کد خبر: 37848
A

گاز به پایتخت فیروزه ایران رسید

دولت تدبیر و امید در تازه ترین گام برای گازرسانی، توانست گاز را با هدف توسعه مناطق شرقی کشور، به پایتخت فیروزه ایران در خراسان رضوی برساند.

گاز به پایتخت فیروزه ایران رسید
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، دولت دوازدهم قصد دارد با تکمیل شبکه گازرسانی در کشور، علاوه بر افزایش مصرف این سوخت پاک، فراورده های نفتی با ارزش بیشتر را به صادرات اختصاص دهد.
اکنون گاز به سوخت اصلی کشور تبدیل شده است؛ به طوری که بیش از 70 درصد سبد سوخت کشور به آن اختصاص دارد.
بیش از 96 درصد جمعیت شهری و 78 درصد جمعیت روستایی به شبکه گازرسانی متصل است و گازرسانی به شمار دیگری از روستاها و شهرها در دستور کار قرار دارد.
توسعه گازرسانی که در دولت یازدهم شتاب گرفته است، سبب می شود مصرف انواع فراورده های نفتی کاهش یافته و علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، فرصت صادرات فراهم شود.
از برنامه های وزارت نفت برای توسعه گازرسانی مربوط به گازرسانی به شهرهای استان سیستان و بلوچستان، گازرسانی به آخرین شهر فاقد گاز استان یزد (بهاباد) و تکمیل گازرسانی در پایتخت فیروزه ایران (همت آباد_ بار) در استان خراسان رضوی است.
به گزارش یکشنبه تارنمای وزارت نفت، قرار است به زودی پروژه خط انتقال گاز «همت آباد_ بار» در پایتخت فیروزه ایران که با بیش از 120 میلیارد ریال سرمایه گذاری ساخته شده است، به طور رسمی افتتاح شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: با گازرسانی به شهر همت آباد، فاز نخست پروژه احداث خط انتقال گاز 52 کیلومتری همت آباد - بار در استان خراسان رضوی به ثمر نشسته است.
«حسن منتظر تربتی» طول خط انتقال یادشده (از ابتدای خط تا شهرستان همت آباد) را 13 کیلومتر اعلام کرد و افزود: این خط انتقال به قطر 10 اینچ و با فشار طراحی 1050 پوند بر اینچ مربع از خط لوله گاز 12 اینچ موجود نیشابور- سبزوار در کیلومتر 158 منشعب شده و با رسیدن به شهرستان همت آباد، مردم این منطقه را از نعمت گاز بهره مند می کند.
وی اظهار کرد: تاسیسات نصب شده روی این خط انتقال شامل ایستگاه انشعاب ابتدای خط، ایستگاه فرستنده توپک، ایستگاه انشعاب و ایستگاه حفاظت می شود.
تربتی اعلام کرد اکنون حدود 30 کیلومتر از کل پروژه لوله گذاری شده است.
«هدف از اجرای این پروژه، گازرسانی به شهرها و روستاهای محروم از نعمت گاز طبیعی منطقه مانند همت آباد، امیرآباد، بار و ... بود که خوشبختانه فاز نخست آن به زودی افتتاح می شود».
به گفته تربتی، علاوه بر بهره برداری از پروژه همت آباد_ بار، عملیات احداث خط لوله انتقال گاز تقویتی 16 اینچ تربت حیدریه – کاشمر به طول تقریبی 77 کیلومتر و با فشار طراحی 1050 پوند بر اینچ مربع که از حوالی شهر تربت حیدریه آغاز شده است و تا سی.جی.اس کاشمر ادامه دارد نیز با هدف تقویت فشار گاز شهرهای واقع در منطقه و گازرسانی به مصرف کننده های جدید آغاز می شود.
وی یادآور شد: محل اجرای این طرح در استان خراسان رضوی حد فاصل شمال شهر تربت حیدریه تا جنوب شهر کاشمر و در مجاورت خط لوله 12 اینچ موجود بوده و هزینه اجرای آن بیش از 600 میلیارد ریال برآورد شده است.
به گزارش ایرنا، از آغاز تاسیس شرکت ملی گاز در سال 1346، تا سال 1392 به 14 هزار روستا گازرسانی صورت گرفت اما در چهار سال دولت یازدهم 9 هزار روستا به این تعداد اضافه شد.
به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز، در نیمه نخست امسال به طور میانگین، روزانه نزدیک به هفت روستا گازرسانی شد و در مجموع، یک هزار و 200 روستا و 14 شهر جدید از نعمت گاز بهره‌مند شده‌اند.
با رشد گازرسانی به شهرها و روستاها و استفاده بیشتر از گاز طبیعی، سهم سوخت مایع در سبد سوخت مصرفی نیروگاه ها به کمتر از 10 درصد رسیده است.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر