کد خبر: 37862
A

لایحه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در ریل نهایی قرار گرفت

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح چند ماده مهم از پیش‌نویس لایحه مطبوعات و خبرگزاری ها، از نهایی شدن آن در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، حسین انتظامی روز یکشنبه در یادداشتی نوشت: شب گذشته در کمیسیون لوایح دولت، چند ماده مهم از پیش نویس تقدیمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (قانون مطبوعات و خبرگزاری ها) تصویب شد.
وی افزود: تقریبا دو سوم این پیش نویس در اواخر فروردین ماه امسال در هیأت دولت تصویب شده بود اما موادی از آن که جنبه قضایی داشت به کمیسیون لوایح ارجاع شد که گمان می کنم یکی دو جلسه دیگر نهایی شود و به صحن دولت برود برای تصویب نهایی؛ و از آنجا تقدیم لایحه به مجلس.
به گفته وی این قانون در رژیم حقوقی افتراقی نوشته شده؛ یعنی به جای این که جرایم احتمالی مطبوعات را به قوانین متعدد و از جمله قانون مجازات اسلامی ارجاع بدهیم کلیه جرایمی را که ممکن است از طریق مطبوعات انجام شود، فهرست می کنیم و اسم سایر موارد میشود تخلف.
معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: پیش نویس فعلی صرفا پنج جرم برای مطبوعات متصور شده است:
هتک حرمت، نقض حریم خصوصی،نقض امنیت ملی،توهین به مقدسات، افشای اسناد محرمانه.
انتظامی افزود:برای هر کدام هم اولا تعاریف صریح و غیرقابل مناقشه آمده و ثانیا مرجع انحصاری اعلام شکایت تصریح شده است.در حالی که در قانون فعلی حداقل ٢٠ عنوان مجرمانه وجود دارد، بعلاوه ده ها عنوان مجرمانه دیگر در سایر قوانین.
نماینده مدیران مسول نشریات در هیات نظارت بر مطبوعات ادامه داد: اما چند ماده مهم از پیش نویس تقدیمی وزارت ارشاد که در جلسه یکشنبه شب کمیسیون لوایح به تصویب رسید به شرح زیر هستند:
ماده ٤٦-افشا و انتشار مطالب زیر ولو اینکه دارای طبقه بندی محرمانه و خیلی محرمانه باشد ، در مطبوعات و خبرگزاری ها مجاز است :
١.مطالب درباره رویدادهای طبیعی ، حوادث ، تصمیمات و اقداماتی که آثار و عواقب آنها محیط زیست و سلامت عمومی را تهدید می کند .
٢.مطالب راجع به نقض حقوق و آزادی های اساسی
٣.اطلاعات درباره فساد مطابق تعریف مقرر در قانون ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد – مصوب 1390
٤.مطالب درباره نقض یا عدم رعایت آشکار قوانین و مقررات در کشور
ماده ٥٤-به جرایم مطبوعات و خبرگزاری ها صرفا بر اساس ترتیبات و مجازات های مندرج در این قانون رسیدگی خواهد شد .
ماده ٧٧-باز نشر، توزیع، تکثیر و پخش اخبار اختصاصی خبرگزاری ها در مطبوعات یا پایگاه های خبری یا رادیو و تلویزیون و سایر وسایل ارتباطی تا ٤٨ ساعت پس از انتشار توسط خبرگزاری ممنوع است ؛ مگر با رضایت خبرگزاری. متخلف علاوه بر جبران ضرر های معنوی و مادی خبرگزاری، چنانچه در نتیجه نقض ممنوعیت مذکور ، افزایش درآمد پیدا کرده باشد به رد پنج برابر افزایش درآمد حاصل در حق شاکی و جزای نقدی از یکصد تا پانصد میلیون ریال محکوم خواهد شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر