کد خبر: 37050
A

بلومبرگ: کاخ سفید در حال بررسی اجازه استمرار توافق بوئینگ با ایران است

یک منبع آگاه به خبرگزاری بلومبرگ گفت: هنوز در رابطه با ادامه اجرای توافق خرید هواپیما میان بوئینگ و ایران پیشنهادی به دونالد ترامپ نشده است و دولت او همچنین در حال بررسی ادامه روند فروش هواپیما به این کشور است.

بلومبرگ: کاخ سفید در حال بررسی اجازه استمرار توافق بوئینگ با ایران است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد: دولت ترامپ در حال بررسی جلوگیری از فروش هواپیما توسط شرکت‌های بوئینگ و ایرباس و نیز جنرال الکتریک به ایران است. با توجه به اینکه ترامپ احتمال دارد توافق هسته‌ای با ایران را به طور کامل لغو کند.

این منبع آگاه همچنین گفت که امکان دارد ترامپ مجوز ادامه فروش هواپیما به ایران را نیز صادر کند.

جلوگیری از فروش هواپیما به ایران می‌تواند باعث خروج ایران از توافق هسته‌ای و از سرگیری برنامه هسته‌ای خود باشد که این یک جنبه هشدارآمیز برای مشاوران امنیت ملی ترامپ است. این تصمیم همچنین دو اولویت اصلی ترامپ را نیز در تضاد قرار می‌دهد، مقابله با ایران که او آن را یک تهدید در خاورمیانه می‌داند و تقویت صنعت آمریکا.

شرکت بوئینگ بزرگ‌ترین شرکت صادرکننده آمریکایی یک قرارداد 20 میلیارد دلاری را برای فروش هواپیما با ایران امضا کرده است و در صورت تکمیل این قرارداد نخستین مبادله مالی میان این شرکت آمریکایی و ایران از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران خواهد بود.

ترامپ همواره از توافق هسته‌ای که توسط دولت اوباما با ایران امضا شد انتقاد کرده است.

او در ماه اکتبر از اعلام پایبندی ایران به برجام خودداری کرد و به کنگره این فرصت را داد تا تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را طی یک مدت 60 روزه باز گردانند اما کنگره در این زمان تصمیمی در مورد بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای اتخاذ نکرد.

روزنامه وال استریت ژورنال روز جمعه گزارش داد که دولت ترامپ در حال بررسی توقف فروش هواپیما به ایران آن هم به دلیل نگرانی از استفاده از این هواپیماها برای انتقال تجهیزات به سوریه و دیگر نقاط خاورمیانه است.

یک مقام وزارت خارجه نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت که دولت ترامپ تا زمانی ‌که متقاعد نشود هواپیماها در ایران تنها برای انتقال مسافر استفاده خواهند شد مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر نخواهد کرد.

نخستین هواپیماهای بوئینگ قرار است در اواخر سال 2018 وارد ایران شوند. همچنین پیش‌تر سخنگوی این شرکت هواپیمایی آمریکایی اعلام کرد ما دنباله‌روی سیاست‌های دولت آمریکا در همه موضوعات مربوط به ایران خواهیم بود.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر