کد خبر: 38789
A

معاون وزیر کار: منتقدان دولت نتیجه پنج سال یاس افکنی را ببینند

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: منتقدان به دولت پنج سال ناامیدی را به جامعه پمپاژ کردند؛ حالا باید این ناامیدی را در جامعه جمع کنند.

معاون وزیر کار: منتقدان دولت نتیجه پنج سال یاس افکنی را ببینند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، «احمد میدری» عصر دوشنبه در نشستی با موضوع «فقر و بودجه 97» افزود: فقر مانند سایر شاخص های کلان (تورم و رشد) به متغیرهای زیادی بستگی دارد.
میدری توضیح داد: بودجه یک چارچوب محدود دارد و می تواند تغییر محدود ایجاد کند.
وی درباره تحولات فقر گفت: دولت اصلاحات فقر را با نرخ 32درصد تحویل گرفت و با نرخ 18درصد به دولت نهم و دهم رساند اما دولت یازدهم آن را با بیش از 30درصد تحویل گرفت.
به گفته میدری، کیفیت حکومت خروجی سیستم را تعیین می کند. برای نمونه در دوره اصلاحات، چندصدایی پذیرفته شد و دولت پاسخگویی به رسانه های رسمی و غیررسمی را تقویت کرد خطای نظام اداری کاهش یافت.
«در آن دوره احزاب پذیرفته شدند و نهادهای مختلف درون سیستم شکل گرفتند و این شرایط سیاسی در کاهش فساد و ایجاد شفافیت در اثربخشی دولت بسیار نقش داشت و نرخ فقر را کاهش داد».
وی ادامه داد: میزان فساد و پاسخگویی، شفافیت، کارایی و اثربخشی دولت و... کیفیت حکومت را تعیین می کند؛ البته همه این متغیرها به شرایط سیاسی بستگی دارد که حاکم می شود.

** نقش رسانه ها و احزاب
میدری گفت: رسانه ملی در دولت نهم هشت سال نقد کمی کرد و خبرگزاری هایی درون حکومت شکل گرفتند که امروز بیش از انتقال خبر، خبرسازی می کنند.
«در آن دوران، دولت خطا داشت، واردات می کرد و سیاست غلط ارزی را برمی گزید اما کشور در اوج درآمدهای ارزی با بحران های عدیده روبرو می شد».
وی ادامه داد: امروز دولتی بر سر کار است که درون حکومت، منتقدان جدی دارد. از صدا و سیما تا خبرگزاری ها و روزنامه های مشخص که همه از منابع عمومی ارتزاق می کنند، دولت را زیر فشار می گذارند. در چنین شرایطی دولت چه بخواهد چه نخواهد، خطا کمتر خواهد داشت.
به گفته وی، مجلس یک سیستم تسهیل کننده و کاهش دهنده خطاست اما در فضای محدودسازی فعالیت احزاب، ممکن است افرادی وارد مجلس شوند که قادر به نقادی از دولت و نظام اداری نباشند. در چنین شرایطی کارکرد دستگاه های اجرایی و کیفیت قوه مقننه و حتی قوه قضاییه کاهش می یابد.

** خبر بودجه 97، نباید چماقی علیه دولت شود
میدری اضافه کرد «در ایران هر وقت فضا باز می شود به دلایل متعدد تاریخی، جامعه به سمت آشوب می رود» و ادامه داد: در دولت نهم و دهم اجازه انتقاد وجود نداشت؛ به گونه ای که در پی نامه نگاری برخی استادان دانشگاه علامه (ره) به رییس جمهوری وقت، نشست گروه توسعه دانشگاه منحل شد.
معاون وزارت تعاون، کار رفاه اجتماعی افزود: این دولت آنقدر سعه صدر دارد که می توانم در دفتر رییس جمهوری بگویم «برخلاف پیش بینی وزارت اقتصاد اگر قیمت حامل های انرژی افزایش یابد تورم نه به میزان 2درصد بلکه تا 6درصد افزایش می یابد». در چنین شرایطی باید قدر این فضای نقد را بدانیم و نباید خبر بودجه 97، چماقی علیه دولت شود.

** حل نیمی از مشکلات با یکدست سازی حکومت
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: امروز خبرگزاری های منتقد دولت ناراحتند چرا در شهرها آشوب شده است اما آنها چیزی را درو می کنند که خود تولید کرده اند.
«چرا وقتی تورم 41درصد بود صدای این رسانه ها درنیامد؟ الان خبرنگار می پرسد «امروز تخم مرغ خریدید؟» من از او می پرسم «خانم خبرنگار! آیا آن روز نخود و لوبیا می خریدید؟ چرا آن موقع چیزی منتشر نمی کردید؟»
وی گفت: اگر حکومت یکدست شود می توان 50درصد مشکلات فقر، بیکاری، آلودگی و تورم را حل کرد اما با چندگانگی نمی توان کاری را پیش برد.
نشست «فقر و بودجه 97» عصر دوشنبه در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور میدری و همچنین «فرشاد مومنی» عضو هیات علمی دانشگاه عللامه طباطبایی (ره)، برگزار شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر