کد خبر: 38437
A

بورس کالا در این هفته؛ به رنگ جوجه یک روزه و بوی زعفران

ورود معاملات کشف پریمیوم به بورس کالا تا پایان سال، معامله 90 کیلوگرم زعفران در قالب خرید توافقی و عرضه 20 درصد تولید جوجه یک روزه در بورس کالا برای تعادل بازار شب عید از مهمترین رویدادهای تالار نقره ای بود.

بورس کالا در این هفته؛ به رنگ جوجه یک روزه و بوی زعفران
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ارزش معاملات بازار سرمایه (شامل سهام، اوراق و آتی و مشتقه) در بورس تهران، فرابورس ایران، بورس کالا و بورس انرژی از یک هزار و 96 میلیارد ریال در سال 1391 به یک هزار و 902 میلیارد ریال در سال 1395 رسید و رشد 74 درصدی را ثبت کرد.
شورای عالی بورس برای تحقق اهداف برنامه سوم و چهارم توسعه، به راه‌اندازی و گسترش بورس‌های کالایی در ایران موظف شناخته شد. بر این اساس بورس فلزات در شهریور 1382 (نخستین بورس کالایی در ایران) و بورس کالای کشاورزی در شهریور 1383 فعالیت خود را آغاز کردند.
بر مبنای قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران (مصوب یکم آذر 1384 مجلس شورای اسلامی) و با تصویب شورای عالی بورس، شرکت بورس کالای ایران در آذر 1385 با درهم آمیختن بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی تشکیل شد و پس از پذیره‌نویسی و برگزاری مجمع عمومی، از مهر 1386 کار خود را زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز کرد.
در گام های بعدی، بورس کالا گسترش بیشتری یافت و سایر محصولات و کالاها از جمله محصولات پتروشیمی نیز در بورس کالا عرضه شد.
در بورس کالای ایران قراردادهای هفت گانه آتی، نقدی، سلف، گواهی سپرده کالایی، سلف موازی استاندارد، نسیه و قرارداد اختیار معامله برای محصولات پتروشیمی، فراورده های نفتی، معدنی و کشاورزی انجام می شود.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر