کد خبر: 38766
A

شوراها می توانند بعضی از قوانین را مطابق با مقتضیات محلی اصلاح کنند

رئیس شورای عالی استان ها گفت :عادت کردیم که در تمام کشور یک قانون اجرا شود ،اما شوراها می توانند بعضی از قوانین را مطابق با مقتضیات محلی اصلاح کنند.

شوراها می توانند بعضی از قوانین را مطابق با مقتضیات محلی اصلاح کنند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، از شورای عالی استان ها، مرتضی الویری رئیس جدید شورای عالی استان ها در دیدار با معاونان، مدیران و کارکنان دبیرخانه این شورا افزود: قرار نیست که مهدی چمران از (رئیس سابق شورای عالی استان ها)ازسیستم شورای عالی استان ها دور شود ،بلکه ما از تجربیات آنها استفاده خواهیم کرد.
وی با انتقاد از باب شدن تخریب مدیریت گذشته توسط مدیریت جدید افزود : ما باید خوبی ها و بدی ها را با هم ببینیم و باید گفت ،در این مدت کارهای بزرگی در این شورا انجام شده است .
الویری با اشاره به تاخیر 10 ساله در تشکیل نهاد شوراها تصریح کرد: این تاخیر باعث شد تا نهاد های دیگر جای خود را محکم کنند و دولت و مجلس نیز شورای عالی استان ها به چشم رقیب می بینند.
وی با بیان اینکه ما به مدیریت مرکزگرا عادت کرده ایم و تجربه کاراز پایین به بالا را نداریم بیان کرد: امیدورام در این راه بر مبنای اینکه شوراها تجربه موفقی در دنیاست و کاملا با قانون اساسی منطبق است حرکت کنیم ،اما ما نتوانستیم آن را اجرایی کنیم ، بنابراین از قانون اساسی عقب مانده ایم.
رئیس شورای عالی استان ها ادامه داد: دو شاخصه در شورای عالی استان ها وجود دارد که تجربه جهانی است،اول مردمی بودن شوراهاست چراکه هیچ مرجعی مانند شوراها به صورت مویرگی با تمام مردم کشور ارتباط ندارد ،اما لازمه آن استفاده از تکنولوژی جدید برای ارتباط مستمر با تمام شوراها در سراسر کشور است.
وی بسیط بودن را شاخصه دیگر شورای عالی استان ها برشمرد وگفت : ما عادت کردیم که در تمام کشور یک قانون را اجرا شود اما شوراها می توانند بعضی از قوانین را مطابق با مقتضیات محلی اصلاح کنند.

**شورای عالی استان ها می تواند در سطح محلی قانون گذاری کند
مهدی چمران رئیس سابق شورای عالی استان ها نیز گفت :این شورا پارلمان دوم کشور است و مجلس شورای اسلامی اختیار قانون گذاری کلان را دارد و شورای عالی استان ها می تواند در سطح محلی قانون گذاری کند.
وی ادامه داد:شورای عالی استان ها از صفر شروع کرده و در جایگاه فعلی که قرار دارد جایگاه بدی نیست ،ولی هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.
رئیس سابق شورای عالی استان افزود: باید قوانین شوراها اصلاح شود که کار ساده ای هم نیست مقدمات آن صورت گرفته است که بایستی ادامه پیدا کند.
مرتضی الویری روز گذشته با 38 رای به عنوان رئیس پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها انتخاب شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر