کد خبر: 37829
A

افشانی: شهرداران از لاک مدیر دولتی بیرون بیایند

معاون وزیر کشور از شهرداران خواست برای توسعه شهر دیگر منتظر کمک های اندک دولتی، که حکم مسکن را دارد نباشند، و از لاک یک مدیر دولتی بیرون بیایند و برای اداره مطلوب شهر و شهرداری به فکر شناسایی مزیت های شهر به منظور ایجاد درآمد پایدار و تولید ثروت باشند.

افشانی: شهرداران از لاک مدیر دولتی بیرون بیایند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، سید محمدعلی افشانی که در دیدار با جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روسای شوراها و شهرداران حوزه های انتخابیه سخن می گفت، وجود جاذبه های گردشگری، طبیعی و تاریخی را از ویژگی های منحصر بفرد مناطق مختلف ایران برای کسب درآمد و تولید اشتغال برشمرد و تصریح کرد: بسیاری از مناطق کشور دارای ظرفیتهای مناسبی برای توسعه گردشگری، بوم گردی و کویرگردی هستند که سرمایه خوبی برای تامین درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری های این مناطق محسوب می شود.
وی با تاکید بر اینکه بهره گیری از این ظرفیتها نیازمند تغییر فکر شهرداران و اعضای شوراها در نحوه اداره شهرهاست، افزود: باید با برنامه ریزی های دقیق و بهره گیری از مشارکتها و منابع مردمی برای ایجاد و توسعه زیرساختهای گردشگری خاص این مناطق برنامه ریزی و فعالیت نمود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر عمران و آبادانی شهرها فقط توسط شهرداران محقق می شود زیرا دوران عمران شهر با کمک های دولتی به دلیل محدودیتهای مالی دولت پایان یافته است.
افشانی تصریح کرد: شورا و شهرداری برای جلب مشارکت مردم در برنامه های مدیریت شهری باید اعتماد شهروندان را با عملکرد مناسب خود جلب و با اجرای طرح ها و پروژه های موردنیاز مردم رضایت آنان را کسب نمایند زیرا مردم زمانی به شورا و شهرداری اعتماد و در برنامه های مورد نظر آنها مشارکت می نمایند که مطمئن شوند اعتبارات درست هزینه می شود.
افشانی همچنین خطاب به شهرداران تاکید نمود: در قوانین شهرداری ها و شوراها، قانون برنامه ششم توسعه و قوانین بودجه سنواتی کشور و سایر قوانین مرتبط با مدیریت شهری، ظرفیتهای خوبی برای ایجاد درآمد پایدار و بهره گیری از اعتبارات خاصی برای اجرای پروژه های شهری وجود دارد بنابراین باید به آنها توجه ویژه ای داشت.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور همچنین به برنامه ریزی های دولت به منظور کمک به مدیریت پسماندها در لایحه بودجه سال 1397 از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اشاره و از نمایندگان مجلس خواست تا با توجه به این موضوع زمینه تحول اساسی در این حوزه فراهم شود.
وی افزود: پسماندهای شهر و روستا زندگی ما را با پخش شدن درطبیعت نابود می‌کند و دفن آنها باعث می‌شود که شیرابه آنها به آب‌های زیر زمینی نفوذ کند و باعث مشکلات فراوانی از جمله شیوع انواع بیماری‌ها در کشور شود.
وی همچنین از تصوب کلیات لایحه "کمک به ساماندهی پسماندهای عادی با اولویت استانهای ساحلی و کلان شهرها با مشارکت بخش غیر دولتی" در کمیسیون تخصصی در مجلس خبر داد و گفت: در نوبت بعد جزییات این لایحه در مجلس بررسی خواهد شد.
افشانی همچنین با اشاره به پیگیری های وزارت کشور به منظور افزایش سهم شهرداری ها از اعتبارات قانون مالیات بر ارزش افزوده از ارایه لایحه ای از سوی دولت در این زمینه به مجلس در آینده نزدیک خبر داد و از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواست که در زمان بررسی لایحه بودجه سال 1397 از احکام مرتبط با شهرداریها و دهیاریها حمایت نمایند.
افشانی در ادامه با تاکید بر اینکه به کارگیری حتی یک نفر بدون داشتن تخصص و خارج از مقررات در شهرداریها ممنوع است، گفت: آزمون تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی شهرداری ها در انتهای سال جاری برگزار می شود.
وی اضافه کرد: لایحه اداری و استخدامی شهرداری ها که به منظور رفع مشکلات شهرداری ها در حوزه منابع انسانی تهیه شده، در کمیسیون تخصصی مجلس تصویب شده و در ادامه باید در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.
وی افزود: ماشین الات موردنیاز شهرداری ها و دهیاری ها پس از عقد قرارداد و تولید، توزیع می شود.
در این جلسه مهدی برومندی نماینده مردم مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد، شهاب الدین بی مقدار نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو، حمیدرضا فولادگر نماینده اصفهان و علی نجفی خوشرودی نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی و تنی چند از شهرداران و روسای شوراهای حوزه های انتخابیه مسائل و مشکلات مربوط به شهرداری ها و مدیریت شهری را بیان نمودند که برخی از آنها عبارت بود از: کمک به تقویت زیرساختهای گردشگری شهری و روستایی، کمک به ساماندهی پسماندهای شهری، ضرورت حمایت از شهرداری های کم جمعیت، کمک به ایجاد درآمد پایدار، تامین ماشین آلات و قیر مورد نیاز شهرداری ها، تسریع در تبدیل وضعیت شهرداران و کارکنان شهرداری ها.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر