کد خبر: 37807
A

توقف طرح ضد برجامی آمریکا در ایستگاه شورای امنیت

آمریکا که مدتی است در خیال پیاده سازی نیات شوم و ضد ایرانی خود از طریق شورای امنیت سازمان ملل به سر می برد، در پیشبرد اهداف خود ناکام مانده که مواضع اخیر اعضای شورا علیه ادعاهای نماینده ایالات متحده از این موضوع حکایت می کند.

توقف طرح ضد برجامی آمریکا در ایستگاه شورای امنیت
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، این روزها «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل به زبان گویای «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور تبدیل شده تا شاید از این راه، اجماع از هم گسیخته ضد ایرانی را مجددا احیا کند، غافل از این که شرایط ایران در فضای پسابرجام بسیار متفاوت از پیش است. این گزارش نگاهی دارد به مهمترین رخدادهای بین 27 آذر تا دوم دی ماه که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به برجام ارتباط می یابد.

** رویکرد ضد ایرانی هیلی و پاسخ جهانی
ناتوانی ترامپ و کنگره در یافتن بهانه ای موجه برای خروج از برجام و زیر فشار قرار دادن ایران، در روزهای اخیر به سمت فعالیت های موشکی جمهوری اسلامی تغییر مسیر داده است؛ موضوعی که همواره از زبان نماینده ایالات متحده در سازمان ملل جاری می شود.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در موضعی مخالف گزارش دیگر اعضای شورای امنیت، در ادعای واهی اعلام کرد که «سازمان ملل تعهد ایران را تایید نکرده است و نباید گروگان برجام باشیم.» او در ادامه ضمن بیان این موضوع که نشانه های همکاری های ایران با حوثی های یمن و دادن اسلحه به آنها وجود دارد، چند گزینه برای مقابله با ایران پیش روی کشورها قرار داد که اعمال تحریم های شدید، صدور قطعنامه های جدید و مسئول دانستن سپاه قدس به عنوان متخلف از قوانین بین المللی نمونه هایی از آنها بود.
واکنش حاضران در شورای امنیت به سخنان هیلی اما نشان از اختلاف نظر کشورها با نقطه نظرات نماینده آمریکا در سازمان ملل داشت. در این زمینه «جفری فلتمن» معاون دبیرکل سازمان ملل ایران را کشوری پایبند به برجام خواند و افزود: آژانس بین المللی انرژی اتمی 9 گزارش را به این شورا تقدیم و اعلام کرده که ایران به تعهدات هسته ای خود پایبند است. وی تاکید کرد که حمایت شورای امنیت از توافق هسته ای ایران برای حفظ ثبات و امنیت منطقه و بین المللی بسیار مهم است.
همچنین «جوان ادمسون» نماینده اتحادیه اروپا نیز ضمن اشاره به این مطلب که برجام به فعالیت های منطقه ای و موشکی ایران ارتباطی ندارد، عدم تایید پایبندی ایران به برجام را توسط آمریکا ریسک دانست.
معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد نیز از کشورهای عضو سازمان ملل خواست که مسائل منطقه ای را با برجام تلفیق نکنند و تاکید کرد که مشکلات منطقه ای و اوضاع خاورمیانه چیزی نیست که در چارچوب برجام و قطعنامه 2231 بحث شود و تحولات منطقه ای باید در چارچوب دیگری صورت گیرد.
سخنان هیلی در سازمان ملل موجب شد تا نمایندگان دیگر کشورها همچون چین، فرانسه، انگلیس و آلمان نیز در حمایت از برجام مطالبی را بیان کنند. افزون بر آن مواضع کشورهای عضو سازمان ملل علیه سخنان نماینده آمریکا همچنین باعث شد تا غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد این حمایت ها از برجام را اثباتی بر منزوی بودن رویکرد غیرسازنده دولت آمریکا در قبال برجام بداند. وی همچنین افزود: تمام طرف های برجام متعهد شده اند با حسن نیت برای اجرای آن و جلوگیری از دخالت در تحقق منافع کامل ناشی از برجام برای ایران به بهترین شکل تلاش کنند.

** تاکید فرانسه بر قابل غیرقابل تغییر بودن برجام
«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه در دیدار ی با «ابوالقاسم دلفی» سفیر ایران ضمن تاکید بر تلاش فرانسه برای برقراری روابطی متعادل با کشورمان تصریح کرد که فرانسه بدنبال دیالوگ و روابط سازنده با ایران است. مکرون همچنین با تقدیم استوارنامه به سفیر ایران افزود: برجام مبنای همکاری ما با ایران بوده و قابل تغییر نیست.
علاوه بر رییس جمهوری، «ژان ایو لو دریان» وزیر امور خارجه فرانسه نیز درباره ضرورت حفظ برجام توسط آمریکا اعلام کرد. استنباط وی از سفری که به آمریکا داشت این بود که این کشور ضرورت رعایت توافقنامه درباره موضوع هسته‌ای ایران را درک کرده است.
لو دریان همچنین افزود: زمانی که تعهدی جدی درباره موضوع حساسی مثل پرونده هسته‌ای پذیرفته می‌شود، باید آن را رعایت کرد و من احساس می‌کنم که این موضوع درک شده است. این وضعی است که من اکنون احساس می‌کنم درک شده است.»

** مواضع شفاف اروپا، مهمترین خواسته ایران
در برابر مانع تراشی هایی که آمریکا در مسیر اجرای برجام انجام می دهد، ضرورت نقش آفرینی موثرتر اروپا احساس می شود. از این رو «سیدعباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی طی دیداری با «گوردومونتاین» قائم مقام وزیر خارجه فرانسه بر لزوم موضع گیری شفاف و جدی اروپا در برابر موانع اجرای برجام تاکید کرد.
قائم مقام وزیر خارجه فرانسه نیز با اشاره به نتیجه بخش بودن رایزنی های منطقه ای دو کشور، نقش جمهوری اسلامی ایران را در زمینه تقویت ثبات منطقه ای دارای اهمیت برشمرد. وی همچنین با مثبت خواندن رایزنی های منطقه ای مقامات دو کشور، نقش جمهوری اسلامی ایران را در زمینه تقویت ثبات منطقه ای حائز اهمیت دانست.
علاوه بر مواضع شفاف عراقچی، «علی‌اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در واکنش به سخنان ترامپ مبنی بر نقض روح برجام توسط ایران اظهار داشت «برای ما مرجع آژانس بین‌المللی انرژی است که 9 بار اعلام کرده ایران به برجام متعهد بوده است.» صالحی همچنین درباره موضوع بند «تی» که آمانو پیشتر گفت باید اصلاح شود، اعلام کرد که سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه در این باره نظر واحدی دارند و هیچ اشکالی در این زمینه نیست.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر