کد خبر: 38792
A

رئیس کانون وکلای مرکز: اجرای حقوق شهروندان ضرورت جامعه سعادتمند است

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه اجرای حقوق شهروندان ضرورت جامعه سعادتمند است، گفت: برای نهادینه سازی حقوق شهروندی، آموزش، تکرار مطالبه گری حقوق و نظارت بر اجرا ضروری است.

رئیس کانون وکلای مرکز: اجرای حقوق شهروندان ضرورت جامعه سعادتمند است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، امیر حسین آبادی شامگاه دوشنبه درهمایش نقش وکیل در دفاع از حقوق شهروندی که در محل دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، افزود: مطالبه حق، مستلزم آگاهی از حق است بنابراین آموزش حقوق شهروندی ضرورت دارد و این وظیفه به عهده دولت‌ها است.
وی اظهار کرد: پیشینه حقوق بشر نشات گرفته از تاریخ و تمدن ایران است و این مساله ادعا نیست زیرا در تاریخ کشور ما فرمانروایانی زبانزد عدالت و دادگستری حکمرانی داشتند و البته حاکمانی هم بودند که نزدیکترین افراد و فرزندان خود را بر سر قدرت کور کردند.
این حقوقدان ادامه داد: هر زمان و هر کجا که حکومت مطلقه شود و مبتنی بر فرد باشد، مسائل به آن فرد برمی‌گردد و اگر در راس آن حکومت، فرد دادگستری حاکم باشد، جامعه سعادتمند است و برعکس آن هم وجود داشته است.
حسین آبادی با اشاره به نهضت مشروطه در ایران گفت: انقلاب مشروطیت قرار بود پایان حکومت استبدادی باشد و مدتی دموکراسی برقرار شد اما باز دیکتاتوری به وجود می‌آید و مشروطه و قوانین آن آلت دست دیکتاتور قرار گرفت.
وی اضافه کرد: وضعیت پس از مشروطه به جایی ‌رسید که مردم، انقلاب اسلامی را رقم زدند به امید اینکه عدالت و برابری برقرار شود.
حسین ابادی با اشاره به آموزه های عرفانی افزود: در متون عرفانی نیز انسان دارای کرامت است و انسان به صرف انسان بودن باید تکریم شود.
وی همچنین به آموزه های دینی اشاره کرد و گفت: آموزه‌های دینی ما کرامت انسان را در وهله نخست مورد توجه قرار می‌دهد و در قرآن نیز به این موضوع تاکید شده است و انسان به صرف انسان بودن کریم است و البته کسی که باتقواتر است، اکرم و والاتر است.
این حقوقدان با بیان این پرسش که چرا اکنون وضعیت حقوق بشر و حقوق شهروندی اینگونه است، اظهار کرد: کشور ما با برخورداری از سابقه تاریخی، آموزه های دینی و عرفانی نباید زمینه ای برای قطعنامه های بین المللی باقی گذارد.
وی اضافه کرد: اخیرا در مجامع بین المللی برای مقابله با ایران تنها هستند و باید شرایط به گونه‌ای باشد که آنها به خود اجازه ندهند علیه ما قطعنامه صادر کنند.
حسین آبادی با تاکید بر اینکه حقوقدان نمادی از وجدان عمومی است، اظهار کرد: حقوقدان به اعتبار دانش و آگاهی خود نمایندگی عدالت و دادخواهی را برعهده دارند و وکیل دادگستری نماد و نمود حق دفاع است.
وی اجرای حقوق و حق دفاع را دارای دو بعد دانست و گفت: در بعد فردی وکیل دادگستری از صاحب حق دفاع می کند و در بعد اجتماعی، وظیفه پیگیری حقوق عمومی و جمعی را عهده دار است .
حسین آبادی یادآور شد: در یک جامعه مردم سالار ،نهادهای عمومی، سندیکاها، صنوف، احزاب و کانون های وکلا پرچم دار هستند و باید حقوق شهروندی را مطالبه ‌کنند اما در جامعه حاکم سالار، نهادهایی که می‌توانند موثر باشند آنچنان درگیر مسائل صنفی و شخصی می‌شوند که فرصتی برای پیگیری حقوق و مطالبات ندارند.
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز اضافه کرد:
اخیرا علیه کانون های وکلا کمپینی مبنی بر حذف ظرفیت آزمون وکالت مطرح شده استو این در حالیست که نیرو و زمان زیادیاز ٢٥ کانون سراسر کشور و ٥٠ هزار وکیل را تلف می کند که البته این رشته سر دراز دارد.
حسین آبادی اظهار کرد: یک مرکزی که اعتبار قانونی تمام شده است اقدام به جذب وکیل می‌کند این درحالی است که چند ماه قبل از آن وقتی خواستیم تعیین ظرفیت کنیم می‌گفتند امکانات برای جذب زیاد و افزایش ظرفیت نداریم؛ نمی‌گویم دستهایی درکار است اما اگر کانون وکلا مشکلات اینچنینی را حل کنند، فتح الفتوح کرده اند و هرچند انتظار پیگیری حقوق و مطالبه آنها به جاست اما مشکلات بسیار است.
حسین آبادی به نقش وکلا در مطالبه حقوق شهروندی اشاره کرد و افزود: اجرای حقوق شهروندان بسیار مهم است که با حاکمیت است اما وکلا باید مانع نقض حقوق شهروندی ‌شود و نقش نظارتی داشته باشند.
وی خاطرنشان کرد: هرچند دستگاه‌های نظارتی بسیاری مشغول فعالیت هستند اما کافی نیست و این وکیل دادگستری و کانونهای وکلا هستند که باید ناظر دقیق اجرای حقوق شهروندی باشند.
به گزارش ایرنا، همایش نقش وکیل در دفاع از حقوق شهروندی با حضور شهیندخت مولاوردی دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، بهمن کشاورز رئیس اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، امیر حسین آبادی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، مرتضی شهبازی نیا مشاور معاون حقوقی رئیس جمهوری، سعید باقری مشاور حقوقی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی و جمعی از اندیشمندان، حقوقدانان، وکلا، استادان دانشگاه و دانشجویان در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر