کد خبر: 38718
A
اختلال در پیام‌رسان محبوب ایرانی‌ها موقتی و امنیتی اعلام شد

معاون سیاسی وزیر کشور : تلگرام بر‌می‌گردد

در چند ساعتی که فیلترینگ تلگرام رخ داد ، بیشترین نگرانی و شوک به کسب‌وکارهای تلگرامی حادث شد، زیرا فعالیت‌های تجاری و درآمدزایی متعددی شامل فروش محصول و تبلیغ در این بستر شکل گرفته است. از دو شب گذشته هم به دنبال بروز برخی تجمعات غیرقانونی و ناآرامی‌ها در برخی شهرها به‌ویژه در تهران ارتباط تلفنی مشترکان در برخی مناطق با مشکل مواجه شد

معاون سیاسی وزیر کشور : تلگرام بر‌می‌گردد

دیده بان ایران: «تلگرام به ‌زودی بسته می‌شود» این شایعه ای است که در دو- سه روز گذشته بارها دهان به دهان چرخید و تکذیب شد اما با شدت گرفتن اختلال این اپلیکیشن ارتباطی و از دسترس خارج شدن آن روی گوشی های تلفن همراه شایعه فیلترینگ تلگرام قوت بیشتری گرفت با این وجود  برخی از منابع خبری فیلترشدن تلگرام را موقت اعلام کرده و گفته‌اند که با تصمیم سطوح عالی امنیتی فعالیت تلگرام و اینستاگرام به‌طور موقت محدود می‌شود. محمد حسین‌پور، سخنگوی شورای عالی فضای مجازی  هم فیلترشدن تلگرام را رد کرد و به «شهروند» گفت: در آخرین جلسه شورایعالی فضای مجازی که حدود دوهفته پیش برگزار شد، هیچ تصمیمی دال بر فیلترکردن تلگرام گرفته نشده است و هرگونه تصمیم دیگری  در این رابطه ممکن است مربوط به شورای امنیت ملی باشد. در این میان مدیران وزارت  کشور اختلالات پیش‌آمده را طبیعی می‌دانند. جبارزاده معاون سیاسی وزیر کشور در این‌باره گفته است؛ طبیعی است وقتی اختلالی در نظم عمومی ایجاد شود، دولت به شکل مقطعی، دست به محدودیت شبکه‌های اجتماعی می‌زند.او البته این نکته را هم گفته که دولت بنای تعطیلی شبکه‌های مجازی را ندارد اما در زمانی که ایجاد اختلال می‌شود، طبیعی است که از ابزارهای کنترل اجتماعات غیرقانونی و تصمیمات مقطعی استفاده شود، اما این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که وزارت ارتباطات به‌عنوان متولی رسیدگی به فضای مجازی تا این لحظه سکوت کرده و هیچ اطلاع‌رسانی در رابطه با آینده تلگرام نکرده است.

شوک چندساعته زمزمه فیلترینگ به کسب و کارهای تلگرام

در چند ساعتی که فیلترینگ تلگرام رخ داد ، بیشترین نگرانی و شوک به کسب‌وکارهای تلگرامی حادث شد، زیرا فعالیت‌های تجاری و درآمدزایی متعددی شامل فروش محصول و تبلیغ در این بستر شکل گرفته است. از دو شب گذشته هم به دنبال بروز برخی تجمعات غیرقانونی و ناآرامی‌ها در برخی شهرها به‌ویژه در تهران ارتباط تلفنی مشترکان در برخی مناطق با مشکل مواجه شد و در همین راستا برخی خبرهای نادرست مبنی بر خروج تلگرام از دسترس به دستور رئیس‌جمهوری توسط برخی کانال‌های غیرموثق در فضای مجازی منتشر شد اما بعد تکذیب شد.همچنین دو روز گذشته که یکی از کانال‌های تلگرامی با پوشش‌دادن اخبار و تصاویر از این تجمع‌ها و انتشار پیام‌های سیاسی تحریک‌کننده به نوعی مشغول دامن‌زدن به این تجمع‌ها و تشویق افراد به ادامه حضور در آنها بود، محمدجواد آذری‌جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با ارسال توییتی خطاب به موسس شبکه مجازی تلگرام نوشت: «یک کانال تلگرامی درحال نفرت‌پراکنی است، مردم را تشویق می‌کند که از کوکتل مولوتوف استفاده کنند، مسلح شوند و جامعه را ناآرام کنند. حالا زمان آن است که چنین تشویقاتی توسط تلگرام متوقف شود.پس از آن بود که پاول دوروف، بنیانگذار شبکه تلگرام خطاب به وزیر ارتباطات ایران گفت: «ترویج خشونت براساس مقررات تلگرام ممنوع است، اگر {چنین موردی} صحیح باشد، ما ناچاریم این کانال‌ها را مسدود کنیم، بدون توجه به اندازه کانال و تأثیرات سیاسی آن» و در نتیجه این کانال مسدود شد.

جدی‌ترین رقیب تلگرام

احتمالا جدی‌ترین رقیب تلگرام برای قبضه‌کردن بازار، پیام‌رسان ویسپی باشد. این پیام‌رسان در هنگ‌کنگ در چین ثبت شده است. اواخر‌ سال گذشته بعضی اخبار جدی از مذاکره بخش‌هایی از دولت با این پیام‌رسان حکایت داشت. هرچند درنهایت این مذاکرات تکذیب شد. این پیام‌رسان در فروشگاه اینترنتی «کافه‌بازار» ١٠٠‌هزار مرتبه روی دستگاه‌های کاربران ایرانی نصب شده است. مشتریان سایر نقاط دنیا هم از طریق پلی‌استور بیش از ٥٠٠‌هزار مرتبه این نرم‌افزار را روی دستگاه‌های هوشمند خود نصب کرده‌اند. این نرم‌افزار در پلی‌استور موفق به دریافت ٤,٤ امتیاز از ٥ ستاره شده است. بعضی شایعات هم حکایت از آن دارند که بخش‌هایی از فعالان آی‌تی در داخل کشور، سهام این شرکت چینی- هنگ‌کنگی را خریده و به ‌نام خود ثبت کرده‌اند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر