کد خبر: 38758
A

جزییات و نحوه اجرای طرح جدید و پیشنهادی ترافیک تهران اعلام شد

قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به بازنگری انجام شده در طرح ترافیک پایتخت، گفت: براساس طرح جدید شهرداری تهران، حداقل عوارض برای ورود به محدوده طرح ترافیک 9هزار و 600 تومان و حداکثر آن 36 هزار تومان پیشنهاد شده است.

جزییات و نحوه اجرای طرح جدید و پیشنهادی ترافیک تهران اعلام شد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، شهریار افندی زاده روز دوشنبه در نشست خبری تشریح جزییات طرح جدید ترافیک شهر تهران، افزود: عوارض دریافتی از هر خودور برای ورود به محدوده طرح ترافیک، براساس نرخ مبلغ پایه، ضریب مکانی، ضریب زمان، ضریب آلایندگی، ضریب زمان پرداخت، ضریب مدیریت تقاضا و ضریب ویژه محاسبه می شود.
وی اظهار کرد: در خصوص محدوده طرح زوج و فرد نیز علاوه بر حذف 3 روز عبور رایگان هفته ای برای خودروهای پلاک زوج یا فرد، حداقل قیمت پایه برای تردد روزانه در این محدوده 3 هزار و 200 تومان و حداکثر قیمت 12هزار تومان محاسبه و پیشنهاد کرده است.
افندی زاده تصریح کرد: در طرح جدید، ضریب مکانی شامل محدوده های ترافیک و زوج و فرد، ضریب زمانی، تردد در ساعات مختلف روز، ضریب آلایندگی با توجه به نوع خودرو، معاینه فنی ویژه و ضریب ویژه تنها شامل گروه های خاص مانند جانبازان، بیماری های خاص و خبرنگاران می شود.
قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت: براساس این طرح، قیمت برای خودروهایی که در محدوده زمانی 6:30 تا 10 صبح وارد محدوده شده و قبل از ساعت 16 خارج شوند با ضریب یک محاسبه می شود.
وی اظهار کرد: عوارض برای خودروهایی که در فاصله زمانی 10 تا 16 وارد محدوده طرح شده و بعد از ساعت 16 از محدوده خارج شوند نیز با ضریب یک محاسبه می شود.
به گفته وی، عوارض خودروهایی که در فاصله زمانی 10 تا 16 وارد محدوده طرح شده و قبل از ساعت 16 خارج شوند با ضریب نیم و برای خودروهایی که در فاصله زمانی 6:30 تا 10 وارد محدوده شده و بعد از ساعت 16 از آن خارج شوند با ضریب 1.5 محاسبه می شود.
وی اضافه کرد: همچنین عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک برای خودروهای برقی یا هیبریدی با ضریب (0.1) یک دهم و خودروهای دارای معاینه فنی برتر با ضریب هشت دهم(0.8) و برای سایر خودروها با ضریب یک محاسبه می شود.
افندی زاده درخصوص ضریب زمان پرداخت نیز اظهار کرد: برای پیش پرداخت ضریب هشت دهم(0.8)، پرداخت تا 24 ساعت بعد، ضریب 9 دهم(0.9) و برای عدم پرداخت و محاسبه در بدهی نیز ضریب یک در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: طرح جدید ترافیک شهر تهران همه روزه از ساعت 6:30 صبح تا ساعت 19 به استثنایی پنجشنبه ها و تعطیلات رسمی، اجرا می شود.
قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت که خروج خودروی متعلق به ساکنان محدوده طرح ترافیک «سبز»(زون یک) و محدوده زوج و فرد«آبی» (زون 2) تا ساعت 8:30 صبح مجاز است.
افندی زاده در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح ترافیک از ساعت 6:30 تا 17 اجرا می شود، اظهار کرد: این طرح در مساحتی حدود 32 کیلومتر اجرا می شود که به طور متوسط (به جز در نظر گرفتن تاکسی ها) روزانه 104 هزار و 500 خودرو در این محدوده تردد می کنند.
وی افزود: در محدوده زوج و فرد نیز یک میلیون و 796 هزار و 402 خودرو به صورت روزانه در این محدوده ترافیکی از شهر تهران تردد دارند.
قائم مقام معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، عدم رعایت عدالت اجتماعی در صدور مجوز ورود خودروها به محدوده، افزایش سرانه استفاده از موتورسیکلت، کاهش سطح امنیت محلی، ایجاد شغل های کاذب موتورسیلکت محور، تمایل به خروج کاربری های اداری و تجاری به خارج از محدوده های ترافیکی، افزایش تخلفات به منظور ورود به محدوده طرح و افزایش سرانه مالکیت خودرو شخصی به واسطه محدوده زوج و فرد را از جمله مشکلات طرح فعلی ترافیک شهر تهران ذکر کرد.
وی خاطرنشان کرد: در طرح جدید محدوده های ترافیکی تغییر نمی کند و فقط نحوه ورود خودروها و میزان عوارض پرداختی آن اصلاح خواهد شد.
افندی زده با بیان اینکهدراین طرح جدید تلاش شده عدالت اجتماعی رعایت شود، اظهار کرد: انعطاف پذیری در اخذ عوارض، بستر مناسب برای قیمت گذاری، کاهش تخلفات ناشی از ورود به محدوده، مدیریت میزان تردد، کنترل میزان آلایندگی و مدیریت قیمت گذاری بر معابر از جمله مزایا و دستاوردهای قابل توجه طرح جدید ترافیک است.
وی افزود: طرح جدید نتیجه 3ماه کار کارشناسی با بهره گیری از تجارب جهانی و مطالعه طرح ترافیک شهرهایی از جمله استهکلم، لندن، میلان، سنگاپور و اسلوو است.
افندی زاده، کاهش حجم ترافیک، افزایش کارایی، بهبود شاخص های ترافیکی، تشویق شهروندان به استفاده از حمل و نقل همگانی و کاهش مطلوبیت استفاده از خودروی شخصی را از جمله اهداف طرح ترافیک جدید ذکر کرد.
به گزارش ایرنا، درحال حاضر 2 طرح «محدوده ترافیکی» و «زوج و فرد خودرو» در سطح شهر تهران اجرا می شود.
خودروها برای ورود به محدوده طرح ترافیک نیازمند داشتن مجوز(آرم ترافیک) هستند و تردد خودروها در محدوده زوج و فرد نیز براساس آخرین رقم سمت راست پلاک خودروها می باشد.
به گفته رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری
و شورای شهر تهران معتقد به حذف طرح ترافیک سالانه فعلی هستند که این موضوع باید به تایید شورای عالی ترافیک برسد.
همچنین معاون شهردار تهران نیز گفته که اگر طرح جدید تا 15 بهمن در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب برسد، از فروردین سال 97 اجرایی خواهد شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر