کد خبر: 38422
A

بازار سرمایه در هفته گذشته؛ از رشد شاخص بورس تا ممنوعیت معامله بیت کوین

روند رو به رشد بورس، رشد 26 درصدی افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی و ممنوعیت خرید و فروش ارز دیجیتالی «بیت کوین» در کارگزاری ها از مهمترین رویدادهای هفته گذشته در بازار سرمایه بود.

بازار سرمایه در هفته گذشته؛ از رشد شاخص بورس تا ممنوعیت معامله بیت کوین
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه امروز (جمعه) به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته پرداخت.

* ارزش های واقعی در بازار سرمایه معامله می شود
دبیر شورای عالی بورس در برنامه روز فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: بورس پیوند مناسبی بین علم و ثروت است و ارزش های واقعی در بازار سرمایه معامله می شود.
شاپور محمدی افزود: این روزها صحبت درباره خرید و فروش ارز های دیجیتالی چون بیت کوین بسیار مطرح است اما نکته ای که باید مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرد مبتنی بر'خلق ارزش' است.

* خریدوفروش 'بیت‌کوین' در کارگزاری‌ها تخلف است
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار در حال بررسی وضعیت بیت‌کوین برای ورود به اقتصاد کشور است و هنوز در این مورد به نتیجه نرسیده است؛ بنابراین اگر کارگزاری‌ها اقدام به خرید و فروش محصولات کنند، تخلف کرده‌اند.
محمدی ادامه داد: هر ابزار مالی یا کالایی که بخواهد وارد بازار سرمایه ایران شود، باید از نظر نحوه عرضه و میزان کنترل اعمال شده، ارزیابی شود.
به گفته وی، سازمان بورس و اوراق بهادار شرایط این پول مجازی را بررسی می کند و نتایج آن‌ را به شورای عالی بورس می‌رساند.

* دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی در مرحله اجرا
حسن امیری، عضو هیات مدیره و معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل های اصلاح‌شده اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان، پذیرش اوراق بهادار در بورس اوراق بهادار تهران، پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ایران، اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران، اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران و اجرایی نحوه انجام معاملات سهام و حق تقدم خرید سهام در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط فرابورس ایران را ابلاغ کرد.

* شفافیت؛ زبان مشترک بورس و استارتاپ‌ها
دومین همایش یلدای کارآفرینان استارتاپی ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی با حضور بنیان‌گذاران استارتاپ‌های بزرگ ایرانی، استارتاپ‌های در شرف تاسیس، فعالان حوزه کارآفرینی و صاحبان ایده برگزار شد.
در آغاز این همایش معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به توسعه اکوسیستم استارتاپی در سال‌های اخیر، حمایت از این فضا را وظیفه همه دانست و عنوان کرد نتیجه این رخداد در صورت پرهیز استارتاپ‌ها از اختلاف به رشد اقتصاد ملی منجر می شود.

* اوراق بهادار بازار سرمایه متنوع تر می شود
در جلسه کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، پیش نویس مصوبه مربوط به اوراق ارزی شامل اوراق مشارکت ارزی، اوراق مرابحه ارزی، اوراق اجاره ارزی، اسناد خزانه اسلامی و اوراق سلف ارز با اصلاحاتی به امضای اعضا رسید.
این مصوبه برای سرمایه گذاران این امکان را فراهم می آورد تا بتوانند ضمن برخورداری از سود حاصل از اوراق، نوسان نرخ ارز را نیز پوشش دهند.
در صورت نهایی شدن دستورالعمل انتشار این اوراق، انواع اوراق بهادار در بازار سرمایه ایران متنوع تر می شود.

* رشد 26 درصدی افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از جمع 120 هزار میلیارد ریال مجوزهای صادر شده افزایش سرمایه در این مدت، حدود 100 هزار میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران بوده که افزایش سرمایه از این محل نسبت به سال گذشته رشد 26 درصدی داشته است.
علی بیک‌زاده میلانی مجموعه مجوزهای پذیره نویسی در بازار اولیه برای اوراق تامین مالی اسلامی از جمله مرابحه، اجاره و مشارکت را با احتساب اوراق معاف از ثبت حدود 44 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

*جهش روابط بین‌الملل بانک‌ها/ توافق جدید با 20 بانک خارجی
مدیرعامل بانک توسعه تعاون گفت: فعالیت های بین الملل بانک نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده به گونه ای که ما قبل از برجام تنها با چند بانک روابط کارگزاری داشتیم اما این تعداد اکنون به 20 بانک خارجی رسیده است.

* تداوم رشد بورس و افزایش قدرت تحلیل بازار
به گفته یک فعال بازار سرمایه، ابلاغیه جدید سازمان بورس که بر اساس آن ناشران بورسی و فرابورسی ملزم به ارایه گزارش تفسیری مدیریت شده اند و در عوض مجاز به انتشار گزارش پیش بینی سود هر سهم نیستند، بهترین فرصت برای افزایش تحلیل گری در بازار، ملاحظه اقدامات مدیریت برای درونزایی رشد و جلوگیری از بسته شدن نمادهاست.
ولی نادی قمی افزود: فعالان بازار از ابتدا به سود هرسهم اعلام شده شرکت های سرمایه گذاری توجه چندانی نداشتند و در عوض خالص ارزش دارایی های این شرکت ها زیر نظر بوده است؛ بنابراین برای فهم دلیل کم توجهی بازار به شرکت های سرمایه گذاری باید به بررسی عوامل دیگر پرداخت.

* جریان نقدینگی در بورس محسوس است
به گفته معاون بازار شرکت بورس، ورود نقدینگی تازه نفس و پارک شده در بانک ها به بازار سرمایه به صورت روزانه قابل رصد است و می توان نسبت به ورود یک جریان جدید نقدینگی به بازار اطمینان حاصل کرد.
علی صحرایی ادامه داد: دولت به دنبال این است که در میان مدت دوباره نرخ سود را کاهش دهد. از طرف دیگر کاهش نرخ سود تسهیلات نیز مورد توجه رییس کمیسیون اقتصادی مجلس قرار گرفت، بدین ترتیب هزینه مالی شرکت ها کم می شود و این اقدام ها دلیلی برای چشم انداز مثبت به بازار است.

* شرکت 'سرمایه پیشرو دومان توکان' فاقد مجوز است
سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد شرکت 'سرمایه‌ پیشرو دومان توکان' فاقد مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار است.
در اطلاعیه این سازمان به سرمایه گذاران درباره جوانب و مخاطرات ناشی از سرمایه گذاری غیرمطمئن هشدار داده شده است.

* عملکرد شرکت‌های سبدگردان در سال 1395
سازمان بورس و اوراق بهادار عملکرد سال 1395 شرکت‌های سبدگردان را اعلام کرد.
با مقایسه بازده واقعی و بازده مورد انتظار صندوق‌های سرمایه گذاری تحت مدیریت شرکت‌های سبدگردان در سال 1395 می‌توان نتیجه گرفت صندوق های با درآمد ثابت و مختلط، بازده بهتری نسبت به صندوق‌های در سهام و همچنین بازار داشته‌اند.
به گزارش ایرنا، شاخص بورس پس از مدت ها رکوردشکنی پیاپی و صعود، در آخرین روز کاری هفته (چهارشنبه) با 253 واحد افت به جایگاه 97 هزار و 899 واحدی عقب نشینی کرد.
در معاملات آن روز 887 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 834 میلیارد ریال در 116 هزار و 422 نوبت خرید و فروش شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر