقه و جهان تلاش می شود که پاسخ مشترکی به مشکلات زیست محیطی داده شود اما متاسفانه در شمال خاورمیانه و شمال آفریقا همکاری های منطقه در این زمینه رشد و توسعه قابل قبولی پیدا نکرده است و متاسفانه در مرزهای غربی و سرزمین های فراسوی مرزهای کشورمان در سال های اخیر شاهد گسترش مشکلات برآمده از استفاده نامناسب از محیط زیست هستیم.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: بنابراین مساله امنیت، به بخش نظامی تقلیل داده نشده بلکه محیط زیست نیز یکی از مشکلات مهم منطقه ای است.
وی ادامه داد: از تابستان امسال همکاری دانشگاه تهران با کنفرانس امنیت تهران آغاز شد و فراخوان در این زمینه منتشر کردیم که تعداد زیادی چکیده مقالات به دست ما رسید. در بیشتر چکیده این مقالات موضوعات میان رشته ای در حوزه محیط زیست و امنیت مطرح شده که سعی داریم این مقوله را به هم متصل کنیم.
کولایی ادامه داد: از میان چکیده مقالات رسیده 16 مقاله برای ارایه در همایش انتخاب شده که ابعاد مختلف مشکلات محیط زیست، موضوعات امنیتی و ضرورت همکاری بین کشورها در پیرامون ایران در این مقالات وجود دارد.
وی اظهار داشت: موضوع آب و منابع آبی یکی از چالش های آتی در مرکز و غرب آسیاست و از آنجا که معتقدیم باید همه ابزارهای سیاسی و گفت وگو و تمرکز بر منابع مشترک را برجسته کنیم تا بتوانیم بر روی موضوع هیدوپولوتیک یا موضوع سیاست آبی و پیامدهای منطقه ای این موضوع بحث های کارشناسی صورت گیرد.
این استاد دانشگاه گفت: در مرزهای شرقی و غربی ایران متاسفانه اتفاقاتی در شرف رخ دادن است که بر اساس پروتکل های منطقه ای باید کشورهای همسایه موضع حق آبه ها را مدنظر قرار دهند اما متاسفانه به دنبال از بین بردن حقوق ما هستند. به همین دلیل به دنبال بررسی این مشکل از طریق آکادمیک هستیم.
کولایی همچنین به موضوع ریزگردها در مناطق غربی و مرکزی کشور اشاره کرد و ادامه داد: اهمیت همکاری های منطقه ای و بین المللی در زمینه محیط زیست مرز نمی شناسد و با توجه به اهمیت آن، نمی توان این مشکلات را در مرزها محدود کرد.
وی بر نقش نهادهای مدنی و تشکل ها برای حل این مشکل تاکید کرد و اظهار داشت: تشکل ها و نهادهای مدنی تاثیر بسیار زیادی در حل این موضوع دارند که از عهده دولت ها خارج است و باید برای استفاده از نهادهای عمومی از دیپلماسی عمومی استفاده کرد تا بتوانیم فرهنگ سازی کرده و مردم منطقه را نسبت به منافع مشترک کشورها روشن کنیم.
کولایی گفت: یعنی سازمان های سیاسی بین المللی باید خطرات زیست محیطی و امنیت غذایی را جدی بگیرند که در راس آن موضوع آب است که اگر به آن رسیدگی نشود قطعا حیات انسان ها به مخاطره می افتد.
وی افزود: در کنفرانس امنیتی تهران می خواهیم جنبه های نرم امنیتی منطقه را بررسی کنیم و بگوییم که امنیت ما و همه کشورهای منطقه با تهدیداتی مشترکی رو به روست که ضرورت تعامل و همکاری مشترک را ایجاب می کند.
استاد روابط بین الملل دانشگاه تهران گفت: در پیش همایش تهران عراقچی، گری لوییس و مدیر کل منابع آب سازمان محیط زیست حضور خواهند داشت و سعی می کنیم با طرح واقعیات بدون حضور در حوزه قدرت، نظرات خود را بگوییم تا بتوانیم رویکرد مشترکی در این زمینه پیدا کنیم.
کولایی همچنین به موضوع محیط زیست دریای خزر اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از عوامل جنگ سوریه مساله بی آبی و کم آبی بود که به تبع آن، جابه جایی و نقل مکان صورت گرفت و باعث رشد رادیکالیسم در منطقه شد؛ به همین دلیل، اگر موضوع محیط زیست دریای خزر جدی گرفته نشود شاهد مشکلات فراوانی در آینده خواهیم بود.
fبه گزارش ایرنا کنفرانس امنیتی تهران 18 دی ماه جاری با حضور جمعی از مسئولان و کارشناسان حوزه سیاسی و امنیتی داخلی و بین المللی در تهران برگزار خواهد شد. برای بررسی امنیت ابعاد مختلف، طی هفته های اخیر سلسله نشستهایی در مراکز مختلف علمی و دانشگاهی همچون شورای راهبردی روابط خارجی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه عالی دفاع ملی و دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران برگزار شده است و تا روزهای منتهی به کنفرانس امنیتی تهران، نشستها و سمینارهای دیگری نیز برگزار خواهد شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر